På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Dags att beställa pilot. Vad mer ska jag köpa på samma gång tycker ni? Jag vill gärna hänga något under vingarna så det inte ser så naket ut. Kan man hänga på coola saker som Mjölner eller RB15 eller ännu hellre RB4!? Eller är det fel version för detta? Jag bygger JA37 rakt ur lådan. Gråmålad, ungefär den som finns på boxarten (Tarangus 1/48 JA37).
Och tänk nu på att det är rakt ur lådan som gäller så kom inte med något "om du scratchar det här och det här så ... eller konvertera det där så kan du ... osv". Det här är mitt första flygplan på 30 år. Se det som om jag just köpt en fiol och vill lära mig spela. Då vill jag ha noterna till, och hjälp med att spela, "Lilla snigel" och inte "Caprice No 5".
Och igen, stort tack till er som engagerade er i pilottråden.
denstore skrev:Jag kapar tråden lite, och frågar om dekaler till Tarangus Viggen. Visst kan man bygga med de som medföljer, men jag hade gärna sett något roligare.
Robert Bergwall är ju på gång med ett megaark, där lär väl det mesta finnas.
Lurifax skrev:Dags att beställa pilot. Vad mer ska jag köpa på samma gång tycker ni? Jag vill gärna hänga något under vingarna så det inte ser så naket ut. Kan man hänga på coola saker som Mjölner eller RB15 eller ännu hellre RB4!? Eller är det fel version för detta? Jag bygger JA37 rakt ur lådan. Gråmålad, ungefär den som finns på boxarten (Tarangus 1/48 JA37).
Rb 04 och Rb 15 var/är attack-(sjömåls-)robotar, så de fanns bara på AJ (Rb 15 även på Gripen). Här får du säkert andra bra svar från mer lastkunniga än jag, men glöm inte att beställa resinhjul när du ändå är igång. Framför allt nosställen i lådan är inte roliga. Huvuddito funkar visserligen om man lägger in lite PC mellan halvorna (de är för smala), men noshjulen mår fint av att bytas ut.
För en JA 37 finns det i mitt tycke inget annat lastalternativ än extratank, två Skyflash och fyra Sidewinder, antingen -9J eller -9L beroende på tidsepok. Eduard har fina robotar i resin men de som finns i Hasegawas vapenset duger fortfarande.
Som Mahatma G säger, Tarangus JA 37 rätt ur lådan, då är det i princip Rb 24J eller Rb 74 (AIM-9J eller L) samt Skyflash som gäller. Misstänker att Skyflash inte är så vanliga som aftermarketalternativ, men en nyare version av AIM-7 Sparrow borde funka.
Störkapseln U95 och AMRAAM (AIM-120B eller RB99) fanns ju bara på D-versionen. Däremot kom de motmedelsfällare som sitter på de inre vingbalkarna bakom huvudställen (som aldrig användes till annat än just de nyss nämnda motmedelsfällarna) på 90-talet, så vad jag förstår behöver man inte konvertera sin JA 37 till en 37D för att ha dem på.
Satt faktiskt igår och spånade på vad jag vill hänga på min Viggen och tittade i porrnografiboken från Nordic Airpower. Ett av de mer udda lastalternativen som förekommer i boken är 4 x raketkapslar, två på vingarna och två under kroppen.
Finns ju alltid möjligheten att låta den vara naken eller enbart ha en enda skarp robot för robotprov.
Sedan behövs det lavetter som du har mellan roboten och balken...
obs! Sidvindar-lavetten och Skyflash-lavetten är olika.
Ser ut som en reprint av 48-047 med nagra extra dekaler.
Kunde vara bra dekaler men dalig tryck kvalitet fran Microscale.
Hoppas de ar batter denna gangen.