HKP10B Afghanistan

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Pelle F
Namn: Pelle

HKP10B Afghanistan

Inlägg av Pelle F »

Halloj. det här blir den första modell jag vågar mig på att lägga upp. Jag är inte särskilt skicklig, men tycker det är kul att trixa och få ihop modeller ibland. Den här jag jag jobbat med större den av 2014 och fått benägen hjälp av forummedlemmen Niklas, som skickat detaljbilder.

Jag började med en Hellerversion som legat ganska länge och väntat. Scratchbyggde utblås m.m. Fixade med riggning m.m. Men efter ett halvår insåg jag mer och mer att modellen inte höll måttet. När jag suttit i en månad med ett försök att ersätta radarpucken längst fram med ett suddgummi, började jag istället snegla åt Italeris något nyare version och insåg att det var den jag skulle behöva använda.

Bild

Så här är resterna av Hellerverisonen, försiktigt slaktad, med försök att ta tillvara vissa bitar. Det visade sig nämligen att även Italeris var lite bristfällig. Några detaljer som helt enkelt fattades även där. Men lyckligtvis sådana som gick att kompensera för.

Så här kommer en liten kavalkad med bilder på det färdiga resultatet. Det är någon dekal jag ännu inte lyckats få tag i, men det mesta sitter där det ska.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag kan nämna något om riggtråden. Här testade jag med lite olika varianter. Köpta gummitråd i textilaffär, bomullstråd, 3D-skrivarrester, provade efter tips härifrån att varmdra gjutstam (uselt resultat) m.m. I slutänden funkade fiskelina bäst, 0.2 mm, och av en händelse rispade en kompis upp sina nylonkläder och någon ytterligt tunn tråd, ännu mindre diameter, blev användbar för de kortare bitarna.

Bild

Bild

Bild

Samtidigt försökte jag lära mig hur en vettig avfotografering går till. Jag lånade en liten liten fotobox från jobbet, den är köpt på Kjell och Kompani. Ljuset blir mjukt med vettiga skuggor, men jag upptäckte att spotlightsen har för gult ljus. Så jag fick kompensera en del i Photoshop. Till nästa gång ska jag leta upp vitare lampor. Jag är också osäker på om en vit bakgrund egentligen är särskilt klyftig när man fotar så ljusa objekt. Min kamera är lite gammal också, så skärpan kunde vara bättre. Å andra sidan döljer den vissa skavanker.

/Pelle F
easy_company
Namn: Henrik Persson

Re: HKP10B Afghanistan

Inlägg av easy_company »

En häftig modell du fått till, gillar den!
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Snyggt gjort med tanke på utgångspunkten/ Lennart
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Den här förtjänar fler kommentarer än den fått Pelle!

Ett ambitiöst bygge av en ovanlig förebild (det är inte så vanligt med helikoptrar överhuvudtaget), jag har aldrig sett en sådan här. Väldigt få Hkp 10 byggda under åren, trots att den faktiskt är en viktig typ i försvaret!

Som du säkert noterat själv så ser den lite grov ut i färgen runt rutorna men jag tycker att du fått till ett fint helhetsintryck på maskinen.

Bilderna är inte alls dumma - definitivt "över medel" :) och jag tycker absolut bakgrunden funkar fast hkpn är vit. Jag bytte själv till vitt under året som gick (ni noterade milstolpen va??) efter ett blått decennium... Vad gäller ljusets färg så kan det löna sig att mecka med vitbalansinställningarna i kameran redan när man tar bilden och slippa greja för mycket i Photoshop i efterhand, speciellt om man tar vanlig jpeg så kan det vara svårt att få till. Prova igenom de inställningar som finns i kameran och kör sedan på den som du tycker ger bästa resultatet.

Vad gäller den "försiktiga demonteringen" av det gamla bygget: verkligen förfinat Pelle :) !

Ser gärna fler byggen från dig!

Hälsningar

Magnus
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Jag tycker det ser riktigt bra ut. Kanske lite skakig målning här och var men målning är det svåraste inom modellbygget.

Bilderna är också riktigt bra. Vita objekt (och svarta) är svåra att plåta. Om du är hemma i Photoshop skulle du kunna försöka dig på att ta bort skarven mellan papperna. Använd spot healing penseln. Det borde funka.

Ett tips, om du bara bygger lite då och då så undvik för mycket krånglade med "korrekthet" typ scratchande och radarpuckar av suddgummi. De riskerar att sänka bygget. Jag var borta från (det aktiva) modellbygget i nästan tio år eftersom jag alltid fastnade i överambitiösa stolleprojekt. När jag började bygga rakt ur lådan igen med ett minimum av ändringar lossnade det. Låt inte sådana som Janne S lura dig! :D

Har man fått upp rutinen på rakt ur lådan bygge kan man så smått börja lägga till saker igen.
holst

CU@C4
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

magnusf skrev: Jag bytte själv till vitt under året som gick (ni noterade milstolpen va??) efter ett blått decennium...
Ett blått decennium! Ja, då är det på tiden att byta. Och du verkar ju inte vara ensam om man läser tidningarna. :lol:
holst

CU@C4
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Vitt ! Det nya Blå ;-)
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Kul att se en HKP 10 i den här målningen! Har själv funderat på det, men inte kommit loss. Håller helt med om Magnus synpunkter och kan tillägga att du - i alla fall i mina ögon - också fått till detaljerna på ett riktigt bra sätt. Varifrån har du fått dekalerna?
felle-j
Namn: Felix

Inlägg av felle-j »

Väldigt snyggt bygge!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Det var en rejäl "makeover" av dina slaktade delar! Snyggt bygge!
Skriv svar