Fokker E III i 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
MartinN
Namn: Martin Nordström

Fokker E III i 1/72

Inlägg av MartinN »

Revells i stort ett rätt ur lådan. Men Aeroclub fick släppa till bössan och jag har försökt öva lite riggningsteknik. Började med 0,12 mm nylonlina avsedd för fiske men insåg snabbt att den var alldeles för hård och för tjock. Använder nu 0,06 mm. Det blir snyggare men är minst sagt jobbigt att hantera! Jag har borrat ur 0,4 mm hål på rätt ställe och sedan värmt trådänden mot en ljuslåga som gjort att det bildats en liten klump som jag belagt med cyano av olika tjocklek och när det väl torkat har jag sträckt och limmat andra änden. Tips på alternativt sätt emottages med tacksamhet!

Jag har också tillverkat små ringar att fästa tråden i på stället (tips från http://www.ratomodeling.com/ som någon länkade till härifrån för en tid sedan) men det är grymt svårt att få dem små nog.

Liksaå är det svårt att måla virvlarna på "plåten" som jag antar uppstått när man slipat den. Vissa delar ser rätt ok ut men hade gjort sig bättre i 1/48. Tips mer än det gamla vanliga övning ger färdighet?

Alltnog! Det närmar sig. Så närhelst Kejsar W viftar med mustascherna åt öster kommer vi att vara redo att flyga över och visa ryssen vad Fokker Scourge är för något! Lite småsaker kvar, sedan är vi redo.

Bild

Jag blev rätt nöjd med hur jag fick till masten även om den är klumpig i plast. Jag funderade på att försöka löda ihop något men fegade ur den här gången. Men trissan där vajrarna löper (för skevningsfunktion gissar jag) blev rätt bra.
Bild
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Fokker E III i 1/72

Inlägg av magnusf »

Snyggt jobbat Martin, riggningen är expertmässig tycker jag! Slipmönstret kan man ha sina åsikter om men det kanske inte tjänar på att blåsas upp i storlek på skärmen heller, jag tycker inte det ser så dumt ut på översta bilden!

Figuren: borde han inte se lite ondskefullare ut, han är ju trots allt tysk :-) ?

Hälsningar

Magnus
easy_company
Namn: Henrik Persson

Re: Fokker E III i 1/72

Inlägg av easy_company »

Fin modell du byggt Martin :) Måste ha varit svårt att riggat?
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Skriv svar