Franssonskt bokslut 2014

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Franssonskt bokslut 2014

Inlägg av Björn Fransson »

Fjolårets skörd innebar en salig blandning av flygmaskiner från alla möjliga länder i alla möjliga skalor och storlekar. Om jag någonsin varit konsekvent i mitt byggande, gällde det i alla fall inte 2014. Men kul har det varit!

Först ut var Airfix Westland Lynx Mk 90B i 1/48 i danska färger:

Bild

Den följdes av ännu en efterlängtad Airfix, Gloster Javelin FAW 9, även den i 1/48:

Bild

Back to basics, Hasegawas 1/48 Draken, men denna gång en J 35A i provkamouflage från 1961:

Bild

Mer svenskt, men av annat stuk: Revells Lancaster i form av en Tp 80 med hjälp (nåja...) av Top Guns resinset. 1/72 denna gång.

Bild

Monograms gamla F-111, inköpt 1983, blev äntligen byggd tack vare Uffes Monogramutmaning. 1/48, vilket innebär att det är en stor sak:

Bild

Ett test av olika vädringstekniker, Zvezda/Italeris MiG-27 i indiska färger, 1/72.

Bild

Sommarbygget blev Airfix Spitfire XII i 1/48:

Bild

Sedan var det dags att avsluta ett gäng surdegar. En riktigt stor sådan var Airfix Nimrod MR2P i 1/72. Modellen som höll på att knäcka både Airfix och de flesta byggare som gav sig på den. Men den är helt klart bättre än sitt rykte.

Bild

En annan, betydligt mindre kärra som blivit liggandes halvfärdig var Eduards Aero L-39 i 1/72 i ukrainsk märkning. Hade nästan glömt den, det kommer fler bilder. Ser förresten nu att nosstället behöver lagas.

Bild

Ännu en surdeg resulterade i det av årets byggen som jag är mest nöjd med: KP/Eduards Su-22M-4 i ungersk kostym. 1/48:

Bild

Ett snabbygge: Special Hobbys J 28B Vampire i 1/72:

Bild

Tarangus Saab Safir i 1/48 måste förstås byggas!

Bild

Mot slutet på året blev det lite andra skalor. Revells DC-9 från 1968 i 1/120 med dekaler från Lima November:

Bild

Eduards MiG-21MF i dubbel upplaga, 1/144 denna gång. Smått, men väldigt gott! Först en hajtandad tjeck:

Bild

Och sedan en slovak:

Bild

Sist, och minst: Revells P 51B Mustang som J 26:

Bild

Allt som allt 16 byggen, en mer än förra året om jag inte minns fel. Ännu mindre konsekvens utlovas inför 2015, liksom ett gäng Miggar. Här en teaser på vad som komma skall den närmaste tiden, de byggen som faktiskt pågår i mer eller mindre intensiv form. Gott nytt byggår!

Bild
Ulf Lundberg

Re: Franssonskt bokslut 2014

Inlägg av Ulf Lundberg »

Imponerande bokslut.
Snygga modeller och eftersom variationen på förebilder är så stor blir det också ett färgglatt bokslut.

Grattis.
Uffe
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Mycket imponerande produktion. Hatten av!
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Ingen dålig skörd. Mer än en i månaden!

Gillar speciellt de modeller där du vädrat loss, typ Spiten och Sukojen. Även Nimroden är en höjdare.

Man förundras alltid över dessa bokslut och hur många duktiga byggare det finns. Och hur långt modellbygget kommit. (Men sen är vi inte längre tioåringar som bygger våra egna leksaker.) :D

Hur korrekt är Mig-27:an i formen? Jag tycker den ser mysko ut i huv- och nospartiet?
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Nej, speciellt konsekvent var det ju inte men det var absolut inte tråkigt! Kul blandning, produktivt och snygga modeller - alla de tre ingredienserna som producerar en ilsket grön avundsjuka hos mig :-) !

Hälsningar

Magnus
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Inlägg av Lerxzt »

Hur snygga som helst Björn! Imponerande.. Gillar din Nimrod skarpt!! Bra jobbat :)

Själv har jag inte byggt flyg alls sedan barndomen men snart är det dags.. Har en Tamiya Zero A6M5 i 1:32 skala på väg med posten.. Spännande och samtidigt lite läskigt att inträda på okänd mark :shock: :D

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, alla!

Holst: MiG-27:an är inte helt korrekt i nosen, jag har slipat om den lite, men det räcker inte. Dessutom hade den upphöjda panellinjer, så den som vill bygga detta tjusiga flygplan rekommenderas hellre Art Models nya. Dessutom har Trumpeter just meddelat att de kommer med en tjugosjua i 1/48.

Magnus: Hehe! Lovar att jobba vidare på din vackert gröna look även under 2015.

Micke: Lycka till med Zeron! Med tanke på dina andra alster, bådar det gott!
Niklas
Namn: Niklas Knutzén

Inlägg av Niklas »

Man kan ju inte annat än vara imponerad av din byggtakt, Björn! Jag fick knappt klart en tiondel av dina i år.. ;P

Snygga byggen är det också, det vet jag efter att ha sett SU-22:an, Safiren och diverse andra i Malmö i höstas. Kommer fortsätta suga inspiration ur dina byggen, då du till stor del bygger modeller jag själv kommer bygga. :)
Sen får du väl vara ursäktad för diverse snedsteg till 1/48, jag kommer ju själv göra nåt i närtid (Tarangus Viggen)... ;)

Precis som Magnus har jag en tendens till grön look, men då barn, hus, sambo och två jobb sätter käppar i hjulen för mitt byggande allt som oftast, är det inte värre än en tendens bara... :P
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
easy_company
Namn: Henrik Persson

Inlägg av easy_company »

Otroligt fina modeller Björn, hatten av!
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Skriv svar