Pansarloket Piotr och hans kamrater! (Sommarens framsteg, s.5)
-
Re: Pansarloket Piotr och hans kamrater! (Nu med mer fotoets
Tankograds partikommitté ber att få kamratligt tacka kamrat Ulf för centralkommitténs kamratliga gillande!
Finnemang och stabilt plåtarbete! Ser fram emot fortsättningen!
//B
//B
-
Tack, kamrat Björn!
-
Kamrater!
Piotr och hans kamrater fortsätter sitt roliga äventyr i kampen mot den fascistiska besten!

Vagnen Kolya börjar likna något nu. Varför alla dessa mysko färger på pansaret, kan man fråga sig?
Den röda kulören gör du bäst i att inte ifrågasätta, kamrat.
I övrigt så har det att göra med att jag måste grundmåla innan jag använder Archers nitdekaler, då de enligt instruktionerna fäster dåligt direkt mot plasten. Så jag tar oftast den Tamiya-färg jag råkar ha närmast till hands för ögonblicket. Dessutom upptäcker man lättare skavanker på ytan som behöver spacklas och slipas om man har lite ljus färg på.

Kamrat Kolyas akter, med en massa egentillverkade fotsteg. Den stora ets-plattan som utgör bakändan på vagnen hade en passform mot plasten som kan jämföras med passformen mellan min sko och mitt öra. Alltså; mycket spackel och slipande! En hel rad nitar ska ersättas så småningom också.

Luftvärnskulsprutan som ska sitta på Kolya, tillsammans med sina framtida skyttar från Zebrano. Kulsprutan ska detaljeras lite mer, och figurerna som är anpassade efter en kvadruppel Maxim-kulspruta ska få genomgå lite kirurgi för att kunna hantera sitt tilltänkta vapen.

Piotr har fått ett ansikte igen! Hurra!

Arbetet med kanonvagnen Anna har börjat, och har än så länge förflutit relativt smidigt! Detaljering och passform på kanonvagnarna tycks mig vara mycket bättre än på lok och kolvagn, av någon anledning.

Men även solen har fläckar!
Ännu ett exempel på kontrarevolutionärt sabotage i Ångloksfabrik #12. För det kan inte vara något fel på sovjetisk produktionsteknik. Aldrig.
Som tur är kommer det mesta av hjulen inte att synas, då de ligger dolda under vagnens pansar. Så jag låter detta vara, helt enkelt.
Det var allt för detta inslag av Piotr och hans kamrater. Jag önskar er en fortsatt trevlig vecka, och länge leve Stalin!
Piotr och hans kamrater fortsätter sitt roliga äventyr i kampen mot den fascistiska besten!

Vagnen Kolya börjar likna något nu. Varför alla dessa mysko färger på pansaret, kan man fråga sig?
Den röda kulören gör du bäst i att inte ifrågasätta, kamrat.
I övrigt så har det att göra med att jag måste grundmåla innan jag använder Archers nitdekaler, då de enligt instruktionerna fäster dåligt direkt mot plasten. Så jag tar oftast den Tamiya-färg jag råkar ha närmast till hands för ögonblicket. Dessutom upptäcker man lättare skavanker på ytan som behöver spacklas och slipas om man har lite ljus färg på.

Kamrat Kolyas akter, med en massa egentillverkade fotsteg. Den stora ets-plattan som utgör bakändan på vagnen hade en passform mot plasten som kan jämföras med passformen mellan min sko och mitt öra. Alltså; mycket spackel och slipande! En hel rad nitar ska ersättas så småningom också.

Luftvärnskulsprutan som ska sitta på Kolya, tillsammans med sina framtida skyttar från Zebrano. Kulsprutan ska detaljeras lite mer, och figurerna som är anpassade efter en kvadruppel Maxim-kulspruta ska få genomgå lite kirurgi för att kunna hantera sitt tilltänkta vapen.

Piotr har fått ett ansikte igen! Hurra!

Arbetet med kanonvagnen Anna har börjat, och har än så länge förflutit relativt smidigt! Detaljering och passform på kanonvagnarna tycks mig vara mycket bättre än på lok och kolvagn, av någon anledning.

Men även solen har fläckar!
Ännu ett exempel på kontrarevolutionärt sabotage i Ångloksfabrik #12. För det kan inte vara något fel på sovjetisk produktionsteknik. Aldrig.
Som tur är kommer det mesta av hjulen inte att synas, då de ligger dolda under vagnens pansar. Så jag låter detta vara, helt enkelt.
Det var allt för detta inslag av Piotr och hans kamrater. Jag önskar er en fortsatt trevlig vecka, och länge leve Stalin!
Re: Pansarloket Piotr och hans kamrater! (Kanonvagnen Anna,
Tack för att jag nu har ledmotivet till "Thomas the Tank Engine" ekande i hjärnan.. Tack tack, hemskt mycket tack...

Kul och udda projekt, med eller utan referenser till Sodors järnvägsvärld..

Kul och udda projekt, med eller utan referenser till Sodors järnvägsvärld..
-
Centralkommittén finner det synnerligen berömvärt att arbetet på detta Sovjetunionens segertåg framskrider med fart och glädje. Det sätt som glädjen fysiskt gestaltas på finner vi berömvärt, smakfullt och i allra högsta grad trovärdigt.
Centralkommittén tar detta tillfälle att återigen framföra sitt centrala gillande.
Kamrat Uffe
Sekreterare
Centralkommittén tar detta tillfälle att återigen framföra sitt centrala gillande.
Kamrat Uffe
Sekreterare
Ser ju kul ut med tåg och som alla vet är nitning överlägset svetsning!
Liten film från Centralkommiten som inspiration kanske:
https://www.youtube.com/watch?v=Fy50ZPUiGbA
Öken-Erik
CU@C4
Öken-Erik

CU@C4
-
- Namn: Henrik Persson
Ser bra ut, tycker detta projekt är mycket intressant och inspirerande, och att jag har förmånen att ha sett projektet på nära håll är ett rent nöje. Ska bli skoj att se fortsättningen, det går ju som på räls! 
/Henrik Persson

/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Anna Kanonina av Tolstoy eller hur det nu var.
Det ser fortsatt bra ut. Varför bygga Tamiya när man får så mycket byggtid för pengarna med sånt här. Själv ska jag återgå till mina uråldriga Airfix.
Det ser fortsatt bra ut. Varför bygga Tamiya när man får så mycket byggtid för pengarna med sånt här. Själv ska jag återgå till mina uråldriga Airfix.
-
Grymt kool filmsnutt!Öken-Erik skrev:Ser ju kul ut med tåg och som alla vet är nitning överlägset svetsning!
Öken-Erik
CU@C4
Snygg brud också!
Uffe