L-170 - Scratchbygge 2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Re: L-170 - Scratchbygge 2

Inlägg av SvenYoung »

Robin Nilsson skrev:Spackla med epoxi från basksidan så att gropen bakom niten fylls ut med epoxi ????

/ Robin
Det skulle nog fungera, men då kan man lika gärna lägga samma tid på att limma fast enskilda plast- eller resin-nitar direkt på plåten (en och en) :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
103driver

Inlägg av 103driver »

0.5 mm resin-nitar finns väl inte?? Även om det fanns, så limma dit 750 st eller vad det nu kan vara på en "Padda".... :roll:

Lasse
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Jodå, det finns nitar i alla möjliga storlekar, både i plast och resin.

Men, som du säger, att limma fast alla en och en är ett saftigt projekt :-)

Förresten, skall du stoppa i en interiör i denna stora, fina vagn?
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
103driver

Inlägg av 103driver »

Tyvärr kommer jag nog inte att göra det. Det är inte planerat. Bristen på bra underlag och bilder gör det till rena gissningar, så det får nog vara till nästa gång. Men det hade varit kul. Så om någon har bra bilder innifrån, så.... kaaanske.. ;) Men då får jag i så fall bestämma mig ganska raskt om jag ska kunna inreda vagnen. Den enda bilden jag hittat visar skyttens och förarplatsen och det är för lite. Behövs fler bilder.

Lasse
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

SvenYoung skrev:
Robin Nilsson skrev:Spackla med epoxi från basksidan så att gropen bakom niten fylls ut med epoxi ????

/ Robin
Det skulle nog fungera, men då kan man lika gärna lägga samma tid på att limma fast enskilda plast- eller resin-nitar direkt på plåten (en och en) :-)
Det går väsentligt fortare att stansa en nitrad och stryka ut epoxi bakom än att positionera och limma fast pyttesmå nitskallar.
Om man har nitskallar med skaft så går det kanske lättare att borra hål, trä in niten och limma men nu när stansmetoden redan valts .....
tjo / Robin
103driver

Inlägg av 103driver »

Jag tar tillbaka allt jag sa om att denna modellen var ganska enkel... jo den var det ända tills jag skulle få till hjulhusen. De är inte bara lite sluttande i förhållande till karossen, de är lite sluttande i två vinklar.... suck. Åja, bara att kämpa på och få dett på det. Den u-formade plattan innaför hjulhuset är bara tillfälligt fäör att få rätt lutning på h.... Stommen har fått hål för diverse öppningar (ska ju täckes av 0.25 pc med snygga hål). Jag har i alla fall gjort den första testen av att nita upp en helsida. Det fungerar bra. Nu ska jag bara få alla nitarna i rätt antal och på rätt ställe (på't ungefär)...

Så här långt

Lasse

Bild Bild
MiniStuff

Inlägg av MiniStuff »

Det är till att vara nitisk :D

Snyggt dessutom!
stefan karlsson

Inlägg av stefan karlsson »

Mycket snyggt, skall bli intressant att följa. Jag har ju bilen i skala 1:1 i museet.

Som "1:1-byggare" är jag mäkta imponerad av er som har tålamod och förmåga att skapa dessa konstverk. Mycket imponerande.
Jag förljer era olika trådar med stort intresse.

Stefan Karlsson
Arsenalen, Strängnäs
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

103driver skrev:Tyvärr kommer jag nog inte att göra det. Det är inte planerat. Bristen på bra underlag och bilder gör det till rena gissningar, så det får nog vara till nästa gång. Men det hade varit kul. Så om någon har bra bilder innifrån, så.... kaaanske.. ;) Men då får jag i så fall bestämma mig ganska raskt om jag ska kunna inreda vagnen. Den enda bilden jag hittat visar skyttens och förarplatsen och det är för lite. Behövs fler bilder.

Lasse
Har några bilder till dig, kanske samma delar som du redan har. Möjligt att jag kan fota i helgen men inte säkert...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Stellan Schroeder Englund
103driver

Inlägg av 103driver »

Wow, perfekt! Fina interiörbilder. Har du möjlighet att ta fler bilder så är jag oerhört tacksam. Jag ser att du inte kan komma in i vagnen. Lite synd, för då hade man fått mera rakt fram och rakt bak och upp i tornet. Många olika vinklar åt samma håll är bra. Då är det lättare att se former och placering. Ser lovande ut.

Tack Stellan!

Lasse
Skriv svar