Mahatma G skrev:Robin Nilsson skrev:Det blev en enda blindgångare på hela året, i Borensberg, den granat som löjtnanten personligen dragit åt för att visa hur det skulle göras för att bli ordentligt gjort ......
Var det en f.d. fanjunkare? Vi myntade en gång begreppet "fanjunkaringaffling" under skjutning med 12:or vid Hyllan på P-tomtafältet. Första granaten damp ned på målet nästan en km bort och jag signalerade "Rätt i sida, hitom 200." Nästa granat dimper sedan ned 400 m
närmare mig.

Inte så kul med skarp svinggr - förmodligen inom fredstida riskområde! Fanjunkaren på bplatsen hade plottat åt fel håll på e-skivan! Avbryt, gör om från början.

HUUUR kunde du gissa att det var en f.d. fanjukare (eller styckjunkare ??), hur som helst
blev han löjtnant genom den befälsreform som gjordes i början av 80-talet.
Jag fick mina funderingar bekräftade när jag såg nån gammal mapp med hans namn på
framsidan tillsammans med en underbefälsgrad. "Jaharu! Jaså minsann. Är det på det lilla
viset ..." De två löjtnanterna (f.d. underbefäl) jag hade på KVM-skolan i Falun var
utmärkta truppförare och bra lärare med god förmåga att begripa sig på oss vpl.
Vi hade en annan löjtis på trosstroppen som fick tillnamnet 'Guldfisken' under tiden jag
var i Falun. Jag fattade inte namnet först men sen gick jag förbi Apoteket i Karlstad som
hade ett stort akvarium i skyltfönstret. När jag såg hur en av guldfiskarna öppnade och
stängde munnen för att cirkulera vatten genom gälarna så trillade poletten ner, så gör
ju löjtisen också när han fått en fråga och blir tvungen att fundera en stund .....
/ Robin