IPMS Östergötland gruppbygge - Airfix 1:72 Tiger Moth

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Re: IPMS Östergötland gruppbygge - Airfix 1:72 Tiger Moth

Inlägg av Daniel_A »

Ja, du Nicklas. På "vandrarhemmet" skulle det nog bli mycket byggtid, men jag tror det skulle bli utan skalpeller och etylacetat i så fall.

Nu har vi passerat halvtid och det är dags att växla upp. Jag har kommit till målningen och då ser det ut så här:

Först blev det givetvis lite mer detaljer. Bl a de här vantskruvarna inför riggningen.
Bild

De tillverkades av tunn nylontråd och tvinnades för att sedan fixeras med CA-lim.
Bild

Här kommer jag också till dilemmat om vilken färgton en nationalistisk kärra hade. Utan att ge mig in på detaljer så har jag gått på en något mörkare grönare ton på ovansidan än den på dekaltillverkarens grafik. Den ska ha fina svart och vita ränder på vingarna och en vit fena med svart St. Andreas kors.
Bild

Så här blev det. Fenan gömde sig visst så den får ni se nästa gång. Imorgon blir det dekaler.
Bild

/Daniel
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Nu känns det som jag vräker ut mig i den här tråden för här kommer en uppdatering igen. Man undrar allt hur det går för mina kompanjoner som också gottar sig i denna lilla godbit till modell? För den är verkligen bra.
En Moth har jag redan sett klar. Fin liten sak med basplatta och figurer.

Nu är jag i ett läge då jag bara måste fota lite. Mothen är ganska snygg även utan övervinge och en del detaljer syns bäst nu innan den kommer på. Passformen hittills har varit grymt bra. De enda problemen har varit att några delar blivit lite tajta eftersom de målats först. De små vindrutorna var också lite knepiga att få rätt. Jag har satt dom med Humbrols klarlack och Johnsons klar.

Nu tar jag ett djupt andetag inför den svåra eftermonteringen av övervingen och den skrämmande riggningen.

Bild

Bild

Bild

Bild

/Daniel
felle-j
Namn: Felix

Inlägg av felle-j »

Väldigt snyggt!
aln63
Namn: Anders Lindgren

Inlägg av aln63 »

Vilket snyggt bygge.
Hur skall du få dit övervingen rakt och fint?
/Anders
Stefan Eriksson

Inlägg av Stefan Eriksson »

Mycket snyggt bygge så långt Daniel. Blir sugen på att börja min byggsats.

Men, det är Airfix start kit utgåva med helgult RAF målningsschema, och av någon anledning så saknar den riggningsinstruktionerna som finns med i de andra två utgåvorna,
så om någon kan ta en bild/scanna av denna och lägga ut vore jag glad ! Jag vill rigga min modell, i alla fall försöka...

Stefan
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jäklar vad bra Daniel! Allvarligt talat så känns det jobbigt att du letat dig neråt i skalorna, det kändes som att du fanns på tryggt avstånd när du harvade runt i 1/48!

Diggar också den lite udda målningen för en Moth!

Hälsningar

Magnus
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Tack alla.

Anders: Airfix har ju tänkt att man ska montera de ihopkopplade stagen först och sedan skära bort gjutstammen mellan dom. Jag har ju målat och skurit isär dom innan. Jag hade tänkt bygga någon slags jigg, men övervingen satt så bra, bara på de inre stagen så jag limmade så först och petade dit de yttre stagen efteråt. Hålen för dom var betydligt större än topparna som skulle i, så jag får känslan av att Airfix tänkt att den mittre konstruktionen ska vara det som bär. Förvånansvärt enkelt alltså. Åtminstone om man nöjer sig med att ögonmåttet är tillfredsställt och inte linjalen. Har inte vågat mäta så noga.

Stefan: Riggningen blev en stötte utmaning vill jag lova. Till sist fick jag till det, men jag har roderlinorna kvar, samt att jag funderar på de två "pinnarna" som ligger i krysset där vingarnas riggning möts. Här kommer en bild på riggningsbeskrivningen.

Bild

Magnus: Ta det lungt. :D Jag är bara tillfälligt på besök i 72-träsket om man nu kan kalla ett 6-7 veckors projekt för tillfälligt. :roll: Jag har en massa 48:or som ligger och väntar.

/Daniel
easy_company
Namn: Henrik Persson

Inlägg av easy_company »

Jag imponeras över alla små små öglor som tråden ska igenom, snacka om pilligt. Ser fram emot slutresultatet, det ser mycket bra ut hit tills.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Stefan Eriksson

Inlägg av Stefan Eriksson »

Tack Daniel ! Lycka till med resten !
/Stefan
Stefan E
Namn: Stefan Ericsson

Inlägg av Stefan E »

Mycket snyggt, Daniel!

Stefan E
Skriv svar