Strv 104 Centurion, AFV Club/Hobby Fan conv. 1:35 scale

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Eriksson

Re: Strv 104 Centurion, AFV Club/Hobby Fan conv. 1:35 scale

Inlägg av Björn Eriksson »

Tack Ingvar!

Otroligt snygg Strv 104 du byggt, härligt dammig utan att vara allt för smutsig, den kommer att vara till stor hjälp på vägen i mitt bygge av den.

Och det är som du och Sven säger att bandhyllorna (stänkskärmarna som jag skulle säga som novis) är cirka 1,5-2,0 mm för korta, som du kanske såg i ett av mina tidigare inlägg så var jag också inne på att man eventuellt skulle kunna förlänga/skarva på dem med PC

Jag kommer att vara nöjd om mitt bygge bara blir en fjärdedel så snygg som din, det här är ju mitt allra första pansarbygge, men jag skall göra så gott jag kan.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Ingvar
Namn: Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Robin Nilsson skrev:Hej Ingvar,
Är AFV-Clubs band avsedda att vara "fungerande" ? I så fall skulle de kunna bli böjda om piggen eller hålet för piggen på ena sidan av bandplattan sitter lite förskjuten i längsled. Då vrids varje platta
litegrann i förhållande till plattan före.
Lösningen skulle då kunna bli att skära bort piggarna på ena sidan
och limma ihop banden (steloperera dem) om plasten är möjlig att
limma ...
/ Robin
Ja Robin, fungerande är de, fast mycket, mycket trögt. Jag provade att öka på diametern på de små hålen som piggarna skall in i, först på ena sidan, sedan den andra. Jag provade att växelvis montera med vridning åt ena och andra hållet. Kurvan kvarstod envist. Jag tror att det är något minimalt måttfel på hela bandplattan som bygger på kurvan med några bågsekunder per platta. Om jag inte minns helt fel blev det ca 15 - 20 mm avvikelse från rät linje på den synliga delen av bandaggregatet. Det är en del att bända på plats då dessa band är ganska styva (men snygga och lätta att måla). Det känns som om de är tillverkade i ABS. Vanlig etylacetat tar nog inte så bra, men att skära bort en pigg och limma med CA eller dylikt är nog en bra lösning.
Björn Eriksson skrev:Tack Ingvar!

Otroligt snygg Strv 104 du byggt, härligt dammig utan att vara allt för smutsig, den kommer att vara till stor hjälp på vägen i mitt bygge av den.

Och det är som du och Sven säger att bandhyllorna (stänkskärmarna som jag skulle säga som novis) är cirka 1,5-2,0 mm för korta, som du kanske såg i ett av mina tidigare inlägg så var jag också inne på att man eventuellt skulle kunna förlänga/skarva på dem med PC

Jag kommer att vara nöjd om mitt bygge bara blir en fjärdedel så snygg som din, det här är ju mitt allra första pansarbygge, men jag skall göra så gott jag kan.
Tack Björn,
Kul om jag kan inspirera, jag är säker på att din 104 blir minst lika bra. Om du vill fixa till hylsfånget till VC KSP som nog är den svagaste länken i Hobbyfankonverteringen så finns en länk till hur den egentligen ser ut i slutet på min 104 tråd (tack igen Thord). jag minns att jag tillbringade ganska mycket tid med att googla på denna utan att bli mycket klokare. Thord kom till min räddning.

/ Ingvar

Ingvar
Björn Eriksson

Tack igen Ingvar!

Intressant med hylsfångaren, vetetusan om jag ens hade reflekterat över det om du inte hade nämnt det.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Björn Eriksson

Här är ett litet fotobevis att jag inte bara sitter vid datorn och skriver, utan att jag faktiskt även jobbar på båda modellerna om än inte så fort, 95% av det som ligger på arbetsbordet är färdigrensat och putsat.

Bild
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Låter som att det är enklare med Frulleband, om man måste hålla på och skära och ha sig och sedan limma banden. Enklare då att använda frulleband som dessutom kan vara avmonterade till sista stund.
Själv har jag tillbringat två kvällar med att montera T-90 band från Meng.. Så Frulleband låter som en promenad i parken...
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag tror nog också att Frulle är rätt metod. Om man ska bli tvungen att
limma med CA för att få bandet rakt så är det bättre att använda tiden till att samla tomburkar och använda kosingen till mellanskillnaden mellan Frulle och AFV-Clubs egna band.
Dessutom blir det en sån härligt tung känsla i en modell med Frulle :)
/ Robin
Björn Eriksson

Dags för montering, lägga på primer och färg på dessa delar nu!

Bild

Bild

Bild
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Skriv svar