På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Kort svar: Alla. B 3 går hyggligt rakt ur lådan, för Tp 9 krävs att man tar bort undre tornet och scratchar överbyggnaden som ersatte ryggtornet. Sedan har ju modellen många år på nacken, så den ambitiöse har en hel del att göra med extra detaljerinc etc. Dessutom är vinkeln fel (för plan) på partiet mellan frontrutan och nosen.
Ja! B 3:an fanns i flera andra färgcheman en det tyska.
I Lennart Anderssons bok om B 3 finns ett antal färgprofiler som visar följande färgvarianter.
B 3A märkt F1+14 målades 1940 helt i vit vintercamo utom på fönsterspröjsarna som var gröna.
B 3A märkt F1+7 målades 1940 i ett spräckligt camo likt J 9:orna.
B 3B (transportversion) märkt F7+11 hade ett helgrönt camo
B 3C (transportversion) märkt F21+blå Adam var i slutet av 40-talet och början av 50-talet helt plåtren.
Tp 9 "Svalan" märkt F1+grön Johan var helt grön vid tiden 1953-1955.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2012
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Det fanns enbart en Tp9, gamla "Svalan", en Ju86Z
De ombyggda B3;orna behöll sina gamla "B3"-beteckningar.
Inofficiellt kallades de ibland "Tp73" för att särskilja dem från
dom oombyggda bombarna.
Björn Fransson skrev:Jens har förstås helt rätt. Jag syftar på Tp 73. Tp 9 finns däremot också från Italeri, även utgiven av Revell.
Italeri gav aldrig ut Tp9.
Tydligen gjorde Italeri/Revell en gemensam flygkropp till gamla 86:an.
Italeri matchade den med Ju86D med dieselmotorer och Revell med
Ju86E som blev den svenska Tp9-varianten