Var är alla Safirer? Här är i alla fall en som är klar!
Re: Var är alla Safirer?
Ser väldigt fint ut det där Björn. Blev lite sugen!
Såg att Hobycenter i Göteborg hade fått in Heller's Safir, Tunnan, Viggen och Lansen i plastpåse. Synd att Heller inte sitter på Draken formarna längre. Saknade ett gulmålat skolflygplan med...
/ Andre
Såg att Hobycenter i Göteborg hade fått in Heller's Safir, Tunnan, Viggen och Lansen i plastpåse. Synd att Heller inte sitter på Draken formarna längre. Saknade ett gulmålat skolflygplan med...
/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Var är alla Safirer?
Ser riktigt fint ut Björn. Dayglo ser onekligen helt rätt ut.
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Var är alla Safirer? Här är i alla fall en som är klar!
Eftersom jag fick modellen som C4 Opens specialpris på AIM, var målet att ha den klar till just C4. Ett mål som infriades med flera timmar till godo. Detta trots att jag var ute i god tid (åtminstone med mina mått mätt), men det här var ett bygge som blev en betydligt tuffare resa än jag trodde.

Först vill jag bara slå fast: Det här är ingen dålig modell. Definitivt inte. Men det är heller ingenting för nybörjaren. Om vi börjar med gnället, kan vi lika gärna avverka det värsta först: Huven. Den passar inte. Eller i alla fall inte så bra som krävs med tanke på hur dominerande den är. Bakre delen sticker ut och den främre vill inte riktigt sitta där den ska. Efter att ha försökt tvinga dit den med allehanda lim som bara släppte, var jag i stort sett redo att klämma dit den med cyanoakrylat, innan jag sansade mig. En lång slipsession senare, lyckades jag få dit den hjälpligt. Långtifrån perfekt, men ändå hyfsat.

Resten av gnället handlar om att man som byggare i ett par fall blir lämnad i sticket. Nosschaktet ska limmas fast i cockpitdelen, men ingenting anger exakt var den ska sitta. Så antingen få man chansa, alternativt limma dit den samtidigt som man limmar cockpiten i ena kroppshalvan. Jag valde det senare, men den hamnade en smula snett ändå. Ingen katastrof eftersom nosstället döljer det mesta, men helt hundra blev det inte. Samma sak gäller motordelen. Den ska limmas fast i ena kroppshalvan, och när kroppshalvorna är ihoplimmade, ska nosdelen fästas mot motorn som då ska sticka ut en liten bit. Problemet är att man inte får någon vägledning exakt hur mycket den ska sticka ut när man limmar fast den. Jag löste det hela genom att först limma motorn mot nosdelen, därefter fästa dem i ena kroppshalvan och till sist montera ihop kroppen. Lite milt våld krävdes, men det funkade. Det tredje felet är redan välkänt, fenan ska vara en smula vriden, vilket Heller lyckades med, medan Tarangus skippat det. Ingen jättegrej, men ändå. Jag spolade fenan i kranvatten (vårt är VÄLDIGT varmt...) och lyckades vrida till den en aning.

Men som sagt, förutom huven är det egentligen inget fel på modellen. Den är bara svår att bygga, i alla fall i just de ovan nämnda momenten. Och nu övergår vi till plustecknen. För de är desto fler. Först och främst - och viktigast: Formerna är mycket bra. Den ser ut som en Safir ska. Och det är ju det som det hela handlar om. Cockpiten är riktigt fin med extra plus för instrumentbrädan. Det enda som egentligen saknas är en spak mellan framstolarna, vilket är lätt åtgärdat. Extra plus för delen i taket. Det är många tillverkare som skulle skippat den!

Jag valde att göra en fyrsitsare. Mest för att jag väntar in fotoetsen för att senare bygga en tresitsare. Tanken är då att bygga den maskin som min styvfar ofta flög under sin (senare avbrutna) flygutbildning på F 5. Eftersom den var gul, valde jag att kamouflera den här. Tyvärr hade Maestros dekalark inte kommit än, så jag fick plocka ihop dekalerna från arkivet. Trampa ej här-dekalerna är t ex från Revells Draken i 1/72. Färgerna är Gunze, samma som på Draken - och jag är lika fascinerad här som på originalet hur känslan av färgerna skiljer sig från 35:an trots att de är exakt samma. Jag valde en lite udda förebild, från F 11 (tack Martin, för alla bilder), och ville göra den som den såg ut när den var rätt nylevererad. Ingen vädringsorgie den här gången, alltså.

Vingen är lite trixig att få dit, men i övrigt är passar det mesta som det ska. Ytdetaljeringen är fin (även om Safiren väl har rätt synliga nitar, vad jag minns), men panellinjerna är lagom grunda och ger ett bra intryck.

Lanternorna slipades bort och ersattes med nya i klarplast. Även pitotrören byttes ut, men resten är rakt ur lådan så när som på bältena. Det går åt en hel del tyngd i nosen, jag chansade inte den här gången efter nästan-debaclet med Vampiren.

Sammanfattningsvis ett bygge som var lite mer krävande än väntat. Men ändå inte särskilt farligt, och resultatet är värt jobbet. Och framför allt är det fantastiskt roligt att kunna bygga en Safir i 1/48. Så tack, Tarangus! Nu ser jag fram emot Viggen!


Först vill jag bara slå fast: Det här är ingen dålig modell. Definitivt inte. Men det är heller ingenting för nybörjaren. Om vi börjar med gnället, kan vi lika gärna avverka det värsta först: Huven. Den passar inte. Eller i alla fall inte så bra som krävs med tanke på hur dominerande den är. Bakre delen sticker ut och den främre vill inte riktigt sitta där den ska. Efter att ha försökt tvinga dit den med allehanda lim som bara släppte, var jag i stort sett redo att klämma dit den med cyanoakrylat, innan jag sansade mig. En lång slipsession senare, lyckades jag få dit den hjälpligt. Långtifrån perfekt, men ändå hyfsat.

Resten av gnället handlar om att man som byggare i ett par fall blir lämnad i sticket. Nosschaktet ska limmas fast i cockpitdelen, men ingenting anger exakt var den ska sitta. Så antingen få man chansa, alternativt limma dit den samtidigt som man limmar cockpiten i ena kroppshalvan. Jag valde det senare, men den hamnade en smula snett ändå. Ingen katastrof eftersom nosstället döljer det mesta, men helt hundra blev det inte. Samma sak gäller motordelen. Den ska limmas fast i ena kroppshalvan, och när kroppshalvorna är ihoplimmade, ska nosdelen fästas mot motorn som då ska sticka ut en liten bit. Problemet är att man inte får någon vägledning exakt hur mycket den ska sticka ut när man limmar fast den. Jag löste det hela genom att först limma motorn mot nosdelen, därefter fästa dem i ena kroppshalvan och till sist montera ihop kroppen. Lite milt våld krävdes, men det funkade. Det tredje felet är redan välkänt, fenan ska vara en smula vriden, vilket Heller lyckades med, medan Tarangus skippat det. Ingen jättegrej, men ändå. Jag spolade fenan i kranvatten (vårt är VÄLDIGT varmt...) och lyckades vrida till den en aning.

Men som sagt, förutom huven är det egentligen inget fel på modellen. Den är bara svår att bygga, i alla fall i just de ovan nämnda momenten. Och nu övergår vi till plustecknen. För de är desto fler. Först och främst - och viktigast: Formerna är mycket bra. Den ser ut som en Safir ska. Och det är ju det som det hela handlar om. Cockpiten är riktigt fin med extra plus för instrumentbrädan. Det enda som egentligen saknas är en spak mellan framstolarna, vilket är lätt åtgärdat. Extra plus för delen i taket. Det är många tillverkare som skulle skippat den!

Jag valde att göra en fyrsitsare. Mest för att jag väntar in fotoetsen för att senare bygga en tresitsare. Tanken är då att bygga den maskin som min styvfar ofta flög under sin (senare avbrutna) flygutbildning på F 5. Eftersom den var gul, valde jag att kamouflera den här. Tyvärr hade Maestros dekalark inte kommit än, så jag fick plocka ihop dekalerna från arkivet. Trampa ej här-dekalerna är t ex från Revells Draken i 1/72. Färgerna är Gunze, samma som på Draken - och jag är lika fascinerad här som på originalet hur känslan av färgerna skiljer sig från 35:an trots att de är exakt samma. Jag valde en lite udda förebild, från F 11 (tack Martin, för alla bilder), och ville göra den som den såg ut när den var rätt nylevererad. Ingen vädringsorgie den här gången, alltså.

Vingen är lite trixig att få dit, men i övrigt är passar det mesta som det ska. Ytdetaljeringen är fin (även om Safiren väl har rätt synliga nitar, vad jag minns), men panellinjerna är lagom grunda och ger ett bra intryck.

Lanternorna slipades bort och ersattes med nya i klarplast. Även pitotrören byttes ut, men resten är rakt ur lådan så när som på bältena. Det går åt en hel del tyngd i nosen, jag chansade inte den här gången efter nästan-debaclet med Vampiren.

Sammanfattningsvis ett bygge som var lite mer krävande än väntat. Men ändå inte särskilt farligt, och resultatet är värt jobbet. Och framför allt är det fantastiskt roligt att kunna bygga en Safir i 1/48. Så tack, Tarangus! Nu ser jag fram emot Viggen!


-
- Inlägg: 832
- Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
- Namn: Henrik Persson
- Ort: Stockholm
Re: Var är alla Safirer? Här är i alla fall en som är klar!
Ännu ett mästerverk Björn, det är en fröjd att se dina fina modeller.
/Henrik Persson
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Re: Var är alla Safirer? Här är i alla fall en som är klar!
Det blev en riktigt snygg Safir!
Re: Var är alla Safirer? Här är i alla fall en som är klar!
I äkta Fransson-anda! Helt underbar mannen! Den där vill jag se på nästa Open.
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54
Re: Var är alla Safirer? Här är i alla fall en som är klar!
Mycket snygg Safir Björn! Bra tips som jag noterar till framtida bygge.
Har du mixat gunzenyanser eller är det nyanser rätt ur burkarna?
Vilken färg har du använt till dayglow?
Avslutningsvis, snyggt jobbat Björn! Instämmer i övriga kören, en fröjd att följa dina byggen.
MVH / Pekka
Har du mixat gunzenyanser eller är det nyanser rätt ur burkarna?
Vilken färg har du använt till dayglow?
Avslutningsvis, snyggt jobbat Björn! Instämmer i övriga kören, en fröjd att följa dina byggen.
MVH / Pekka
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
- Namn: Robert Lundin
Re: Var är alla Safirer? Här är i alla fall en som är klar!
Riktigt snyggt jobb, kanon!
/Robert Lundin
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Var är alla Safirer? Här är i alla fall en som är klar!
Tack, alla!
Pekka: Nästan, det är Gunze 52 Olive Drab ur burken. Sedan har mixat Gunze 54 Navy Blue och 55 Midnight Blue. Undersidan är 307 med lite mörkare gråblått i.
Edit. Glömde dayglowen: Den är en mix av Tamiyas orange och röd. Det tog ett tag att hitta rätt, men till slut blev jag rätt nöjd. Fälten grundmålades dessutom i vitt.

Pekka: Nästan, det är Gunze 52 Olive Drab ur burken. Sedan har mixat Gunze 54 Navy Blue och 55 Midnight Blue. Undersidan är 307 med lite mörkare gråblått i.
Edit. Glömde dayglowen: Den är en mix av Tamiyas orange och röd. Det tog ett tag att hitta rätt, men till slut blev jag rätt nöjd. Fälten grundmålades dessutom i vitt.