Oväntat möte! eller vad rullade förbi på vägen idag?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Johan i Hok
Namn: Johan Erlandsson

Oväntat möte! eller vad rullade förbi på vägen idag?

Inlägg av Johan i Hok »

Jag mötte dessa i Skillingaryd. Första tanken var :"Oj, vad stora dom är" den andra tanken var: "Skit, jag glömde Nikonen hemma." Ni får hålla till godo med ett par mobilbilder. Kul att ha fått ännu ett grönt fordon till samlingarna ;)
Johan i Hok

Bild
Bild
Mahatma G

Re: Oväntat möte! eller vad rullade förbi på vägen idag?

Inlägg av Mahatma G »

Har du någon bild där man tydligare ser koden på sidan? Det ser ut som om det kanske är en fyrställig FAL-anropssignal (d.v.s. egen + högre förband) och då är det nog första gången jag sett det användas på fordon. Misstänker dock att det är FAL + funktionssiffror, men även detta är rätt ovanligt på fordon.
/G
Johan i Hok

Inlägg av Johan i Hok »

Här finns två koder på samma vagn.

Bild

Johan i Hok
Johan i Hok

Inlägg av Johan i Hok »

Enligt nyheterna så var det NBG som övade, bitvis ihop med flygvapnet. Min mellandotter rapporterade i alla fall att de flög över skolan. Jag var ute på kamerajakt i torsdags men tyvärr höll dom sig på övningsfältet.
Hörde på fredagmorgonen att en kolon på 200 fordon rullade på E4 mot Helsingborg, men missade även den....
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Nu klarnar mysteriet! :)
Det är FAL + funktionssiffror. Första bildens fordon har förmodligen koden RK 81, vilket innebär första sjtpfordonet (= 81) i kompani med anropssignal RK. K är normalt andra kompani i en bataljon, men vilken bataljonen är kan jag inte svara på, NBG har möjligen egna signaler utanför FAL.
RK 40 innebär logistikfordon (40-serien, logistik är sektion 4 inom NATO) inom samma kompani. RK KÖ betyder förmodligen bara att det är köfordonet i förbandets marschordning.
/G
Skriv svar