Svensk och Finsk Storch-hjälp efterfrågas, Fi 156

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Re: Svensk och Finsk Storch-hjälp efterfrågas, Fi 156

Inlägg av bergwall »

Återigen stort tack Tage och Tom!

Jag har kikat in i den här otroliga guldgruvan med bilder precis när den öppnades men hittade inte tillbaka häromdagen. Faktiskt enastående service att lägga ut alla dessa bilder.

Några av er kanske är obekanta med mina tidigare arbeten (rbdstudio.se) och jag brukar vanligtvis låta bli sådant som inte är svenskt av två skäl. Dels är det okänd mark och kräver en ganska stor arbetsinsats på både research och ritande. Men det är nog lika mycket med tanke på respekt till andras arbetsområden. Den här gången tänkte jag dock göra en liten avstickare beträffande Storch till våra grannländer efter en del påtryckningar utifrån.

Kokardens geometri borde nästan ge sig av sig själv (om korset är uppdelat i fem lika stora sektioner) och det verkar som den finska logiken med jämna mått (som man kan mäta sig till på en modell) är minst lika bra som den svenska (på svenska märket är det den blå cirkeln som är ursprungsmåttet och den gula ringens ytterdiameter är 120% av den blås) . De finska rundlarna har jag dock inte hunnit kika så mycket på men efter en snabb titt på internet så verkar den blå cirkelns ytterdiameter vara 2/3 av ytteringen och den inre vita cirkeln är 1/3 av ytterdiametern. Frågan är om den svarta utlinjeringen är inkluderat eller ej..? Jag ska även försöka inkludera OH-FSA.

Höjden på finska flygvapnets siffror och bokstäver till serienumeren verkar vara 300 mm och stapelbredd 45-50 mm men jag utgår från bombplan i det här fallet och det kan ju funnits andra storlekar till mindre flygplan.

Bilderna i Toms länkar lämnar lite osäkerhet. På bilden i snömiljö så är undersidan av vingar och kropp onekligen ljusgrå. Men på den andra bilden är det inte alls lika självklart att kroppens undersida är ljusgrå/blå, men det kanske är för att allt är ganska mörkt och ligger i skugga?

Hälsningar
Robert
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Säkert är det ett onödigt påpekande, du brukar ju ha bra koll. Men ändå: Värt att notera är hur uselt påmålade rödakorsmärkena och de vita rundlarna var. Jag tycker inte att Specialtryck helt lyckats fånga formerna, jämför med den här bilden. I mina ögon ser de vita rundlarna lite mer ut som uppochnervända ägg. Hittar bara bilden i litet format, men tror att den finns större på annat håll, du har säkert sett den.

Bild
bergwall

Inlägg av bergwall »

Jo jag har sett den där : ) Jag tror inte Specialtryck uppmärksammat att flygplanet i bakgrunden (syns inte i den här beskärda varianten) har rödakorsmärkning under vingarna också (vi får ju hoppas att det inte finns någon rödakorsmärkning på undersidan av kroppen eller att de gjorde olika på olika flygplan etc). Flottiljsiffran ser betydligt ljusare ut än det gula i kronmärket men jag kan inte tänka mig annat än att siffran är nymålad (gul). Det finns en intressant bild i Arméflygets historia där en fjällstork syns med påmålad same, men utan rödakorsmärkningen och med svart flottiljsiffran. Siffrorna på motorhuven är mörk och syns knappt på den bilden, däremot är samens fallskärm väldigt ljus. Jag tolkar det som att fallskärmen är vit (kanske vitt + gult, man har ju anstängt sig att bryta hudfärg, rött + vitt? och grått i kameran).

Tack för påpekandet Björn, det är sedan när det är tryckt som det blir jobbigare att upptäcka saker som jag borde gjort annorlunda.
bergwall

Inlägg av bergwall »

Jag blåser lite liv i den här tråden igen. Jag kikade lite på 44 från F9 (3814). Det ser ju ut att vara någon "klutt" snett framför kronmärket på kroppen. Är det Bonzo månde? Då kanske det finns någon sanning bakom dekalen som följer med Specialtrycks ark i alla fall...

EDIT: Jag har nu fått svar med bild från Åke Hall. Enligt honom sparades 3814 i berget och drogs fram på flygdagar och dylikt. På en bild från 1961 (flygplanet var taget ur tjänst vid den tiden) så syns Bonzo på vänster kroppssida under fönstret. Flygplanet har inte längre någon stationskod, så om jag har förstått det rätt så är det inte säkert att någon flygning företogs med den här märkningen applicerad.

//Robert
Skriv svar