1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Daniel! Ett sista maskeringsryck :) !

Det fanns lite till som man antingen kunde maska och måla alternativt använda dekaler till. Och dekaler tycker jag stadigt allt sämre om, dessutom passar de inget vidare i min nuvarande målningsstil där väldigt mycket av vädringen går på direkt i målningstempot (jaja, jag ser också de där gula vingframkanterna men se det som ett olycksfall i arbetet, jag måste göra något åt dem innan jag är klar :) ). Dags att ta fram tejpen för ett sista ryck...

Bild
Röda linjer ling ammoluckorna...

Bild
...maskas och målas noga med en tunn pensel och stulen monsterfärg (från mina barn) från Vallejo. Jag vågade inte måla under med vitt men det funkade rätt bra ändå, några tunna lager där det fick torka hjälpligt emellan så täckte det bra nog!

Bild
När ändå den tunna penseln var ute och luftade sig så bestämde jag mig för att även måla de tecken som fanns på klaffen, vad de nu än betyder. Känns det för övrigt inte rätt japanskt att måla tecken? Med två remsor tape för att malla in storleken och en stadig hand så målade jag dem först med Vallejos "Foundation white"...

Bild
...och fyllde sedan i med mer av den röda monster-färgen.

Bild
Inte så svårt som jag trodde det skulle vara...

Bild
...och enda sättet jag kunde komma på som garanterade att det inte skulle synas någon dekalfilm!

Bild
Till slut så finns det en färdig uppsättning landställ att visa!

Hälsningar

Magnus
Mal_Belford

Inlägg av Mal_Belford »

Snyggt rikrigt snyggt tycker jag.....o detta i 1:72....
Imponerande snyggt...samt touch...

lurkat i det tysta o kikat på denn teåd, imponerande snyggt bygge o öga för detaljer...

Har själv sen 1.5 år tebax maskat o målat allt jag kan måla, började iom dekaler gick sönder, skadade lacken mm.... man blir friare i indevidval mm, sen ser det så mkt bättre ut tycker jag...då kör jag bara 1:32....vilket är lättare än 1:72 som.du kör som är mkt mkt mindre ;)

Bra jobbat verkligen..

ps en bamal notis...inget som man tänker på i vanliga fall, .hinomaru dvs insigniasen var.mkt fräsha även på slitna kärror vad jag förstått då de var heliga..på kärror som var operariva....

byggde själv en zeke shleten sådan...saltchipping mm (en av mina tidiga alster sen återstarten)..en påpekade detta..samt kollade sen själv...de var fräsha ;) underhållna...

denna är saltchppad..
http://www.largescaleplanes.com/article ... p?aid=1173

Bortskänkt i våras till en Zero älskare (ingen modelbyggare) skänker bort mina kärror vart efter det blir fullt lol....

/ Mal
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Härligt tokigt att handmåla på japanska i den storleken och med vit bas dessutom :shock: . Det finns en säng ledig på dårhuset bredvid min om du behöver :P

Intressant kunskap om rundlarna Mal. Det ska jag tänka på när jag bygger japsar.

Nu börjar det bli riktigt spännande Magnus. Väntar otåligt på nästa rapport.

/Daniel
Mal_Belford

Inlägg av Mal_Belford »

Förtydligande då jag målar menar jag med Airbrush o masker lol.....

Men hursomhelst e jag klar för dårhuset ändå lol :D .....
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Jag får nog ikläda mig rollen av gubben motvalls (inte för att det känns främmande för mig, tvärtom... ;) ) och anmärka något på de röda markeringarna. För mig är de alldeles för uppenbart ditmålade efter slitaget, i synnerhet "sjuan" vid vänster vingrot och en av amlådelinjerna på vänster vinge som går rakt över en saknad färgflaga.
Jag skulle vilja föreslå lite efterbehandling med Derwentpenna på linjerna, jag brukar själv använda sådan för sparsmakat slitage just vid vingrot och på liknade ställen. Blir det för mycket kan man alltid sudda lite (men det antar jag att du redan märkt?). Till pansarbyggare kan jag säga att de fungerar ypperligt för band och drivhjulskransar också samt att det går mycket snabbarare och man har mer kontroll än med pensel.

Slutligen, apropå salt: jag ser ingen anledning till varför man ska köpa mångfalt dyrare flingsalt när man lätt kan göra det själv: lös upp vanligt billigt salt i varmvatten och låt vattnet avdunsta så har man flingsalt igen.
/G
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Göran! Nu har jag gråtit i tre veckor över dina elaka kommentarer men har till slut bestämt mig för att inte ända varken mitt eget eller modellens miserabla liv på grund av detta... Jag tar mig alltså i kragen och jobbar hjältemodigt vidare :-) ! Dessutom finns det en sak till som är ännu mer stötande: du har rätt :-) ! Jag insåg redan när jag slog in på den här vägen att det skulle vara svårt att sy ihop intrycket till en bra helhet men jag ska absolut göra ett försök med lite Derwent-pennor och tunna penslar, pansar-style!

Bild
Ett annat hinder på vägen avklarat: landstället på plats. Vitmetallställen var väldigt glappa i sina socklar men det gick med hjälp av epoxilim. Hade gått ännu bättre med lite framförhållning och planering men det är ju per definition så dags nu så att säga... Huven målad och satt på plats lite löst tills vidare.

Funderar på min huvmaskeringsmetod som funkat bra länge men som ställde till problem nu: jag använder Bare Metal folie som jag skär till på plats. Tunt och sluter väldigt tätt mot underlaget så ingen färg smiter under. Nu lämnade folien en massa lim kvar, det går bra att ta bort med till exempel Humbrol-förtunning men den tar dessutom färgen när man gnuggar lite... Och då blir ju liksom hela övningen helt meningslös! Får nog blir Tamiya-tejp nästa gång...

Ska rappa på med den här till C4...

Hälsningar

Magnus
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Mahatma G skrev:... Till pansarbyggare kan jag säga att de fungerar ypperligt för band och drivhjulskransar också samt att det går mycket snabbarare och man har mer kontroll än med pensel.

Slutligen, apropå salt: jag ser ingen anledning till varför man ska köpa mångfalt dyrare flingsalt när man lätt kan göra det själv: lös upp vanligt billigt salt i varmvatten och låt vattnet avdunsta så har man flingsalt igen.
Tack för tipset om pennorna :)

Flingsaltet:
Passa dig noga Göran så att du inte rycker undan mattan under fötterna på flingsaltsindustrin. Hur tror du att
det ska gå med konsumtionssamhället om alla höll på så där och fixade & trixade ;)
/ Robin
aln63
Namn: Anders Lindgren

Inlägg av aln63 »

Hej,
Mycket snyggt bygge som vanligt.
Hur gör du för att justera landningsställen?
Det är ju apsvårt att gå dem raka och symetriska.
/Anders
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Robin Nilsson skrev:Passa dig noga Göran så att du inte rycker undan mattan under fötterna på flingsaltsindustrin.
I sann kapitalistisk anda är det precis vad jag hoppas skall ske - dyra varor ska konkurreras ut av billigare. 8-)
Det är precis samma sak med färdigblandad wash (inga namn, men det börjar på A och slutar på K... ;) ) resp. grogg på burk eller flaska - kan vara praktiskt ibland men är i längden dyrt och inflexibelt.
/G
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

magnusf skrev:Nu lämnade folien en massa lim kvar, det går bra att ta bort med till exempel Humbrol-förtunning men den tar dessutom färgen när man gnuggar lite... Och då blir ju liksom hela övningen helt meningslös! Får nog blir Tamiya-tejp nästa gång...
Jag använder uteslutande Scotch Magic för maskering av huvar, men jag brukar sätta tejpen på handen först för att ta bort en del av limmet.

Ett par metoder jag använt ibland för att ta bort tejplimrester är:
a) Suddgummi (den fyrkantiga, plastiga typen som lämnar stora rester, inte den billiga man fick i skolan och som ger småsmulor) som skrap/-adsorptionsmedium.
b) En ganska hård trästicka och försiktig polering.
c) Maskol eller W&N Masking Fluid (genomskinlig variant av Maskol som säljs i konstnärsbutiker; den kan till skillnad från Maskol riskfritt användas på vit färg) appliceras på limresterna för att absorbera dem. Låt torka ordentligt, exempelvis över natten. Funkar bäst på sega typer av lim.

För det mesta brukar jag använda en spetsad tandpetare, doppad i lacknafta, för att skärpa upp eventuellt sprejläckage under maskeringen. Det har bonusen att det även fungerar för att lösa upp eventuella rester av tejplim utan att riskera de målade ramarna.
/G
Skriv svar