Mals Way...FW190A8 R2 (R8) Part: I. Stürmbock.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mal_Belford

Re: Mals Way...FW190A8 R2 (R8) Part: I. Stürmbock.

Inlägg av Mal_Belford »

I detta fall med denna cockpit har jag kört m klarlack först mkt tunnt (så det är en sealer), sen florys genom ABn....så man får ett filter av skiten...(inte rinna)......

Sen har jag använt en plattpensel o streakat o justerat dark dirt..så skiten ser rätt ut i mina ögon.., sen tunn klarlack igen, sen oljewasher av olika toner, samt pinwash med oljefärger, sen mattlack on top...

sedan postshading med lite ljusare RLM 66 (mkt mkt mkt utspätt) på större panelytor...sen till sist postshade med redbrown och svart utpätt utav fan på strategiska punkter (hörn/kanter mm) där det ser rätt ut....

Då jag postshadar...där våta fläcken e där landar färgen ;)

har inte torrbortsat då jag föeredrar o jobba med skuggor med o börjar hedlre från början med ljusare färger så allt dämpas steg för steg märkare (tvärtom om som många kör då man börjar med mörkare sen ljusare därav torrborst) different ways....

ett sätt jag utvecklat som passar mig....men du får iden...

vissa jobb maskar jag av höga punkter då preshaden ska på, så ingen torrborst där....då preshaden landar i skrymslen mm...

kör även andra färger på preshade ex brunt mm iom lyser igenom mkt mkt subtilt o ger ett djup jag gillar...
Mal_Belford

Inlägg av Mal_Belford »

Visar vad som ska bort....gälarna..ventilations luckorna...de nya kommer vara i lite öppet läge...små saker som tillför helheten...en del jobb på saker som inte är iögonfallande men bidrar en hel del till helheyten ;)....
visar lite tydlighet på dem som kanske följer tråden (ej reggade/nya som tittar in) vad jag menar....

De kallas visst på tyska för "Kühlschlitze"

Bild
Snussugen

Inlägg av Snussugen »

Tack för tipsen, Mal! :D Är det blank eller sidenmatt klarlack du kör på? Håller på med en Willys Jeep i 1/24 som är Olive drab (Humbrol 155). Dark Dirt av Florys syns inte på den, tänkte köra det på motorn men nähäpp. Hoppas grime blir bättre.

Hoppas dina ventilationsluckor går bra! :D
Live & let dry.
Mal_Belford

Inlägg av Mal_Belford »

Oj sorry...

Förtydligande...
Då jag menar klarlack så är den blank....(Kör m Tamya Clear )

Mattlacken e på slutet då vädringen e klar....

Den mattlack jag använder är TS80 Tamiya (spraybomb)...kör ut mattlacken i en liten kopp sen ner i ABn..

Den mattlacken älskar jag..... (provat många) den är i mittntycke den som ger en sjukt bra matt finnish ;)
Mal_Belford

Inlägg av Mal_Belford »

Snussugen skrev:Tack för tipsen, Mal! :D Är det blank eller sidenmatt klarlack du kör på? Håller på med en Willys Jeep i 1/24 som är Olive drab (Humbrol 155). Dark Dirt av Florys syns inte på den, tänkte köra det på motorn men nähäpp. Hoppas grime blir bättre.

Hoppas dina ventilationsluckor går bra! :D
testa en sak m florys washer du vet att du kan blanda dem m vaeandra ;) ....

Vill du ha mörkare Florys Dark Dirt....häll i lite Florys Black wash....etc.... ;)
Snussugen

Inlägg av Snussugen »

Jo jag vet, men det är drygt eftersom jag inte har mycket att blanda i. Så försöker undvika det. :D
Live & let dry.
Mal_Belford

Inlägg av Mal_Belford »

First Blood.....Mal Dont Got Time To Bleed....lol...
Bild

Nu är de borta.....man har bara en chans....dem hålen är exact till kanten från dem förra gjutna....tog ett tag...samt petnoga...vill inte spackla här....

men dessa är gott nog åt mig ;)
Bild
Bild

Nu ska jag fundera o thesta vilket material de nya luckorna ska ha...plastic card eller tunn mässings plåt....

en sak som är viktigt med är att luckorna ska följa kroppens profil dvs svagt välvda...

/Mal
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Jag visste att du inte skulle kunna låta bli att ta bort gälarna! :D

Snyggt öppnat. Ser fram mot lösningen.

/Daniel
Mal_Belford

Inlägg av Mal_Belford »

Haha....

o tackar :D

Jo...Mals Way e brokig o får vansinniga ider o skapar merjobb lol..

men so jag ser det, de små sakerna gör inte hela bygget, men de tillför en helhet tillsammans ;)

Jo man har ju byggt de andra så varför inte göra annat på den nya ;) samt nya scratch saker som få stå i fokus....

Samt de nya gälarna kommer nog göras från Öl Burk ;) då de har rätt kurvighet samt bra tunna men ändå styva/hårda ;)

Samt en sak är bestämt...det blir diorama på denna och fordonet som kommer finnas där är en BMW hoj m sidovagn ;) ....

väderlek o teräng ej riktigt bestämt...
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Mal_Belford skrev:
Samt de nya gälarna kommer nog göras från Öl Burk ;) då de har rätt kurvighet samt bra tunna men ändå styva/hårda ;)
Då måste du använda en tysk ölburk såklart. Annars blir det ju inte autentiskt. Och ingen bayersk öl. Det passar bättre på en 109:a 8-)
Skriv svar