Höstoffensiv, KV-1s Ehkranami

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
pxpxpx
Namn: M. Sandell

Höstoffensiv, KV-1s Ehkranami

Inlägg av pxpxpx »

Jag byggde en pansartvåa ett bra tag, med fotoets, resindetaljer och storslagna planer. Det gick åt skogen då jag skulle lägga på ett lager mattlack.

Bild

Så jag köpte den billigaste stridsvagnen jag kunde hitta, Trumpeters KV-1 med extrapansar (nåja, den billigaste med relativt OK recensioner). Med planen att bygga och måla snabbt utan massa grandiosa planer. En månad senare (så mycket för snabbt) så är jag klar. Det blev del missar i både bygge och målning. Men det var befriande att få bygga en modell utan att hålla på och bry sig så supermycket. Framförallt att lägga ner när det slutar bli roligt och den känns någorlunda klar. :)

Vinyl-band är inte det roligaste upptäckte jag, och såhär i efterhand ångrade jag lite att jag inte byggde ihop link & length-banden. Men målet var ett snabbt bygge och jag har inte roliga erfarenheter av link & length. :(

Jag försöker så gott det går att inte hamna i "Mig / Alan Wilder-fällan" med mindre chipping, mindre rost och mindre "väldigt mycket pigment". Det fick också vagnen att se lite trist jämngrön ut, det enklaste hade varit lite mer rost och grejer. Men så kom jag på att det fanns annat som var i komplementfärger till grönt!

Bild
Nys inte!

Så jag målade lite löv från Plus Models i höst-toner! Helt genialt (om du frågar mig) eftersom jag fick en historia kring vagnen och löste kontrastproblemet. :mrgreen:
Lite mer tunn klarlack i skrevor och sånt så vagnen såg lite blötare ut, och sen fick det vara klart!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Ljuslådan är varm och mysig att vara i oavsett om du är stridsvagn eller katt!

Bild

Bild

Colophon: AK-Interactive's 4B0 modulation set (det från då Vallejo fortfarande gjorde färgerna!). W&N oljefärg för smuts och sånt. Rätt mycket klarlack. Lite för mycket pigment. Och en blyertspenna!

WIP och sånt finns här, här och här.

Tack för att du tittade (och läste). Konstruktiv kritik, frågor eller begäran om mer bilder på katterna är mer än välkommet! :D
Stellan
Kontakt:

Re: Höstoffensiv, KV-1s Ehkranami

Inlägg av Stellan »

Förbålt snyggt målat! Det är ju riktigt svårt att få till det intressant med en helgrön ton men du har verkligen lyckats. Läckert med löven.
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

pxpxpx skrev: Men det var befriande att få bygga en modell utan att hålla på och bry sig så supermycket. Framförallt att lägga ner när det slutar bli roligt och den känns någorlunda klar. :)
Helt rätt!
Inte oväntat blev resultatet också bättre än man förväntar sig när man drar igång ett snabbygge.
En lärdom värd att tillämpa på alla byggen. Mycket av det detaljpill vi tenderar att grotta ned oss i bidrar ofta obetydligt till helhetsintrycket.
Snabbyggen lär oss också var man kan fuska och spara tid. Avgörande om man vill få modeller färdiga.
Om jag ska drista mig att kritisera tycker jag att kontrasterna är väl kraftiga. I mitt tycke är vagnen lite för målerisk. Jag skulle gillat den lite mer subtil i färgkontrasterna. En ren smaksak dock.

Uffe
richag

Inlägg av richag »

Riktigt cool!!
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Det går att bli kompis med länk-för-länk band men man får ta det sakta. Försöker man skynda så går det åt h-e ...
/ Robin
pxpxpx
Namn: M. Sandell

Inlägg av pxpxpx »

Tack, tack allihopa :) Det är skönt då man kan få ut något man själv är nöjd med och andra också är nöjda med, eller i alla fall inte missnöjda med! :)
Ulf Lundberg skrev:Om jag ska drista mig att kritisera tycker jag att kontrasterna är väl kraftiga. I mitt tycke är vagnen lite för målerisk. Jag skulle gillat den lite mer subtil i färgkontrasterna. En ren smaksak dock.
Det tycker jag att du ska! Utan kritik får vi bara box-art-modeller efter ett tag.

Jag håller med om din kritik, den är lite för målerisk. Jag kommer från Warhammer 40K och andra figurspel från början. Där ska det vara mycket kontrast (se den här jag byggde t.ex.) och jag märker att jag målar mina modeller som jag målade mina figurer. Med mycket kontrast, överdriver var jag vill att högdager och skugga ska vara och jobbar rätt mycket med trompe-l'œil i bakgrunden. Jag vet inte om det är bra eller dåligt, men jag är ibland lite besviken då mina modeller ser ut som fantasyfigurer mer än sina skala 1:1 förlagor.

Som exempel; Jag får lite panik då man lägger på en wash med torra pigment eller motsvarande för att få den där riktigt skönt dammiga känslan, som dessutom dödar rätt mycket kontraster. Men jag vet att det är helt rätt, det blir sådär dammigt, jag har sett det i verkligheten. Men man ser ju inget! Så håller jag på och diskuterar sådär ett tag. Ibland får jag det rätt och lyckas tygla den båda sidorna och det blir en bra modell. Ibland, som med KV-1an så blir det som en figur istället för en modell. :)

Robin Nilsson skrev:Det går att bli kompis med länk-för-länk band men man får ta det sakta. Försöker man skynda så går det åt h-e ...
Jo, det tvivlar jag inte på. Det finns ju dom som blivit kompis med späckhuggare, giftiga ormar eller nil-krokodiler... If you catch my drift :)
jfall
Namn: Jakob Fall

Inlägg av jfall »

Snyggt jobbat! Försökte hitta något att ge konstruktiv kritik på men på bilderna du lagt upp tycker jag att den ser perfekt ut! Nu tycker jag att du får slänga ihop en liten basplata med riktigt grönt gräs och höstlöv på.

Jakob
Jakob Fall
AP
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Snyggt jobbat! Jag säger som Stellan, det är svårt att få grönt att se intressant ut, men du har lyckats. Kontrasterna, vädringen och löven fungerar bra för att skapa intresse.

Gillar vädringen - inte "over the top".

Löven lyfter ytterliggare några snäpp.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Tamiya Flat Base är inte en mattlack, det är en mattgörare. Man ska använda deras blanklack som bas och sedan tillsätta Flat Base i önskad mängd, beroende på hur matt yta man vill ha. Ungefär 10% ger en halvblank yta, 30% ger matt och tar man så mycket som 40 - 50% blir det en totalt död, matt och nästan kritad yta; en sådan lämpar sig dock bara om man vill efterlikna exempelvis ett skjutfältsvrak med totalt blekta färger efter tiotals år i sol och regn.
/G
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Mahatma G skrev:Tamiya Flat Base är inte en mattlack, det är en mattgörare. Man ska använda deras blanklack som bas och sedan tillsätta Flat Base i önskad mängd, beroende på hur matt yta man vill ha. Ungefär 10% ger en halvblank yta, 30% ger matt och tar man så mycket som 40 - 50% blir det en totalt död, matt och nästan kritad yta; en sådan lämpar sig dock bara om man vill efterlikna exempelvis ett skjutfältsvrak med totalt blekta färger efter tiotals år i sol och regn.
ännu högre procent-halt så kan det efterlikna frost. Det var nån modell av nåt specilhöghöjdshögfartsplan som hade nedkylt bränsle eller om det nu var att det dunstade och därmed kylde men det blev frost på utsidan av flygkroppen och det hade efterliknats med nästan ren Flat Base.
/ Robin
Skriv svar