Tyrrell P34 - 1977 Belgien. Färdiga.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Tyrrell P34 - 1977 Belgien. Färdiga.

Inlägg av Björn B »

Lika bra att starta på en sexhjuling till. Den här gången får jag såga också :D

Bild
Jag superdetaljerar ju inte mina byggen utan fuskar ganska friskt där det går men vissa detaljer vill jag ändå ha. Som bränsleledningar och tändkablarna när dom syns så väl som dom gör på Tyrrellen.
Jag brukar bara trycka in ändarna av bränsleledningarna under bensinpumpen då den ändå inte syns men det kan vara lite besvärligt att få dom att ligga på plats så jag valde en annat sätt denna gång.
Borra fyra genomgående hål i pumpen

Bild
och dra igenom ledningarna och limma fast dom. Det borde underlätta hanteringen senare.

Bild
Däremot försöker jag få fördelarlocket att se lite mer rätt ut. Modellens har två ovala hål där man trycker in kablarna men nu gjorde jag en borrmall i mässing och borrade0,7 mm hål i plasticcard som sen limmades i toppen av fördelarlocket. I hålen limmades små bitar mässingsrör som får föreställa gummitutorna till kablarna. Denna del syns ju på en P34 så det ska bli intressant att se om det gör någon skillnad eller om det är bortkastad tid.
Lite lustigt att efter byggandet av nästan alla Tamiyas 1/12 F1 bilar på sjuttiotalet var jag väldigt less på Cosworth V8 motor. Den satt ju i nästa alla bilar så det blev en del byggda.
Nu när jag tagit upp F1 byggandet men i en mindre skala så kände jag fortfarande samma sak om motorerna. Men nu känns det helt plötsligt roligt att bygga en.
Senast redigerad av Björn B den 13 mar 2022, 23:21, redigerad totalt 9 gång.
Björn B
Kontakt:

Re: Tyrrell P34 - 1977 Belgien Fördelaren på plats

Inlägg av Björn B »

Bild
Bild

Så är fördelarlocket på plats. Hade den varit bakelitröd hade nog det synts bättre. Det känns som det är lättare att få kablarna att ligga snyggt så här men frågan om det är värt besväret.
Senast redigerad av Björn B den 13 mar 2022, 23:21, redigerad totalt 1 gånger.
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Det ser bra ut i alla fall :-) så då kanske det var värt besväret ;-)
Vet du om tändkablarna var buntade eller går de helt fritt från varandra
från fördelaren ?
/ Robin
Mikael dBW
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund

Inlägg av Mikael dBW »

Snygg motor, Björn. Håller med om att tändkablar och bensinledningar ger mera liv åt motorn.

Mikael
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Snygg lösning på fördelarlocket. Alla extra detaljer gör så himla mycket på ett bygge.
Björn B
Kontakt:

Re: Tyrrell P34 - 1977 Belgien Avgasrör påbörjade

Inlägg av Björn B »

Sonetten har tagit en del tid men lite byggande har det blivit också. Jag visste att jag skulle få såga lite för det står i instruktionerna

Bild
men jag har lärt mig att avgasrören var bockade utåt 1977 så den måste fixas.
Jag värmer röret och pressar ihop det lite sen sågas det loss och återmonteras utvinklat. Inte vackert men sällsynt, eller nåt.
Senast redigerad av Björn B den 13 mar 2022, 23:23, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Kontakt:

Re: Tyrrell P34 - 1977 Belgien. Avgasrör påbörjade och avslu

Inlägg av Björn B »

Bild
Bild
Jag lägger till ett par nya detaljer vid varje bilbygge, denna gång bromsslangar och slangar till bränslefiltret.

Bild
Två paket med nät till Ferrarimotorer räcker till tre Coswort V8. Dom är dessutom mindre och passar bättre på Tyrrellens motor.
Nu ska jag försöka bena ut slangdragningen till dom bakre kylarna och börja måla karosser.
Senast redigerad av Björn B den 13 mar 2022, 23:33, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Kontakt:

Re: Tyrrell P34 - 1977 Belgien.

Inlägg av Björn B »

Jag hittade bygginstruktionerna till Tamiyas 1/12 1976-modell och jag tror att jag använder mig av den för att dra ledningarna till kylarna.

Bild
Håller på med framvagnen och fösöker få dit bromsledningar här också.
Målningen har påbörjats. Använder Tamiya sprayfärger denna gång. Verkar vara det som funkar bäst för blank lack.

Bild
I Hasegawas Lotus 79 medföljde en hjälm och den kommer till användning nu. Försöker få till den långa "kragen" som användes av en del förare.

Bild
Plockade med mig lite toalettpapper från en campingplats i Danmark i början av 80-talet. Jag tror att det var toalettpapper men det påminner mer om silkespapper. Nåväl det limmades dubbelt och sedan runt kanten av hjälmen.

Bild
Sedan veks den in under hjälmen. Inte mycket som är synligt men den finns där.
Senast redigerad av Björn B den 13 mar 2022, 23:37, redigerad totalt 1 gånger.
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Björn B skrev:Plockade med mig lite toalettpapper från en campingplats i Danmark i början av 80-talet.
Det var nog det värsta och roligaste exemplet på "bra att ha" jag nånsin hört! :lol: :lol: :lol:

Man undrar vad mera du har i gömmorna. ;)

I vilket fall så blev ju resultatet perfekt. Motorerna är också riktigt häftiga. Snyggt!

/Daniel
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ja det är märkligt vad ett tränat öga kan göra för hobbyn när man hela tiden passivspanar efter bra-att-ha-men-jag-vet-inte-riktigt-till-vad-ännu-men-det-ser-juste-ut-på-något-sätt-den-tar-vi. Har en låda med allt möjligt som kanske kommer till användning ngon dag. I vilket fall som helst så är det riktigt snyggt tänkt och byggt.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar