På byggbordet - En fransk pansarbil

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
TomasJ
Namn: Tomas Johansson

På byggbordet - En fransk pansarbil

Inlägg av TomasJ »

Hej på er

Jag har fått upp farten i målarstugan nu så här kommer ytterligare ett gäng surdegar som blivit klara under sommaren.
Först ut är Hobby Boss Panhard EBR-10, en fransk pansarbil med ett väldigt udda utseende med sin stora kanon,
nerfällbara hjälphjul och en bakåtförare vilket gör att bilen ser likadan ut både framifrån som bakifrån.
Fransmännen byggde ju helt underbart underliga militärfordon förr i tiden. :D

Denna skapades som ett spaningsfordon under 50-talets första hälft, och visst ser det väl ut som om den fått samma torn
som AMX-13; den lätta pansarvagnen som Sverige var spekulant på efter kriget?

Ett snabbygge byggd ur lådan, målad med min favoritfärg Gunze 303 och vädrad med oljefärg, endast antenner tillagda.
Ett relativt enkelt bygge men jag gillade inte däcken; de på de vanliga hjulen var helt ok men "gummidäcken" på hjälphjulen var svåra
att limma snyggt på "plastfälgarna", hjälphjulen kunde gott ha varit helt i plast.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

På återseende
/Tomas
Öken-Erik

Re: På byggbordet - En fransk pansarbil

Inlägg av Öken-Erik »

Trevligt. Franska pansarbilar är grymt läckra! Själv har jag införskaffat EBR 11 med det mindre tornet då jag hade denna som leksaksbil som liten. Tänkte vänta med att få ihop den tills jag hittat resinhjul. Håller med om vinylhjulen nämligen. Men förstår att dom löst det så, mer eller mindre omöjligt att gjuta i en hård form.

Öken-erik

CU@C4
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Dina modeller kommer alltid i skurar, ser alltid fram emot dem :-)! Jag är stor ebr - diggare själv, mycket trevligt byggt Tomas!

Hälsningar Magnus
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Puh, vilken byggtakt du har Tomas! Läckert bygge av en riktigt läcker bil.

Jag har lyckats få tag på resinhjul från Azimut, men det är inte lätt att köpa från dem. Dessa köptes över disk av en kompis som besökte Frankrike, verkar vara det enda sättet att handla från dem.

Det kommer visst även resinhul till denna från DEF Model snart, det hjälper inte dig - men oss andra :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag har också funderat på de där hjulen och deras konstruktion, du ser dock ut att ha fått till dem riktigt bra. Om Sven har rätt så är det ju intressant med DEF Models prylar!

Hälsningar

Magnus
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

De kommer snart vad det verkar:

http://defmodel.com/catalog/htm/dw35065.html

Finns ju även 3D printade att köpa från Click2Detail, men de är tyvärr svindyra.

Tomas, jag håller dock med Magnus, du har lyckats superbra med dina hjul, så resinhjulen kanske inte ens behövs.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Det ser inte bara ut som AMX-tornet, jag har för mig att det är samma torn (fanns ju några olika bössor i dem) ...
/ Robin
Micke A

Inlägg av Micke A »

Ännu en häftig förebild! Har den liggande nånstans i högarna med tillhörande Azimuthjul, tror den gode Didier hade en av sina bra dagar när jag beställde dom :? Fast du har ju lyckats ypperligt med hjulen från lådan. Har du nåt trevligt tips att förmedla? Guntzekulören ser riktigt bra ut vad jag kan bedöma, ska försöka hitta den eller nån motsvarighet.

Micke A
TomasJ
Namn: Tomas Johansson

Inlägg av TomasJ »

Tackar
Jaså det finns hjul att få tag på säger ni? Det hade jag missat.

Det blir stora glipor mellan gummidelen och plastdelen när man monterar
hjulen, så de fyllde jag igen med trögflytande superlim. Skarven blir inte
helt perfekt men svabbar man på lite washer och jordfärger så smälter
de in bättre.
Färgen är min favorit-ryssgrön, Gunze 303 med svart post-shading och
svart/bruna washer. Funkar alltid för mig. :-)

/Tomas
Skriv svar