Tyrrell P34, 1976 färdig sid. 2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Tyrrell P34, 1976 färdig sid. 2

Inlägg av Björn B »

Bild
Bild
Lika bra att fortsätta med F1 bilar från sjuttiotalet. Ännu en Tyrrell blir det. Ganska mycket rakt ur lådan för en gångs skull.
Lade till nät över "trumpeterna". Dom var väldigt små så det blev nät för tolvcylindriga motorer som passade.

Bild
Gjorde ett experiment med lite slangdragning till den bakre kylaren. Svart kabel och sexkantig plastpinne.

Bild
som sen målades aluminium och matt svart.

Bild
Sedan var det dags att klanta till det som vanligt. Varför frångå ett vinnande recept?
Detta blir en bil från sent 1976 så kylarna var delvis övertäckta. Jag skar bort bultskallar limmade tillbaks dom på plasticcarden som jag monterat och var ganska nöjd med resultatet.
Självklart hade jag monterat plåten i bakkant istället för i framkanten av kylaren. Tur att man har flera Tyrreller att stjäla en kylare från.

Bild
Nu står den på hjul och jag tycker att den känns ganska liten jämfört med en Lotus 78.
Senast redigerad av Björn B den 13 dec 2023, 22:42, redigerad totalt 4 gång.
Viktor

Re: Tyrrell P34, 1976

Inlägg av Viktor »

Snygg start! Vad har du använt för färg på avgasrören? Jag har en Wolf med likadan (?) Ford-motor, och mitt försök att måla avgasrören för några år sedan fick det projektet att somna in.... Lite tips kanske får igång det igen ;-)
Limma lugnt!
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

"Ganska mycket rakt ur lådan för en gångs skull."
Ska vi ta det som ett löfte om att du inte ska såga en massa ??
Snyggt jobbat hittills :-)
/ Robin
Senast redigerad av Robin Nilsson den 05 aug 2014, 00:18, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Såga blir det inte mycket. Måste ta upp hål i sätet för säkerhetsbälten dock.

Använder den nya Tamiya XF84 Dark Iron till avgasrören.
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Det är roligt att bygga modeller, det är roligt att bygga modeller, det är roligt att bygga modeller, det är .....................

Bild
En gammal byggsats med plast som inte flexar längre, jag är inte förvånad. Jag märkte det redan på gjutstammarna när jag skulle bryta av dom för att kasta bort. Dom böjde sig ingenting utan gick av direkt. Nu när jag skulle köra upp hål i stolen för säkerhetsbälten så gick det som det gick. Nåja jag har ju redan stulit en kylare från en annan byggsats så nu får den släppa ifrån sig en stol också.
Denna sats är ju nyare så förhoppningsvis har inte plasten hunnit åldras lika mycket.
Senast redigerad av Björn B den 13 dec 2023, 22:42, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Kontakt:

Re: Tyrrell P34, 1976 Klar för dekaler

Inlägg av Björn B »

Bild
Bild
Efter ovanligt lite problem så börjar det bli dags för dekalerna. Gula ränder på blå botten. Borde ju nästan ha varit klar till den 6 juni.
Senast redigerad av Björn B den 13 dec 2023, 22:43, redigerad totalt 1 gånger.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Snyggt bygge igen, Björn. Jag är speciellt impad av motorn. Kanonfin målning på den.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild
Dekalerna från Indycals är jättefina att jobba med. Tunna och följsamma.
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Hurra. Tejprester på modellen :D

Bild
Åtminstone ett försök till det. Monterade en bit silvertejp på karossen. Ett gammalt aluminiumark från Specialtryck fick rycka in till detta. Ville sedan ha tejprester från gammal silvertejp också så jag gjorde ett experiment.
Jag klippte ut lite småstrips av vit ALPSdekal som jag monterade på bilen. Försökte sedan att lösa upp den vita färgen med etylacetat på en liten pensel. Blev inte helt nöjd. Ska kanske försöka att bättra på med vit färg då det känns för blått just nu.
Robin Nilsson

Re: Tyrrell P34, 1976 Tejp rester på modellen. Jippie

Inlägg av Robin Nilsson »

klister från tejp blir väl mer en matt yta (och därmed ser det lite vitaktigt ut) ? Kanske rugga upp den blanka lacken och sen mattlack ?
Prova med lite mattlack på nån annan yta ??
Kanske rugga upp den blanka lacken och sen mattlack ?
Om det ser bra ut så kanske du kan fundera på om det ska vara rester av klister på hela ytan där tejpen suttit eller kanske bara fläckvis.
Skriv svar