Kongo M113 - basplatta+fordon "preview" s.45
Re: Kongo M113 - mer scratch, s27
Svudfsngsenht. Hittas på Hylla 24, rad 56, våning 67 på centrallagret.
På tyska blir det sju resor värre...
På tyska blir det sju resor värre...
Stellan Schroeder Englund
Re: Kongo M113 - mer scratch, s27
Hehe, jag får leta efter den på IKEA 

"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Kongo M113 - mer scratch, s27
trimskärm heter det tydligen ...
Thord Wedman gjorde ett inlägg 2007 i SoldF forum och kopierade text från instruktionsboken för PBV 302
http://forum.soldf.com/topic/27707-pbv- ... ter/page-2
"Ibok pbv 302A kapitel 14, flytutrustning.
Förberedelser:
1. Kontrollera att bandaggregatet är fritt från skador.
2. Kontrollera att skärmarna och sidoplåtarna är hela och sitter fast. Ta bort eventuell packad jord eller liknande från utrymmet under främre stänkskärmarna.
3. Kontrollera att gummiavledarna som sitter under framskärmarna är hela och sitter fast.
4. Kontrollera att bärhjulens flytkroppar sitter fast och är fria från skador.
5. Kontrollera att bottenluckorna och propparna sitter fast på sina platser.
6. Stanna motorn och kontrollera att varje stridslucka kan öppnas minst en gång.
7. Kontrollera att locket över luftintaget stängs vid lätt belastning, ca 1 kg.
8. Kontrollera att alla tillbehör sitter fast på sina platser. Se till att lasten är jämnt fördelad i sidled, placerad i bakre delen av stridsutrymmet och väl förankrad.
9. Se till att länspumparnas inloppsgaller är fria från föroreningar. Starta pumparna och kontrollera att pumpmotorerna går.
10. Kontrollera att tätningslisterna vid luckor och dörrar är hela och tätar.
Kontrollera att tätningsytorna är rena. Se till att dörrar och luckor utom förarens, skyttens och vagnchefens luckor är stängda.
11. Fäll ut trimskärmen och kontrollera att den är hel och sitter fast. Se till att handtaget går in i låsläget. Kontrollera att alla excenterlås, beslag och låspinnar för ramen är hela och sitter på plats.
12. Fäst en bogserlina i den främre eller den bakre bogseröglan. Dra linans andra ände upp på vagnens tak. Placera linan så att den inte kommer in i bandaggregatet under körning.
13. Sätt dit förarhuven och anslut kabeln för vindrutetorkaren, Kontrollera att huven är fri från skador och att vindrutetorkaren fungerar.
14. Tryck in stömställaren MANUELL SMÖRJNING och vänta tills gröna lampan slocknar. Upprepa detta två gånger.
Efter detta är det bara att plumsa i.
" skrev Thord.
Thord Wedman gjorde ett inlägg 2007 i SoldF forum och kopierade text från instruktionsboken för PBV 302
http://forum.soldf.com/topic/27707-pbv- ... ter/page-2
"Ibok pbv 302A kapitel 14, flytutrustning.
Förberedelser:
1. Kontrollera att bandaggregatet är fritt från skador.
2. Kontrollera att skärmarna och sidoplåtarna är hela och sitter fast. Ta bort eventuell packad jord eller liknande från utrymmet under främre stänkskärmarna.
3. Kontrollera att gummiavledarna som sitter under framskärmarna är hela och sitter fast.
4. Kontrollera att bärhjulens flytkroppar sitter fast och är fria från skador.
5. Kontrollera att bottenluckorna och propparna sitter fast på sina platser.
6. Stanna motorn och kontrollera att varje stridslucka kan öppnas minst en gång.
7. Kontrollera att locket över luftintaget stängs vid lätt belastning, ca 1 kg.
8. Kontrollera att alla tillbehör sitter fast på sina platser. Se till att lasten är jämnt fördelad i sidled, placerad i bakre delen av stridsutrymmet och väl förankrad.
9. Se till att länspumparnas inloppsgaller är fria från föroreningar. Starta pumparna och kontrollera att pumpmotorerna går.
10. Kontrollera att tätningslisterna vid luckor och dörrar är hela och tätar.
Kontrollera att tätningsytorna är rena. Se till att dörrar och luckor utom förarens, skyttens och vagnchefens luckor är stängda.
11. Fäll ut trimskärmen och kontrollera att den är hel och sitter fast. Se till att handtaget går in i låsläget. Kontrollera att alla excenterlås, beslag och låspinnar för ramen är hela och sitter på plats.
12. Fäst en bogserlina i den främre eller den bakre bogseröglan. Dra linans andra ände upp på vagnens tak. Placera linan så att den inte kommer in i bandaggregatet under körning.
13. Sätt dit förarhuven och anslut kabeln för vindrutetorkaren, Kontrollera att huven är fri från skador och att vindrutetorkaren fungerar.
14. Tryck in stömställaren MANUELL SMÖRJNING och vänta tills gröna lampan slocknar. Upprepa detta två gånger.
Efter detta är det bara att plumsa i.
" skrev Thord.
Re: Kongo M113 - mer scratch, s27
Lysande, tack Robin (och Thord givetvis). Trimskäm, ganska likt engelska "trim vane" trots allt 

"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Kongo M113 - mer scratch, s27
Tacka Thord
jag bara googlade 


Re: Kongo M113 - mer scratch, s27
Det gjorde jag ju 

"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Kongo M113 - mer scratch, s27
snattat från nätet (net-lifting ??)
"Task Number: 071-212-0016
Title: PREPARE AN M113-SERIES VEHICLE FOR WATER OPERATION
Conditions: In a field/garrison environment, given an M113-series vehicle, BII, and a
requirement to prepare the vehicle for water operation.
Standards: Track shrouds and covers are installed. Power plant door, ramp, and ramp
personnel door are closed. Hull access plates, drain covers, and final drive plugs are
installed. Trim vane is extended forward and locked. Engine grill water barrier is in swimming
position and secured. Bilge pumps are on and operating. Interior dome lights are on. Hatches
are open, with locking pins installed. Cargo and personnel are distributed per load plan, and
BII are placed in their assigned position and secured."
"WARNING
Carrier could sink and personnel could drown without track shrouds secured in place. Carrier
can have a loss of steering without track shrouds. Do not attempt water operations without
them."
"Task Number: 071-212-0016
Title: PREPARE AN M113-SERIES VEHICLE FOR WATER OPERATION
Conditions: In a field/garrison environment, given an M113-series vehicle, BII, and a
requirement to prepare the vehicle for water operation.
Standards: Track shrouds and covers are installed. Power plant door, ramp, and ramp
personnel door are closed. Hull access plates, drain covers, and final drive plugs are
installed. Trim vane is extended forward and locked. Engine grill water barrier is in swimming
position and secured. Bilge pumps are on and operating. Interior dome lights are on. Hatches
are open, with locking pins installed. Cargo and personnel are distributed per load plan, and
BII are placed in their assigned position and secured."
"WARNING
Carrier could sink and personnel could drown without track shrouds secured in place. Carrier
can have a loss of steering without track shrouds. Do not attempt water operations without
them."
Re: Kongo M113 - mer scratch, s27
Puh, tur att jag inte skall lägga min i vatten 

"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Re: Kongo M113 - mer scratch, s27
Läckert!
FYI: trimskärmen på M113 är gjord i plywood. Nu vet jag inte hur hårt du ska vädra, men chippad färg som visar metallblänk under på M113 trimskärm är lika korrekt som på huven på en Humvee.
/E
FYI: trimskärmen på M113 är gjord i plywood. Nu vet jag inte hur hårt du ska vädra, men chippad färg som visar metallblänk under på M113 trimskärm är lika korrekt som på huven på en Humvee.

/E
Erik von Rosen
Re: Kongo M113 - mer scratch, s27
Tack skall du ha, Erik!
Helt riktigt, trimskärmen skall inte chippas med metallfärg, utan självklart i trä-nyanser
Vilket material används till Humvee-huven? Komposit?
Helt riktigt, trimskärmen skall inte chippas med metallfärg, utan självklart i trä-nyanser

Vilket material används till Humvee-huven? Komposit?
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo