Kongo M113 - basplatta+fordon "preview" s.45
-
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Kongo M113 - inner-belysning s23
Übercool!
Dessutom läckert vädrade strömbrytare.
Härligt att se en redan bra modellbyggare höja sig ytterligare ett snäpp.
Kommer hon till Göteborg? Jag vill se henne i verkligheten.
Uffe
Dessutom läckert vädrade strömbrytare.
Härligt att se en redan bra modellbyggare höja sig ytterligare ett snäpp.
Kommer hon till Göteborg? Jag vill se henne i verkligheten.
Uffe
Re: Kongo M113 - inner-belysning s23
Tack skall du ha Uffe, kul att du gillar den! 
Tack också för att du frågar. Jag tar det ganska lugnt och försiktigt med det här bygget (den påbörjades för över två år sedan haha). Lite av ett kärleksbygge som jag inte vill stressa fram.
Har därmed ingen specifik tävling eller utställning i sikte just nu, men blir den klar till september kan det hända att den står på bordet först i Göteborg. Annars C4 ... eller 08 Open.

Tack också för att du frågar. Jag tar det ganska lugnt och försiktigt med det här bygget (den påbörjades för över två år sedan haha). Lite av ett kärleksbygge som jag inte vill stressa fram.
Har därmed ingen specifik tävling eller utställning i sikte just nu, men blir den klar till september kan det hända att den står på bordet först i Göteborg. Annars C4 ... eller 08 Open.

"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Re: Kongo M113 - inner-belysning s23
Här behöver man inte titta in i en äkta vagn, det räcker att kika in i din Sven. Så nära originalet man kan komma. Sjukt impad av dina skills Sven!
Re: Kongo M113 - inner-belysning s23
Jag tackar för vänligheten, Henrik, det värmer otroligt mycket att höra att det arbete man gör uppskattas.
Nu hoppas jag att komma i mål "snart", det kan ta lite mer tid eftersom jag är en långsam byggare.
Tack igen!
Nu hoppas jag att komma i mål "snart", det kan ta lite mer tid eftersom jag är en långsam byggare.
Tack igen!
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Kongo M113 - exteriören tar form s26
Jaha, nu är semestern snart slut (denna är sista veckan av de fyra). Två veckor utomlands och två veckor hemma i den otroliga värmen. Just pga denna värme har bygglusten varit noll under hela semestern, men nu har det svalnat lite så jag har äntligen ägnat lite mer tid åt den här modellen.
Nu sitter de stora exteriörsdelarna på plats (dvs tak, frontplåt och motorlucka) - samliga är i resin tillverkad av fd Miliminis, som sedan köptes upp av Iron Division (som numera verkar vara nedlagd).
Resindelarna är mycket bättre än motsvarande i plast, men passformen var inte helt perfekt, så det blev att spackla och justera lite.
Ni M113-kunniga kommer att märka att motorgrillen vid avgasröret inte är korrekt för en tidig vagn (två-delad istället för en), men detta kommer att rättas till och dessutom "gömmas" under en etsad grill.
Samtliga fästöglor har skalats bort och kommer att ersättas med "riktiga" - ja, det är ganska många. jag har inte skalat bort dem längst bak som kommer att vara övertäckta av den öppna luckan så småningom. Periskopen vid förarplatsen är bortskalade och kommer att ersättas med etsade periskopshus.
Vagnschefens position är inte den som kommer att sitta där på det färdiga modellen, den här använder jag bara som lock så damm och smuts inte åker in i vagnen, bakrampen dit-tejpad av samma anledning.
Mer detaljering kommer att ske under byggets gång med Eduard-ets, scratch osv, så detta är bara början.
En del som jag helt enkelt kände mig tvungen att ersätta var anordningen för att fälla ut simbrädan. Sista bilden är en jämförelse med den gjutna delen som är på tok förenklad.
Nåja, nog med text. Här kommer bilderna.
Tack för titten!
Sven
Helhetsbild så här långt:

Frontbelysningen, och ena skyddsbågen, på plats. Tidiga vagnar hade stag som stötte upp bågarna ytterliggare, dessa kommer att monteras snart:

Belysningen bakifrån, elkablage på plats (nej, jag har inte monterat in lysdioder, där går gränsen
):

De tidiga bensinvagnarna hade en inspektionslucka i taket vid tanklocket, denna har ristats ut, och ny tanklucka scratchats (i den här bilden syns den ena nya fästöglan i resin från Tiger Models, nedan till vänster - drygt 20 till skall fästas där märkningarna syns):

Anordningen för att fälla ner simbrädan. Glömde lägga femkronan brevid, storleken är 2,4cm lång och 2,5 - 3mm bred:

Nu sitter de stora exteriörsdelarna på plats (dvs tak, frontplåt och motorlucka) - samliga är i resin tillverkad av fd Miliminis, som sedan köptes upp av Iron Division (som numera verkar vara nedlagd).
Resindelarna är mycket bättre än motsvarande i plast, men passformen var inte helt perfekt, så det blev att spackla och justera lite.
Ni M113-kunniga kommer att märka att motorgrillen vid avgasröret inte är korrekt för en tidig vagn (två-delad istället för en), men detta kommer att rättas till och dessutom "gömmas" under en etsad grill.
Samtliga fästöglor har skalats bort och kommer att ersättas med "riktiga" - ja, det är ganska många. jag har inte skalat bort dem längst bak som kommer att vara övertäckta av den öppna luckan så småningom. Periskopen vid förarplatsen är bortskalade och kommer att ersättas med etsade periskopshus.
Vagnschefens position är inte den som kommer att sitta där på det färdiga modellen, den här använder jag bara som lock så damm och smuts inte åker in i vagnen, bakrampen dit-tejpad av samma anledning.
Mer detaljering kommer att ske under byggets gång med Eduard-ets, scratch osv, så detta är bara början.
En del som jag helt enkelt kände mig tvungen att ersätta var anordningen för att fälla ut simbrädan. Sista bilden är en jämförelse med den gjutna delen som är på tok förenklad.
Nåja, nog med text. Här kommer bilderna.
Tack för titten!
Sven
Helhetsbild så här långt:

Frontbelysningen, och ena skyddsbågen, på plats. Tidiga vagnar hade stag som stötte upp bågarna ytterliggare, dessa kommer att monteras snart:

Belysningen bakifrån, elkablage på plats (nej, jag har inte monterat in lysdioder, där går gränsen


De tidiga bensinvagnarna hade en inspektionslucka i taket vid tanklocket, denna har ristats ut, och ny tanklucka scratchats (i den här bilden syns den ena nya fästöglan i resin från Tiger Models, nedan till vänster - drygt 20 till skall fästas där märkningarna syns):

Anordningen för att fälla ner simbrädan. Glömde lägga femkronan brevid, storleken är 2,4cm lång och 2,5 - 3mm bred:

Senast redigerad av SvenYoung den 06 aug 2014, 13:04, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Re: Kongo M113 - exteriören tar form s26
Kanon jobb.
Re: Kongo M113 - exteriören tar form s26
Tack skall du ha Charles!
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Re: Kongo M113 - exteriören tar form s26
Fästöglor i resin? De är ju galet småttiga!!! Snygg "anordning" 

Stellan Schroeder Englund
Re: Kongo M113 - exteriören tar form s26
Tack skall du ha, Stellan.
Jo, de där öglorna är galet små, fattar inte hur man kan gjuta dem i resin.
Jag tror att de skall bli lättare att använda dessa istället för etsade öglor som skall böjas och försöka få samma form på alla.
Jo, de där öglorna är galet små, fattar inte hur man kan gjuta dem i resin.
Jag tror att de skall bli lättare att använda dessa istället för etsade öglor som skall böjas och försöka få samma form på alla.
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Re: Kongo M113 - exteriören tar form s26
Fortsatt snygg arbete och stort + att du arbetar i hettan
Har själv varken målat eller byggt något på 3 veckor då det varit ca 27 grader på kvällarna i hobby hörnan. Hoppas det svalnar när semestern tar slut.
