Män som älskar modeller.
Re: Män som älskar modeller.
Notera hur jag sneglar mot kameran och undrar om den där jäkeln är på eller ej..
2013 var detta från för övrigt..
/E
2013 var detta från för övrigt..
/E
-
Nu såg ju inte jag heller någon kamera. Kanske det var JJ som var där?
Janne Nilsson
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Jag tycker att det var en riktig bra dokumentär, där olika individer med olika modellintressen, fick förklara varför just deras hobby lockade dem. Att "de våra" lyckades riktigt bra har redan sagts, men det tåls att upprepas. Jag kände mig verkligen hemma av Mats beskrivning om visioner. Bra jobbats gubbs.
Mvh
Göran
Mvh
Göran
Ja, visioner var en bra beskrivning om ens intryck av vissa modeller, oftast innan man ens öppnat lådan! För man föreställer ju sig verkligen hur den kommer se ut, och hur man ska gå tillväga med bygget.
Var det förresten någon annan som kände igen musiken (bitvis) från James Mays Airfix-program? Jag kan ha svurit på att den kom därifrån...
Var det förresten någon annan som kände igen musiken (bitvis) från James Mays Airfix-program? Jag kan ha svurit på att den kom därifrån...
Live & let dry.
Hej alla! Uppenbarligen måste jag kolla på dokumentären
Låter som om filmaren/skaparen hade en vision som överensstämmer med vår.
Det är mkt trevligt när en grupp som t.ex. oss modellbyggare/samlare tas på
allvar utan att ses som särlingar.
Den går väl i repris?

Låter som om filmaren/skaparen hade en vision som överensstämmer med vår.
Det är mkt trevligt när en grupp som t.ex. oss modellbyggare/samlare tas på
allvar utan att ses som särlingar.
Den går väl i repris?

Mats Stråhle
-
Finns uppe på SVT Play.
Och ja den går i repris.
http://www.svtplay.se/video/2210542/man ... r-modeller
Janne Nilsson
Och ja den går i repris.
http://www.svtplay.se/video/2210542/man ... r-modeller
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
En bra dokumentär! Tyckte om bredden även om figurer kunde fått en minut eller två.
Om jag ska ha nån liten invändning mot programmet så var det att modellbygge framställdes som exklusivt manligt, trots att man kunde se Miniatyrsällskapets represen-tanter i bakgrunden och också Emmasaurusen skymtade förbi i bild.
-
Jag vet inte om jag tycker att det framställdes som att det var för män, snarare ett konstaterande att det var övervägande män som drogs till det.
Däremot är väl andelen kvinnor större inom bilar och figurer?
Janne Nilsson
Däremot är väl andelen kvinnor större inom bilar och figurer?
Janne Nilsson
-
Regissören, eller vad den nu kallas som gör en dokumentärfilm, hade som utgångspunkt att göra en film just om män som bygger modeller.
Jag berättade för honom om Emma, Lisa Stråhle, Viktoria Stenhammar och miniatyrsällskapet, men han var väldigt tydlig med att han ville göra en film om just män.
Varför han gjort det valet vet jag inte.
Uffe
Jag berättade för honom om Emma, Lisa Stråhle, Viktoria Stenhammar och miniatyrsällskapet, men han var väldigt tydlig med att han ville göra en film om just män.
Varför han gjort det valet vet jag inte.
Uffe