M113

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Re: M113

Inlägg av SvenYoung »

Hej Micke,

Kan bara hålla med att Per's bgbv.90 är ett kanonbygge, jag har "pressat" honom lite att lägga upp bilder på den också så alla kan få se den - hoppas den kommer snart (hint hint, Per ;-) ).

Centurion, ja.. Jodå, det finns som sagt en 105:a på hyllan som jag hemskt gärna vill bli klar med. Skall se vad som kan göras efter M113 är klar. Annars kanske Magnus kan bli klar med sin Centurion snabbare :-)

Micke, tack än en gång för omnämnandet av mina byggen i din egen tråd, det är fantastiskt kul att höra att man kan inspirera!

Jag får säga tack detsamma om dina byggen!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Azgaron
Namn: Håkan Ekberg

Inlägg av Azgaron »

Snyggt M113 bygge, Micke! Tycker du har fått till kammo och vädring bra!

Håkan
Strv81

Inlägg av Strv81 »

Tack Håkan!

Speciellt den göna nyansen är lite bökig att få till så att man blir nöjd. Det skulle vara kul att veta hur tankarna gick nere i Kongo när de beslutade att måla detta kammo på fordonen. Jag tycker att det är lite annorlunda trots sin enkelhet. Nu ser jag med spänning fram emot när Sven blir klar med sin M113! Han har verkligen lagt ner tid och energi på sin. Belysningen är ju helt makalös!! Och med hänsyn till hans tidigare byggen så tror jag att även utsidan kommer att få en att häpna!!

Vänligen,

Micke
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Hej Micke,

Du är alldeles för vänlig med dina omnämnanden av mina byggen i dina egna trådar, det är verkligen uppskattat.

Lite historia kring färgvalen på dessa Kongo-fordon.

Jag har fått berättat att svenska besättningarna hade bara tre färger till sitt förfogande, nämligen blått, grönt och gult (om jag nu minns rätt). Utöver svart och vitt förstås. Man blandade då ihop dessa färger till en nyans som de tyckte såg bra ut, och jag gissar att det svarta skulle bryta lite. Varför man valde "prickar" på vissa fordon (tex M113 och M3 Scout Car), och tunna vågiga linjer på andra (M8 Greyhound) är jag osäker på. Antagligen en smaksak.

För en modellbyggare är det dock roligt med alternativa målningar, och Kongo-kammot tycker jag är ganska spännande och givetvis väldigt annorlunda :-)

När jag väl kommer till målning på utsidan av min M113 (tar nog en stund, har precis limmat på taket), så kommer jag att använda liknande färgblandning på den som på min M8 och M3, Tamiya's flat blue (eller var det medium blue? har redan glömt) blandat med lite grått och liiiiite grönt.

Åter till DITT bygge, du skall veta att jag sneglar på det väldigt ofta nu när jag bygger vidare på min M113. :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar