Airfix Spitfire Mk. XII 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Airfix Spitfire Mk. XII 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Efter indiern ger vi oss på nästa stackars flygplan som blir utsatt för lite experiment. Denna gång en av Airfix nya Spitfires. Fantastiska modeller hela högen! Här ett trippelt träningsobjekt, dels för att träna lite vädring igen i form av chippning medelst hårspraymetoden, dels för att testa lite färger inför bygget av Eduards Mk IX, dels för att testa ihoplimningen inför bygget av Airfix närbesläktade S 31.

Inredningen är riktigt fin, huven ska vara på, men det är nästan lite synd att dölja alla detaljer. Så det blir desto fler bilder istället:

Bild

Bild

Bild

Bild

Tja, sedan var det bara att smälla ihop den. Underbar passform, i stort sett inget spackel alls gick åt.

Bild

Direkt på målning: Först grundmålades allt med Tamiyas aluminium på burk. Därefter fick jag be en förundrad femtonårig dotter att få låna lite hårspray som sedan sprayades i rejäla lager. Kändes minst sagt lite konstigt. Lite mer hemtamt var det när airbrushen kom fram. Först Gunze Medium Sea Grey på undersidan, följt av ett lager Tamiyas Ocean Grey på ovansidan:

Bild

...och sedan Gunze Dark Green. Testade att maskera med häftmassa. Kladdigt och obehagligt, men resultatet blev rätt bra. Mot förmodan.

Bild

Sedan var det då dags för det stora hårspraytestet. Varmt vatten spreds ut på de ytor som skulle chippas. När färgen lösts upp, tog jag bort den med en pensel. Funkade överraskande bra för att vara första gången. Kanske blev det lite mycket på sina ställen, men jag är nöjd ändå. Man lär sig.

Bild

Vädringen avslutades med att väl valda ytor slipades med 2000-sandpapper.

Bild

Nästa steg är dekaler. Och den här gången ska även de vädras. Det blir för övrigt EB-B, om jag inte minns fel har väl en viss herr Fridsell byggt den i 1/72 en gång i tiden?
Senast redigerad av Björn Fransson den 21 jul 2014, 11:28, redigerad totalt 2 gång.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Ytterligare ett träningsobjek: Airfix Spitfire Mk. XII,

Inlägg av magnusf »

Nästan rätt Björn, jag byggde EB-H, här är den:
Bild

Tycker fortfarande att Mk XII är en av de fräckaste Spitar som byggdes. Bra val av modell! Och snygg vädring, det blir nog lite hårspray här också i närtid!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Ytterligare ett träningsobjekt: Airfix Spitfire Mk. XII

Ja, det är ju onekligen en viss skillnad på BB och BH... :) Jädrans tjusig, din modell! Visst gav du dig på fakirjobbet att maskera bokstäverna? Vilket fabrikat är det?

Hade själv inte riktig koll på Mk XII innan, den är ju en doldis. Men jag håller med, kombinationen av de avklippta vingarna och Griffonnosen är riktigt skön. Just Spitfire är förresten den optimala 1/48-modellen. Precis lagom stor för att det ska funka att detaljera, men tillräckligt liten för att vara lättbyggd, lätthanterad och lättplacerad. Det känns nästan som om 1/48 uppfanns med utgångspunkt från Spitfirens storlek.

En fråga: Är lite osäker på positionsljusen i vingarna. Ser att du har målat dem precis där jag förmodar att de satt. Däremot har jag sett flera andra modeller, plus boxarten (som brukar ha koll), där de inte sitter där. Du brukar vara väl inläst på förebilderna, så jag antar att jag kan lita på dig. Men säg gärna till om det finns någon tveksamhet här. En annan fråga: Strålkastaren på undersidan, visst är den vit? Såg en som hade målat den röd.
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Jo, jag maskerade bokstäverna. Inte för att det var så j-a kul utan för att säkerställa att jag fick samma färg på dem som på bandet runt bakkroppen :-) ! Dessutom var det enklare än det låter, jag har gjort det flera gånger sedan dess! Modellen är Xtrakits, jag tyckte den var riktigt fin. Vad gäller slutresultatet så tycker jag idag den är lite blek, jag vädrade lite väl frikostigt :) !

Vad gäller skala 1/48 så räcker inte ens Spitfireskalaanpassningsargumentet för att få mig att bygga i den skalan :) !

Positionsljusen: jag minns inte på rak arm men jag TROR jag gjort min hemläxa där. Jag har en bra bok om Mk XII hemma med mycket bilder i, ska kolla den ikväll. Som vanligt med Spitfire så kan det ju ha funnits olika varianter också men EB-B är ju välfotad så det borde gå att lösa! Vad gäller strålkastare så är jag ganska säker på att den ska vara vit!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Tack! Jag chansar på att jag lyckades få bandet i rätt färg, så att det stämmer med bokstäverna. Vilket det helt garanterat inte kommer att göra. Men, men...

Ja, XII är lite trixig, i synnerhet som man tydligen plockade ihop diverse bakkroppar från andra versioner när de byggdes. Så EB-B har t ex indragbart sporrhjul, vilket många andra XII inte har. Även hjulsidorna skiljer från individ till individ. Fast här har Airfix bra koll, instruktionerna är tydliga. När det gäller positionsljusen har jag sett en del foton, men inget som gör mig klokare. På den här bilden ser det faktiskt ut som om det inte sitter där de borde sitta. Men var tusan sitter de då???

Bild

Och 1/48... Vänta bara, Magnus! Lightningen var bara första steget. Snart sitter du där. Spitfiren är t ex en såååå trevlig modell. Kanske kan den rädda dig ur det hotande pansarträsket...?
Björn Fransson
Kontakt:

Fick just lära mig via Britmodeller att sena XII inte hade några positionsljus. Skumt. Tur att man kollar ibland.
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Björn Fransson skrev:Fick just lära mig via Britmodeller att sena XII inte hade några positionsljus. Skumt. Tur att man kollar ibland.
Jamen sedär, det förklarar ett och annat :-) ! Jag har två olika böcker med bra bilder på Spitfire Mk XII och då i synnerhet EB-B som tydligen fick vara lite fotomodell för Mk XII och efter att ha glott på bilderna länge så var jag helt övertygad om att åtminstone EB-B inte hade positionsljus. Och då hade jag alltså rätt, vilket är lite extra skönt! Samtidigt finns det en bild på EB-H där man tydligt ser ljusen. Så en poäng där också!

Inte mycket ordning på de där flygplanen...

Hälsningar

Magnus
Azgaron
Namn: Håkan Ekberg

Inlägg av Azgaron »

Snyggt bygge Björn! Lyckat chippningsexperiment tycker jag!

Håkan
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Intressant experiment med hårsprayen.
Hade du inga problem med att färgen släppte redan när du tog bort maskeringen?

Uffe
Björn Fransson
Kontakt:

Ulf Lundberg skrev:Intressant experiment med hårsprayen.
Hade du inga problem med att färgen släppte redan när du tog bort maskeringen?

Uffe
Nej, faktiskt inte. Jag trodde det, inte minst då jag testade att maskera med häftmassa - och den satt fast som tusan. Så det funkade riktigt bra, även om det var lite svårt att få bort färgen ibland. Så det var snarare omvänd problematik.
Skriv svar