Kongo M113 - basplatta+fordon "preview" s.45
-
Re: Kongo M113 - inner-belysning s23
Otroligt snyggt !
Ett tips om man inte vill bygga själv är Raven Scale Models de gör färdiga kit för flyg men det går nog att använda till pansar. De har fiffiga lösningar med magnetbrytare för olika scenarior.
/Anders
Ett tips om man inte vill bygga själv är Raven Scale Models de gör färdiga kit för flyg men det går nog att använda till pansar. De har fiffiga lösningar med magnetbrytare för olika scenarior.
/Anders
Tack igen, Micke! 
Jo, JV gubbarna och tjejerna har mycket erfarenhet av belysning.
Anders, tack skall du också ha.
De där färdiga kitten låter intressanta, måste kollas in.
Glömde förresten nämna att de lysdioder jag har använt finns att köpa även i orange och en nyans som heter "prototype white", dessa är aningen gulare i nyans, bra för att föreställa lite äldre ljus-källor, glödlampor osv som inte skall vara kritvita.

Jo, JV gubbarna och tjejerna har mycket erfarenhet av belysning.
Anders, tack skall du också ha.
De där färdiga kitten låter intressanta, måste kollas in.
Glömde förresten nämna att de lysdioder jag har använt finns att köpa även i orange och en nyans som heter "prototype white", dessa är aningen gulare i nyans, bra för att föreställa lite äldre ljus-källor, glödlampor osv som inte skall vara kritvita.
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Väldigt imponerade.
Stort tack Charles! 

"Svenne-Kongo"
Hehe, tack Roman! 

"Svenne-Kongo"

Fantastiskt snygga bilder - du har definitivt överträffat dig själv och de här bilderna är bland de mest stämningsfulla modellfoton jag sett på många år.
Apropå frågan om blinkande ljus så är en astabil vippa förmodligen den enklaste lösningen och numera finns det som sagt färdiga kretsar för det, men det är ganska enkelt att fixa en själv om man gillar att koppla och löda. Det här kopplingsschemat hittade jag med en enkel sökning.
/G
Hej Göran!
Innerligt tack för dina vänliga kommentarer, verkligen roligt att höra!
Tack också för info gällande blinkande ljus, vippa osv. Bra att veta, man vet aldrig vad som kan hända i framtiden.
Visserligen så kommer jag själv kanske inte att använda blinkande ljus, eftersom det på något vis avviker från min bild av en "statisk modell" om ljusen "rör på sig". Däremot så är koolhetsfaktorn hög!
Innerligt tack för dina vänliga kommentarer, verkligen roligt att höra!

Tack också för info gällande blinkande ljus, vippa osv. Bra att veta, man vet aldrig vad som kan hända i framtiden.
Visserligen så kommer jag själv kanske inte att använda blinkande ljus, eftersom det på något vis avviker från min bild av en "statisk modell" om ljusen "rör på sig". Däremot så är koolhetsfaktorn hög!

"Svenne-Kongo"
Wow Sven!!!
Du flyttar byggande framåt med ett STORT steg! Grattis & tack!!
Vet hur mycket jobb (& omjobb) det ligger bakom och jag hoppas verkligen att du orkar hela vägen!
Otroligt inspirerande och glädjande!!!
Återigen, TACK!!
Du flyttar byggande framåt med ett STORT steg! Grattis & tack!!
Vet hur mycket jobb (& omjobb) det ligger bakom och jag hoppas verkligen att du orkar hela vägen!
Otroligt inspirerande och glädjande!!!
Återigen, TACK!!
Med vänlig hälsning,
Per
Per
Tjena Per!
Välkommen hem från världsturnén
Stort tack för de vänliga kommentarerna. Inget att tacka för, detta tycker jag är det roligaste som finns, en del av glädjen är att försöka hitta nya grejor att göra med modellerna
Jag tror att orken kommer att räcka till.. Taket är redan ditklistrat, så nu är det "bara" att detaljera upp exteriören. Utsidan är ganska enkel jämfört med interiören, men det finns lite utrymme för detaljering även där.
Välkommen hem från världsturnén

Stort tack för de vänliga kommentarerna. Inget att tacka för, detta tycker jag är det roligaste som finns, en del av glädjen är att försöka hitta nya grejor att göra med modellerna

Jag tror att orken kommer att räcka till.. Taket är redan ditklistrat, så nu är det "bara" att detaljera upp exteriören. Utsidan är ganska enkel jämfört med interiören, men det finns lite utrymme för detaljering även där.
"Svenne-Kongo"