Tackar tackar. Det som kvarstår är motorgondolerna (5 st) varav en kommer att ha en exponerad motor, och styrgondolen, samt balansroder och lite andra detaljer! Av någon anledning har de valt någon typ av s k "fet plast" till dessa varför limningen är ett kapitel för sig.
Passagerargondolen är ett sidoprojekt från helvetet i denna skala. Diverse gubbar från Merten i Z-skalan (i skala 1/220 bara för att jävlas) kommer liva upp ett och annat. Och jo, det kommer förekomma viss ets i styrrummet

Roderytorna är scratchbyggda i styrenplast från tunnaste styrenflak samt lister, och sedan slipade till rätt profil och kontur. Stabilisatorerna var extremt simpla och grova så dessa har skrapats och filats i all oändlighet. Jag har limmat dit tunn plasttråd för att ge en antydan om spryglar och spänd väv.
Jag har hitta ca 400 bilder på nätet på Graf Zeppelin, allt från översiktsbilder till detaljbilder på motorgondoler, stenciler och annat smått, men det är rätt svårt att exakt lokalisera ”var man befinner sig” på skeppet utifrån en detaljbild; det ena spantet är ju det andra likt. Det hela får till slut bli en impression av luftskeppet, där detaljerna s a s får lysa upp ett för övrigt rätt enahanda skrov. Det finns en skalaritning på nätet som verkar pålitlig och som jag har haft god användning av.
Nog tusan är det en imponerande skapelse även som modell, och jag kommer placera en diecast modell av Ju 52 i skala 1/250 på en liten pinne bredvid som jämförelse.
Skrovet är först sprayat i blank aluminium spray från Biltema tror jag det var. Vissa kroppsspant maskerades av med tunnast maskeringstejp (tror det var 1.5 mm) och sedan Tamiyas burksprej matt silver över detta. Resultatet blir lagom mörka ringar runt skrovet. I verkligheten var detta remsor av väv som limmades över dukskarvarna. Det finns mycket mer av varan i verkligheten med det skulle bli för plottrigt i denna skala. Vissa partier maskerade jag med Post-it lappar och gnuggade sedan in lite grafit från en blyertspenna med fingerspetsen. Detta gav en lagom mörkare ton i vissa valda partier. För att få detta att fästa bättre så kan man först gnugga in Tamiya’s pastellvädringspigment silver (som man köpa i så’n där fräsig sminkdosa …). Avsluta med halvmatt spray av något fabrikat. Även denna gång har jag lyckats slippa ta fram min air brush

Jag återkommer med en mera detaljerad redogörelse och bilder när allt är klart!
Brumm
Robert