Rodens Fokker D.VII 1/72
-
Re: Rodens Fokker D.VII 1/72
Heder åt dig för att du fick ihop den åtminstone.
Ser okej ut tycker jag, förutom just landningsställen. Men jag förstår helt och hållet oviljan att ändra på en modell som man mentalt förklarat färdigbyggd!

Den där blev riktigt fin endå Matrin. Sen är det nåt speciellt med D däckare.Dom är ju så grovhuggna i grunden att man inte tänker på landstället 

Jag har hittat tre bilder på den när den var ommålad.MartinN skrev:Jag funderar på den svenska och undrar om någon har tips på var det kan finnas bilder på den.
Jag hittade några jag aldrig sett tidigare här men helst skulle jag vilja se fler bilder när den var målad i svenska färger. Tips någon?
Dels den här med lite historik: http://www.aerofile.info/wordpress/?page_id=629
och den här: http://www.belisa.se/abemo/bemf/ernst1b ... kkern.html Den finns även med i Svenska Vingar 1 och där är bilden mycket tydligare. Den vågar jag väl inte publicera här, men jag kan scanna och mejla den om du vill. Om du råkar få AMS så skvallrar den bl a om placeringen av påfyllningsröret till kylaren som inte sitter där Roden eller Flying Colors har avbildat den.
Den tredje bilden lyckas jag inte hitta, men jag har för mig att den visar flygplanet med upplyft bakdel, men jag kan ha fel där.
Att tänka på i övrigt är att de övre motorplåtarna saknas precis som Flying Colors föreslår och de har också avbildat flensarna på sidoplåtarna korrekt, något som jag inte orkade fixa till på min. Jag valde även att, mot bättre vetande, ha kulsprutor på min och det hade den säkerligen inte.
Om den kläddes om eller inte vet jag inte, men jag har svårt att tro det. Den skrotades ju efter 25 timmars flygning pga förslitning. Om den var i det skicket när den köptes in känns det ju som onödigt arbete att klä om den. Men jag har å andra sidan ingen detaljkunskap om vare sig arbetet att duka om, eller hur mycket 25 flygtimmar sliter på en kärra. Dessutom brukar bedömningar som "onödig arbetsinsats" inte alltid spela någon roll inom det militära.

/Daniel
Tack för glada tillrop och tack för hjälp med efterforskningen, Daniel. Risken att jag skulle drabbas av AMS är nog liten, kanske rent av för liten. Men jag skall i alla fall försöka bli skickligare under tiden jag ha roligt, så får vi se om jag orkar ta tag i kylarpåfyllningen.
Jag har Svenska vingar på hyllan, men tack för erbjudandet. Jag hade hoppats på en tydligare bild på området framför sittbrunnen. Att man inte flög med vapen i Sverige är ju rätt klart men plockade man bort de "hornen" som matar fram ammunition? De fanns ju med när kärran kom till Sverige. Det du skriver om att det verkar onödigt att duka om den låter vettigt, Daniel, jag håller med. Så jag har nu försökt duka den på insidan och har haft en del problem med att softa dekalarket från Pegasus.
Jag började med att ösa på Micro Sol som vanligt men jag kom fram till att det dunstade för fort och stoppade in kroppshalvorna i en liten blisterförpackning där de fick ligga och verkligen basta i Micro Sol -ångor över natten. Det blev mycket bättre men inte riktigt bra.

Jag har Svenska vingar på hyllan, men tack för erbjudandet. Jag hade hoppats på en tydligare bild på området framför sittbrunnen. Att man inte flög med vapen i Sverige är ju rätt klart men plockade man bort de "hornen" som matar fram ammunition? De fanns ju med när kärran kom till Sverige. Det du skriver om att det verkar onödigt att duka om den låter vettigt, Daniel, jag håller med. Så jag har nu försökt duka den på insidan och har haft en del problem med att softa dekalarket från Pegasus.
Jag började med att ösa på Micro Sol som vanligt men jag kom fram till att det dunstade för fort och stoppade in kroppshalvorna i en liten blisterförpackning där de fick ligga och verkligen basta i Micro Sol -ångor över natten. Det blev mycket bättre men inte riktigt bra.

-
För mig brukar det fungera med att sticka hål på bubblorna i dekalerna med en vass kniv, och sedan blaska på med mer Micro Sol/Micro Set. Eventuellt använda en örontops också för att trycka ut det som återstår av bubblan.
Mmm...
Kan samma teknik funka på Rodens dekaler? Lägga vingen i lämplig burk. Lägga på dekalen. Hälla på med Micro Sol och låta det stå med lock på över natten? Har en burk med Humbrol's decal setting. Den kan jag tänka mig offra för ett försök...
/ Andre
Kan samma teknik funka på Rodens dekaler? Lägga vingen i lämplig burk. Lägga på dekalen. Hälla på med Micro Sol och låta det stå med lock på över natten? Har en burk med Humbrol's decal setting. Den kan jag tänka mig offra för ett försök...
/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).