Fanns ett paket i posten idag från Alfa Hobby: Albion mässingsrör i olika spännande storlekar!
Det enda som är riktigt trist på den här modellen tycker jag är bristen på avgasrör och jag har svårt att hitta på något bra sätt att fixa det utan att bygga egna, det är svårt att måla dit något övertygande tror jag...

Jag gjorde ett enkelt verktyg av min plattång för att kunna pressa runda rör till ovala med konstanta mått, en tejpad plastbit begränsar hur långt jag kan stänga tången.
Jag började med att rulla röret under skalpellbladet så att jag fick ett antal märken runt röret på lika avstånd från varandra. Därefter plattade jag till röret i tången för att till slut bryta av röret i små bitar med de rullade märkena som brottanvisningar. Rören är bara en tiondel tjocka så de är väldigt lätthanterliga. Den som någon gång provat att göra samma sak i rostfritt måste prova det här, det är skitenkelt!

Rör i pressen!
För att få lite justermarginal så använde jag epoxi istället för superlim, det ger lite bättre möjligheter att justera positionen på rören. Och så håller det bättre!

Och så här blev det...

...jag är läskigt nöjd med mig själv!
Hälsningar
Magnus