Kongo M113 - basplatta+fordon "preview" s.45

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Re: Kongo M113 - packning påbörjad s7

Inlägg av SvenYoung »

Hej Erik!

Bra detalj med hjälmen. Har tänkt ha en till hjälm så nästa kan få ha remmen uppspänt som du visar ovan.

Kamera var en helt klockren idé. Jag tänkte på det igår kväll, det var ju en av killarna som filmade med 8mm ganska mycket där nere (glömt vad han heter, har var officer tror jag), så en 8mm kamera och/eller systemkamera skulle vara en snygg detalj att ha med i eller på vagnen.

Självklart kommer det att finnas en och annan m/45 carl Gustav där inne också.

Ja, iPad och laptop får jag skippa.. haha

Tack också för vänliga ord om bygget, kul att det gillas..!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Fiberhjälmen och ytterhjälmen är ganska lika och svåra att skilja åt. Om jag har förstått det hela korrekt så var det fiberhjälmen som var målad blå med FN logga medan man i skarpt läge oftast (alltid?) använde en OD målad ytterhjälm också. Om man ser nitar på sidorna så är det en "liner", dvs fiberhjälmen.
Om du skall använda en kamera så är Riichs brittiska krigskorrespondenter kanske ett bra "donorset".

Ang "flaskvattnet" så inbillar jag mej iaf att detta i början var en rent europeisk/nordamerikask företeelse. Att dom dessutom var buteljerade på glasflaskor gjorde knappast logistiken enkel. Tror att man vid denna tiden såg klor-rengörning samt kokning som lösningen på problemet med rent vatten. Flaskvatten fanns nog inte ens på kartan...

Öken-Erik

CU@C4
MiniStuff

Inlägg av MiniStuff »

Glömde säga Sven att det blir helläckert detta! :) Och jag gillar verkligen att du lägger med en blå hjälm på varje Kongo-fordon du gör, är ju liksom ett signum du lämnar efter dig.

"Sven was here!"
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Bra poäng, Erik, har inte reflekterat på att det kunde ha varit fiberhjälmen som var blåmålad. Har för mig att i de 8mm filmer som gjordes att jag såg killar i strid med blåa hjälmar på, men det kan ju ha varit simulerade strider bara för kamerans skull?

Sven Thufvesson, vagnschef för Lulle-Belle berättade för mig att hans besättning bar gråa hjälmar, så den blåa hjälmen som hänger på min Lulle-Belle är egentligen inte historiskt korrekt.

Men, som sagt, blå hjälm är en grej som jag vill ha med på alla mina Kongo-fordon - lite av en "trade mark"... typ :-)

Tack för tipset om Riich's krigskorrespondenter, glömde bort dem. Vet att det finns en systemkamera med i Dioarts moped också.

Som sagt, flaskor blir det inte i min vagn, bara vattendunkar.
Senast redigerad av SvenYoung den 28 apr 2014, 14:43, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

MiniStuff skrev:Glömde säga Sven att det blir helläckert detta! :) Och jag gillar verkligen att du lägger med en blå hjälm på varje Kongo-fordon du gör, är ju liksom ett signum du lämnar efter dig.

"Sven was here!"
Haha, vi tänkte "hjälmtanken" precis samtidigt, Markus, satt och skrev inlägget ovan när du skrev din :-)

Stort tack för vänliga ord också, betyder väldigt mycket! :-)
"Svenne-Kongo"

Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Om man tittar på foton så ser man ofta Blåa UN hjälmar även i till synes "skarpa" lägen. Jag inbillar mej att dessa fiberhjälmar användes av bla vaktposter samt vid patrullering och vid just som du säger "simulerade" strider för fotograferingar/filminspelningar. Där såg det helt enkellt bra ut med blåa hjälmar. Är övertygad om att man föredrog dom blåa fiberhjälmarna om man inte var tvungen att ha plåtskalet på sej (tungt o varmt) pga risken för beskjutning mm. När jan var liten var min kamrats pappa i Sinai och han skickade hem en herrans massa grejor, bla flera blåa fiberghjälmar samt en OD ytterkruka. Om du kollar filmerna igen så är alltså nitarnma en "giveaway". Men klart du skall ha dom blåa fiberhjälmarna på din modell, varför skulle du inte ha dom, det är ju inte bara snyggt, det är ju historiskt korrekt dessutom.

Öken-Erik

CU@C4
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Detta är verkligen intressant Erik, jag hade som sagt inte ens reflekterat på att de blåa hjälmarna var fiberhjälmar. Tack för infot. Kan ju förstå att man inte ville bära plåtburkarna i onödan i dessa klimat.

Filmerna är inte ritigt så skarpa så man kan se nitarna, men jag är helt med på det du skriver. Verkar dessutom logiskt att inte bära synliga, blåa hjälmar i strid. :-)
"Svenne-Kongo"

Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Jag var inte säker på om ytterskalen var blå, eller om de var grågröna. Hade ett vagt minne av att det var som Erik skrev, men jag googlade lite och hittade många bilder på blå ytterskal också, varpå jag utgick från att hela hjälmen var blå. Men som sagt, det är nog som Erik säger, att bara glasfiberlinern var blåmålad.

Bild
Här är t.ex endast de blå hjälmarna på. Hakbandet är uppspänt på framkanten på soldaten närmast kameran, men avsaknaden av det grövre hakbandet, samt den ljusa färgen på hjälmen gör att jag är rätt säker på att det är den blå fiberhjälmen som syns.

Bild
Här ser man även nitarna som Erik nämnde. Nitarna håller fast inredningen i hjälmen. Stålpottan är som en tom skål som sätts på fiberhjälmen som ett ytterskal. Den hålls på plats denom att man använder skalets hakband istället för innerhjälmens.

Försökte googla fram bilder där stålpottan syntes. Det närmaste jag kom var detta:
Bild
Jag tror dessa är svenskar, iaf en m/45 i handen på killen med stålhjälmen. Den ser ut att vara mörkare än de andras hjälmar, vilket gör att jag gissar på att den är grågrön.
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Har skickat en bild till dej Sven då jag inte kan lägga ut själv.
Bilden visar lite på hur svenska FN soldater förvarar dricka i Sinai 1956, tror den kan vara intressant för diskussionen.

Öken-Erik

CU@C4
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Ett förslag till packning förutom fältflaskor (tillverkas ganska lätt av tyska dylika) är att slänga med en "snuskburk". I princip identisk med tyskarnas vilket gör det hela ganska lätt. :-)

Öken-Erik

CU@C4
Skriv svar