Anubis - Från filmen "Stargate", 1994.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Joakim Hultman

Anubis - Från filmen "Stargate", 1994.

Inlägg av Joakim Hultman »

I filmen hittar arkeologer en jättestor ring av metall i Egypten under en utgrävning, och det visar sig så småningom att ringen är en portal till en avlägsen planet.
En grupp soldater och en arkeolog kliver igenom portalen och hamnar på en främmande planet vars befolkning styrs med järnhand av utomjordingen Ra, som upprätthåller sitt styre med hjälp av människor i högteknologiska rustningar och med kraftfulla vapen. Det står klart att dessa en gång i tiden styrde på Jorden och gav upphov till den egyptiska mytologin.

Bild

Min byggsats föreställer Ras främste krigare, Anubis. Modellen är från MRC, tjugo år gammal. Skalan är häpnadsväckande nog 1/9 (!). Anmärkningsvärt, eftersom jag i vanliga fall bara bygger i 1/72 eller mindre.

Bygget påbörjades för mer än två år sedan, och ingick tillfälligt i kompositionen för Andreas Grewins diorama "No Way Home". Kanske minns någon denna bild:
Bild

Även om jag gillade modellen över lag - många av detaljerna var riktigt snygga! - så var det sämre ställt med vissa delar av den. När de två halvorna som utgjorde kroppen sammanfogades krävdes mycket spackel och slipande. Anubis följde med till många byggmöten, bland annat den legendariska första modellhelgen på Arsenalen 2012!
Bild
Som synes tar Anubis hjälp av Sherman-delar från Andreas för att testa det här med rullskridskor.

Länge blev Anubis en "shelf-queen", i synnerhet mellan hösten 2012 och våren 2013 då det byggdes flygplan på grund av Lars Befring. Men så för några månader sedan tog bygget fart igen.

Bild
Såhär såg han ut i december 2013. Tur att vi hade en mild vinter, med tanke på den korta kjolen. I byggsatsen ingick en basplatta i plast, som jag dock bytte ut mot en i trä.

Nu, äntligen, alldeles lagom till helgens 08 Open blev han alltså färdig!
Det är min första stora figur, och jag kan inte påstå att jag tycker resultatet är nämnvärt bra. Men det var ett riktigt roligt bygge, och jag är ett stort fan av "Stargate", så jag värderar den ändå högt.

Bild
Modellen saknade de främre blå-lila dekorativa flärparna som hänger framtill på hjälmen, så dessa tillverkade jag själv. Även det guldfärgade instrumentet (eller vad det nu kan tänkas vara) som hänger på höften extradetaljerades.

Bild

Bild

Bild
Tips om hur man åstadkommer ärgad koppar/brons och hur man målar ädelstenar fick jag av Markus från Ministuff - som jag riktar ett stort tack till!
Klorna var ganska trubbiga och vässades därför med fil.

Bild
I AM YOUR GOD NOW
BRING ME ALL YOUR VIRGINS
Lurifax

Re: Anubis - Från filmen "Stargate", 1994.

Inlägg av Lurifax »

Coolt och annorlunda. jag har själv en gammal Predator i samma skala någonstans som jag kanske borde ta tag i ... eller kanske inte ... ;-)
Svårt att väcka gamla rackare till liv ibland.

Hur som helst, om du har tid och ork föreslår jag att du försöker öka kontrasten lite hör och var. Försök få till lite skuggor och högdagrar på huden och försök med lite laveringar (washer), och kanske lite torrborstning med brons eller guld, på rustningen.
holst

CU@C4
Joakim Hultman

Lurifax skrev:Coolt och annorlunda. jag har själv en gammal Predator i samma skala någonstans som jag kanske borde ta tag i ... eller kanske inte ... ;-)
Svårt att väcka gamla rackare till liv ibland.
Tack! :)
Klart du ska bygga Predator! Just grejen med detta bygge var ju inte att den förväntades bli särskilt bra, utan att bygga en cool grej från en cool film! ;)
revonn88
Namn: per hammargård

Inlägg av revonn88 »

som någon som växte upp med stargate kan jag bara säga snyggt jobbat
Joakim Hultman

Tack! :)
Skriv svar