Som utlovat kommer här en förklaring till varför jag ville ha hjulupphängningen på plats först:
Som synes sitter stötdämparna långt inne. Att försöka limma fast dem efter att ha satt dit karossen var inget jag ville försöka mig på.
Detaljeringen på undersidan är inget att klaga på. Jag har jämfört med Trumpeters LAV III och den ligger klart i lä av AFV Club:
Styrstagen fattas ännu - de fyra hålen som syns är till för att fästa dem.
Det syns inte på bilderna, men däcken är faktiskt lite tjockare och tillplattade på undersidan. Tyvärr är alla åtta identiska, vilket medför att
Michelin X-loggan sitter på exakt samma ställe på alla hjul. Nåja, det kan förmodligen klassas som ett lyxproblem...
Tyvärr lutar stötdämparna något framåt, vilket kan anas om man tittar noga. På andra sidan lutar de något bakåt. Det hade nog gått att undvika med lite kosmetisk kirurgi, men att avsiktligt försvaga en bärande struktur genom att såga av den och limma fast den igen, i något annorlunda vinkel, det förmår mitt ingenjörshjärta inte genomföra. Dessutom måste man lägga till en distans motsvarande vad sågen äter - allt som allt betydligt mer jobb än vad det är värt och det kommer knappast att synas efter det att jag sprättat på strukturmedium i hjulhusen.
Jag nämnde tidigare att det verkar vara problem med längd och höjd. Här syns tydligt vad som måste åtgärdas härnäst:
Koppartråden är ett blivande handtag. Det är enbart tryckt på plats för att inte försvinna eller skadas. Senare drar jag ut tråden och limmar fast den.
Tornet har tre korgar som är tänkta att tillverkas av fotoets och mässingstråd. Till den bakre korgen följer med en resinjigg, men de två sidokorgarna förväntas man tillverka med fotoetsen som mall och synvinkeln som verktyg. Jag tänker försöka använda Svartjyckens bråtefyllda korgar för att förenkla. De är gjorda för Trumpeter-LAV:en men ser ut att passa hyfsat:
Tyvärr uppvisar de en alltför vanlig tendens vad gäller färdig last: en väldig massa prylar ligger uppstaplade som ett plockepinn utan vare sig rim eller reson och helt i avsaknad av fastbindning. Alla som åkt omkring i ett terrängfordon vet att det som inte är ordentligt fastspänt kommer att ramla av ganska snart. Hur grejorna i den bakre korgen är tänkta att ligga kvar vore bra att få en rimlig förklaring till av Svartjyckens skulptör. Det blir nog till att fixa ett lastförankringsnät här.
En annan märklighet finner man i den högra korgen. Tittar man noga ser man att en Diemaco C8 ligger nedstoppad
under sovsäcken!
Logiken torde diktera att det kan vara viktigare att få fram en ak snabbare än en sovsäck, så varför ligger inte C8:an ovanpå sovsäcken?
Det här är ett typiskt exempel på det som jag smått föraktfullt brukar kalla
Verlindenströssel när jag är på det humöret - en massa ologiska prylar ditstoppade som ren utfyllnad. Det ser bra ut vid en första anblick men när man börjar fundera på vad man ser så hopar sig frågorna som en ispropp i en norrländsk vårälv. Det lutar åt att jag spacklar bort den och ger vagnchefen en ny karbin från Live Resin.
Så en testbild på hur det ser ut med de större delarna hjälpligt på plats:
Visst ser det bättre ut med hjulen i en lätt sväng?
Slutligen en bild för att testa kompositionen - någonting i den här stilen kommer det att bli:
Bottenplattan inköptes för halvtannat år sedan explicit för att härbärgera en LAV III och jag testade faktiskt storleken med karossen på Strykern så att den skulle få plats. Ytterligare två likadana plattor ligger i lager för att användas till en LAV III LORIT och en Stryker med fågelbur, men det får bli i framtiden - fotoetsen till de modellerna mäts enklast i kvadratmeter eller kg!