Westland Lynx Mk 90B - Airfix, 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Niklas
Namn: Niklas Knutzén

Re: Westland Lynx Mk 90B - Airfix, 1/48 - Klar!

Inlägg av Niklas »

Där ser man Björn! I rest my case..! :)

Fast det SER onekligen fel ut, precis som vi båda konstaterat, även om det är enligt förebilden. :P

Hur som helst, jäkligt snygg är den! Kommer den ner på C4 i höst? Har dessvärre ingen möjlighet att närvara på 08-Open... :(
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Mycket snyggt och prydligt. Många helikoptrar är väldigt rena men det kanske beror på att dom tillbringar rätt många timmar i hangarer och blir ompysslade. Airfix Lynx är en trevlig modell oavsett vilken version. Den ska inhandlas vid lämpligt tillfälle.

Kommer jag ha möjlighet att se den live på Open?

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Robin, skillnad på bladstorlek och material. Lynx är ju ingen stor helikopter, och bladen är, misstänker jag, gjorda i kolfiber, så de flexar inte lika mycket som blad gjorda i metall eller glasfiber.
Tittar man på EH101 som också har moderna blad så flexar inte de heller särskilt mycket. Det verkar snarare som att de flexar lite vid infästningen till rotorhuvudet.
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Såklart att jag vet att det är stor skillnad på en massa saker mellan en Lynx och en Mi-26 :-)
Det var inte det jag var ute efter ;-)
Jag tycker bara att det är kul att se hur bladen hänger som halvkokt spaghetti på Mi-26 och sen böjs lika mycket uppåt när den lyfter, vid tunga lyft tror jag att det flexar ännu mer. Det finns nån annan filmsnutt filmat från luften där man ser en stor rysk hkp dra igång rotorn och sen lyfta och dra iväg på uppdrag och där ser nedhänget större ut och man ser hur bladen lyfts upp till horisontella och sen blir det som en grund skål, det ser nästan ut som om hkp'n ska "halka ur" greppet om luften.
Hind har ju också rejält häng ...

Den här har lite häng men inget extremt:
Bild

och det är ingen större skillnad mot när den flyger:
Bild
(och jag ser också att det är olika individer ...)
/ Robin
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Niklas och Nicklas: Open kommer den absolut till, om det blir C4 i höst, får jag se. Har inte lagt höstplaneringen än, men det är förstås lockande. Ett trevligt evenemang är det ju!

Och visst är dessa kärror nästan irriterande rena. Har letat efter minsta lilla fläck på högvis med referensfoton, men icke! Blankt och rent skareva'!
Skriv svar