Intressant Ulf!
Min mosters man var också med och hämtade jagarna i Italien. Han var dock civil sjöman på passagerarfartyget Patricia som medföljde för transport av reservdelar och torpeder. Den var utrustad med kanoner och var örlogsflaggad. Vet ej om det bara var tillfälligt under denna resa.
Han brukade berätta hela historien under den sena midsommarnatten efter midsommarfirandet som vår släkt alltid höll i mosters sommarstuga på Linderödsåsen. Vi barn satt som förstenade när han berättade om hur Engelsmännen uppbringade dem och tvingade in dem i Torshamn. Det var väldigt nervöst innan allt löste sig och Engelsmännen tog sitt förnuft till fånga och lät dem segla vidare. Berättelsen om den nattliga bombningen var också ruskigt spännande. Vet inte om det är den officiella versionen men han menade att det var tyska flygplan som fällde dem.
(Tyvärr var väl hela den här olustiga historien i Torshamn, som så när kunde kastat Sverige in kriget på Tysklands sida, Winston Churchills påhitt, då han var marinminister vid denna tid. Han var väl ingen fredsduva direkt, denna oberäknelige man. Tar man i beaktning vad som hände med den Franska medelhavsflottan efter Frankrikes kapitulation så var inte katastrofen så långt bort som folk i allmänhet tror.
Läs gärna hela historien här:
http://www.samfundet-sverige-faroarna.s ... -juni-1940 )
Min mosters man tjänstgjorde i handelsflottan hela kriget och var med om att bli uppbringad av tysk Jagare och förd till Tysk hamn, där blev de bombade av Engelska bombplan och fick kasta sig i skydd under borden.
Han var mycket intresserad av mina modeller som jag byggt och hade i mitt rum som liten, och när han fick se en Stuka jag just byggt så kände han omedelbart igen den och berättade att han sett sådana i Tyskland under kriget i någon hamn, nya som skulle transporteras någonstans (kanske till afrikafälttåget?)
Han var en hedersman och alltid mycket vänlig och snäll mot oss barn. När han lämnade sjömansyrket blev han kranförare på Kockums varv i hans kära hemstad Malmö, om jag inte missminner mig "körde" han även Kockums stolthet, den stora kranen, "Kockumskranen". Jag har absolut ingen aning men jag tror att han tjänade rätt bra som sjöman under kriget med risktillägg o.s.v. Men det måste man väl anse som välförtjänta pengar då han verkligen satte sitt liv på spel för sitt fosterland. Utan handelsflottan hade Sverige varit än mer isolerat under kriget.
Heder åt hans minne då han tyvärr inte finns mer...