Ryska trupper runt och i Ukraina

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Ryska trupper runt och i Ukraina

Inlägg av Lars Befring »

Är det någon här som råkar veta ungefär hur mkt rysk trupp som normalt finns i och runt Ukraina? Jag läste att Putin hade beordrat 150.000 att öva i samband med oroligheterna vilket låter otroligt mycket. Dels för att det är ungefär 20% av hela ryska försvaret och dels för att det väl finns internationella regler om hur stora övningar man får ha och vilka förvarningar som måste till och att observatörer ska vara på plats?

Att tidningarna hjälper till med rysk skrämseltaktik är kanske inte så förvånande, men att ingen reder ut begreppen förvånar.

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Robin Nilsson

Re: Ryska trupper runt och i Ukraina

Inlägg av Robin Nilsson »

Menar du på fullt allvar att du blir förvånad för att svenska journalister inte bemödar sig om att reda ut begreppen ?????
Det går ju utmärkt att få till bra rubriker ändå, utan att behöva spilla tid på att gräva fram fakta och annat tråkigt.
/ Robin

Ifall någon av deltagarna på detta forum skulle råka vara journalist, släkt med en jornalist eller på något annat sätt vara bekant med en journalist så beklagar jag ifall detta inlägg väcker anstöt men det är så illa att jag helt har tappat förtroendet för denna yrkeskår. Sorry, men så är det ...
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

nej egentligen inte särskilt förvånad... men fakta brukar ju krypa fram någonstans. fast det är klart det är roligare att ge sig iväg och filma ett antal buttra soldater som står och fryser än att prata med dom som vet.

Svenska försvaret brukar ju hålla hyffsad koll på vad grannen i öst håller på med och jag antar att Ukrainas NATO-grannar håller ganska god koll.
Robin Nilsson

Det finns säkert de som har total koll, nästan ner till nivån att de vet när "Ivan" går bakom en buske för att lätta på trycket ;-)
Kruxet är att vi vanliga medborgare inte står med på distributionslistan hos de som har koll ;-)
/ Robin
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

och ryssarna bryr sig om internationella regler?
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Björn B skrev:och ryssarna bryr sig om internationella regler?
Ibland, ibland inte. Fast vilka gör det? USA?

Det finns två frågor som svensk media, Carl Bildt och EU vägrar befatta sig med:
1. Är Janukovitj demokratiskt val?
2. Har han brutit mot konstitutionen?

Om svaren är ja, respektive nej, så har Janukovitj inte bara rätt att slå ner upproret. Det är även hans skyldighet att göra det för att skydda konstitutionen. Bildt har i så fall fel när han påstår att Janukovitj är ansvarig för de tragiska dödsfallen under upploppen. Ingen annan demokratisk stat tillåter utomparlamentariska upplopp, inte ens Sverige. Svensk polis slog t ex ned upprorsmakarna i Gbg för tio år sedan.

Jag ifrågasätter inte en sekund att Janukovitj är en skurk och mutkolv. Men den enda vägen att gå är att konsekvent hålla sig till demokratin och avsätta Janukovitj vid nästa val. Har han begått brott så skall han avsättas och straffas om konstitutionen tillåter detta. Och i så fall ska de ske inom demokratins råmärken.

Det som gör mig ytterst bekymrad är det nya sättet at bedriva nyhetsrapportering i Sverige, s k "agendadriven journalistik" vilken ligger snubblande nära propaganda. I det här fallet verkar man dessutom driva "inrikes utrikesrapportering" dvs man anpassar utrikesrapporteringen så att den passar den inrikes agendan.
holst

CU@C4
Robin Nilsson

tveksamt om herr J (f.d. president) är vald i ett demokratiskt val, det finns en del tveksamheter runt valet och hur oppositionen behandlades/misshandlades/låstes in eller "försvann" ......
Om herr J vill gnälla om demokrati så kanske det vore passande att han funderade på sitt eget förhållande till demokratiska spelregler (lite som när medlemmar i H.A. gnäller om lagen trots att de kallar sig för, och lever som, "outlaws")
/ Robin
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Heja Holst!

Jag kan bara hålla med dig om svensk "propaganda".

Titta bara hur svenska journalister och debattprogram i TV betedde sig innan OS, både i Beijing och nu senast i Sotchi. Före dessa OS handlade det bara om mänskliga rättigheter, men det var snabbt glömt efter OS (då handlade de bara om medaljer). Intressant hur mänskliga rättigheter inte längre är intressanta när det inte finns en stor händelse att koppla dem till.

Och sån här "ovinklad och opartisk" TV innehåll betalar man för i TV avgiften! Vilket skämt.

Jag säger naturligtvis inte att man gjorde rätt i Beijing ellet Sotchi, osrättvisor skedde i båda fallen, man jag skrattar högt åt dessa fåtölj-politiker som aldrig gör något annat än debatterar skitet i TV utan att sätta sig själva i skottlinjen.

Svenska sportministern avstod från att vara med på öppningsceremonin i Sotchi som protest. Oj, ge henne en tapperhetsmedalj, det var friskt vågat!! :lol: :lol:
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Med tanke på att vi har grannländer med stor rysk befolkning, en östersjö som jag antar Ryssland tycker är ganska viktigt för den egna "säkerheten" så borde man väl någonstans titta på den ryska militära förmågan....

och inte bara hamna i vem gjorde vad, sa vad och hur vi borde ha gjort för 10 år sedan...

jag är väl naiv
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

ok... det där testet...

någon jobbar i alla fall

/L
Låst