De allra första prototyperna hade Lansenstolar, men snart ersattes dessa med en modifierad stol som utmärks främst av det annorlunda nackstödet.

Denna typ användes fram till 35066, då den ersattes av en ny stol som påminde om senare Drakars stolar. Skillnaden var främst att fallskärm och nödpack inte var integrerade i stolen, utan bars av piloten. Denna typ av stol användes i J 35A, B och den första serien av D.


Den andra serien D fick en ytterligare modifierad stol där fallskärm och nödpacke var integrerade. Denna modifierades ytterligare något från och med den tredje serien av D, och blev också den slutgiltiga stolen, Saab RS-35, som användes i samtliga kommande versioner. Dessutom monterades den nya stolen i de kvarvarande A och B och även i C.

Drakenstolen var faktiskt aktuell även för B3LA-projektet, då den var lättare än den visserligen nyare Viggenstolen. Saab hade då en mindre konflikt med den store brittiske tillverkaren Martin-Baker, och valde hellre en äldre intern lösning än att köpa in brittiska stolar.
Källa: Urban Fredrikssons blogg, http://u-fr.blogspot.se/2011/01/early-s ... seats.html