På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lite roligt att man i denna profil har tänkt sig andra motorer än Mercury VIII. Jag tolkar illustrationen som möjligen BMW 132 (jämför utformning av motorkåporna med S12:an He 114) alt. P & W Hornet.
Det är ju förstås en utmaning att fundera på varifrån flygvapnet skulle kunnat skaffa motorer till de eventuella 77 st B7/B26:orna!
Om jag tolkar dom svenska källorna rätt var det aldrig aktuellt med den lite mindre Fokker G.1b med Twin Wasp Junior för Sverige och att det råkade bli S13 före B26 berodde nog mest på att behovet av spaningsflyg var om möjligt ännu större än bombflyg. Att vi antagligen ville ha kärran utrustad för dykbombning, med dykbromsar och annat, kan ju ha inneburit att den beställningen kunde ta lite längre tid.
men... i krig, politik och affärer kan ju vad som helst hända! Dyker det upp en Fokker G.1 i 1/48 kommer det att byggas en svensk... oavsett vilken version som kommer at erbjudas.
/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Nu blev man ju sugen på att bygga en S 11 av ICM's kommande Do-215...
Mmm...
Är det en i 1/48 du tänker på då? Har byggt deras Do 215 i 1/72 och får säga at den är rätt ok. Fint linjerad, rodren korrekt vinklade och en hyfsad inredning jämfört med Italeri's Dornier's. Det som kan vara svårt att få till bra är skarvarna mellan motorgondolerna och vingen strax bakom avgasrören. Där var inget roligt ställe att spackla och slipa på. Blev med rätt sugen på att köpa en till och "försvenska"...
Med vänlig hälsning. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).