Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48) FÄRDIG s.18
-
- Namn: Johan Elvin
Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)
Hej Peder.
Tackar för omtanken.
Det är tyvärr ett ofrivilligt frånvarande då min dator gick vidare till dom sälla jaktmarkerna (ingen data har gått förlorad dock som tur är).
Håller precis på att installerar en ny burk som är ett par tre snäpp värre än den gamla.
Lansen bygget har dock inte stått stilla utan den har fått sina dekaler och är färdig vädrad. Det kommer väl en skaplig bildkavalkad när jag väl fått ordning på datorn.
/Johan
Tackar för omtanken.
Det är tyvärr ett ofrivilligt frånvarande då min dator gick vidare till dom sälla jaktmarkerna (ingen data har gått förlorad dock som tur är).
Håller precis på att installerar en ny burk som är ett par tre snäpp värre än den gamla.
Lansen bygget har dock inte stått stilla utan den har fått sina dekaler och är färdig vädrad. Det kommer väl en skaplig bildkavalkad när jag väl fått ordning på datorn.
/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Hej Johan!
Det var skönt att höra, synd dock på datorn, men sånt händer.
Tur att inte allt försvann.
//Peder
Det var skönt att höra, synd dock på datorn, men sånt händer.
Tur att inte allt försvann.
//Peder
-
Hej igen
Nu är den nya burken "up and running" tillräckligt bra för att få till en uppdatering med bilder.
Dekaler på plats, tycker att dessa dekaler är lite åt det tjocka hållet á la hasegawa och inte så tunna å fina som Robert Bergwalls egna dekaler. Men dom funkar ändå riktigt bra och reagerar väl med microset/sol.
Den har nu fått en personlighet, låt mig presentera J 32B 32512 F21-12

Krondekalerna tonades sen ner lite grann med tunn ljusgrå färg för att matcha resten av vädringen.

Samt att krondekalerna på kroppen skavdes en del med tandpetare/kniv för att påvisa det slitage dom fick utstå.

Efter ett lager med klarlack för att skydda allt så fick den en oljewash i alla panellinjer samt rikligt vädrad med detsamma.

Och här är vi nu, mattlackad och avmaskad.
Tyvärr så tog mattlacken bort en del av dom finare färgnyanserna i vädringen.
En läxa att lära till nästa gång att ha större kontraster i vädringen innan mattlack.

Puhh...många bilder blev det
Härnäst, landställ
/Johan
Nu är den nya burken "up and running" tillräckligt bra för att få till en uppdatering med bilder.
Dekaler på plats, tycker att dessa dekaler är lite åt det tjocka hållet á la hasegawa och inte så tunna å fina som Robert Bergwalls egna dekaler. Men dom funkar ändå riktigt bra och reagerar väl med microset/sol.
Den har nu fått en personlighet, låt mig presentera J 32B 32512 F21-12

Krondekalerna tonades sen ner lite grann med tunn ljusgrå färg för att matcha resten av vädringen.

Samt att krondekalerna på kroppen skavdes en del med tandpetare/kniv för att påvisa det slitage dom fick utstå.

Efter ett lager med klarlack för att skydda allt så fick den en oljewash i alla panellinjer samt rikligt vädrad med detsamma.

Och här är vi nu, mattlackad och avmaskad.
Tyvärr så tog mattlacken bort en del av dom finare färgnyanserna i vädringen.
En läxa att lära till nästa gång att ha större kontraster i vädringen innan mattlack.

Puhh...många bilder blev det
Härnäst, landställ

/Johan
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Otroligt snyggt och inspirerande, måste skaffa några Tarangus Lansar.
Mvh
Mvh
Per Vildarve. Gotland
-
Hur fint som helst!!! Gillar särskilt valet av förebilden.
Hur la du på filtret på kronmärkena?
/Mikael

/Mikael
"1/48, för oss skumögda."
F.A.N. så snygg den blev! Fantastisk helt enkelt.
Vilken tillfredsställelse att kunna placera ett sådant mästerverk i vitrinen, att beskådas i många år framåt, varje gång man går förbi.
Bugar mig ödmjukt inför ditt kunnande!
Vilken tillfredsställelse att kunna placera ett sådant mästerverk i vitrinen, att beskådas i många år framåt, varje gång man går förbi.
Bugar mig ödmjukt inför ditt kunnande!
Göran Nilsson Söderholm
Kanon Johan, superlativerna räcker inte till.
Du har verkligen satt ribban.
MVH//Peder
Du har verkligen satt ribban.
MVH//Peder
-
Tackar ska ni ha alla.
Det värmer verkligen å höra alla kommentarer.
Ja, det var nåt med dom vita övningsmärkningarna samt dom högre stationssiffrorna på fenan som gjorde att valet föll på denna.
Det var först efteråt jag upptäckte dess dess historia och att den idag finns bevarad på aeroseum.
Som sagt tidigare har jag planer på att göra samma individ som en J 32E också (som ju finns med på dekalarket från meastro).
Filtret till krondekalerna var inte så avancerat.
Överförde storleken på dekalerna till en bit papper (höll upp mot en lampa å ritade av) som jag sen skar ut och placerade med hjälp av häftmassa runt dekalerna på modellen.
Sen målade jag med väldigt utspädd gunze ljusgrå 325 tunna lager färg på samma maner som jag gjorde med vädringen på resten av modellen tills jag tyckte deg såg tillräckligt ut.
/Johan
Det värmer verkligen å höra alla kommentarer.
Hej MickeMikael Falk skrev:Hur fint som helst!!! Gillar särskilt valet av förebilden.![]()
/Mikael
Ja, det var nåt med dom vita övningsmärkningarna samt dom högre stationssiffrorna på fenan som gjorde att valet föll på denna.
Det var först efteråt jag upptäckte dess dess historia och att den idag finns bevarad på aeroseum.
Som sagt tidigare har jag planer på att göra samma individ som en J 32E också (som ju finns med på dekalarket från meastro).
Filtret till krondekalerna var inte så avancerat.
Överförde storleken på dekalerna till en bit papper (höll upp mot en lampa å ritade av) som jag sen skar ut och placerade med hjälp av häftmassa runt dekalerna på modellen.
Sen målade jag med väldigt utspädd gunze ljusgrå 325 tunna lager färg på samma maner som jag gjorde med vädringen på resten av modellen tills jag tyckte deg såg tillräckligt ut.
/Johan
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
Här sitter man själv och försöker få till en Heller Lansen i 1:72, och den kommer inte i bråkdelen i närheten av detta bygge. Riktigt inspirerande att följa!
En fråga; hur gör du den gröna framrutan på huven? Utspädd färg eller plast?
Edit: hittade i tråden hur du gjorde, finns det andra sätt att uppnå denna effekt? Har ej den färgen du använde nämligen.
Hittade en bra walkaroundsida också:
http://www.plasticwarfare.se/2012/01/sa ... alkaround/
En fråga; hur gör du den gröna framrutan på huven? Utspädd färg eller plast?
Edit: hittade i tråden hur du gjorde, finns det andra sätt att uppnå denna effekt? Har ej den färgen du använde nämligen.
Hittade en bra walkaroundsida också:
http://www.plasticwarfare.se/2012/01/sa ... alkaround/
-
- Namn: Kalle Nordlund
Otroligt snyggt! Jag gillar vädringen skarpt och den subtila pin-washen lyfter intrycket markant. Precis lagom.