Chevauxleger (först ur startblocken i C4-OPENS temaklass?)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Robin Nilsson

Re: Chevauxleger (först ur startblocken i C4-OPENS temaklass

Inlägg av Robin Nilsson »

Tänkte skriva något om gasmasker för kusar men Daniel har nog sagt det mesta ovan.
Bild
Det kanske inte var ett alldeles trivialt problem att konstruera en gasmask för en häst och att
sen få det stackars djuret att bära masken ........ En gasmask bromsar ju luftflödet rätt så rejält och
jag undrar hur en häst skulle reagera när det blir tungt att andas. Kavalleri-anfall var väl inte så
vanligt i första världskriget och med gasmask på hästen så lär det inte ha galopperats särskilt långt.
Draghästar för artilleri arbetar också hårt så gasmask lär inte ha varit praktiskt användbar ....

Apropå lansen: Den ska ju vara lätt konisk .... kan en bambusticka vara något ?

/ Robin
Micke A

Inlägg av Micke A »

Gillar ditt udda val!

Micke A
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Trevligt val av objekt, Peter, skall följas med spänning! :-)

Kör hårt!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

En variant finns i Armémuseums samlingar, dock inte så tydligt hur det ser ut med denna på hästen http://www.digitaltmuseum.se/things/gas ... /AM.077843 Har för mig att jag tidigare sett någon heltäckande variant där hästkraken ser ut som något som apokalypsens ryttare skulle stormat fram på.
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Robin Nilsson skrev:Tänkte skriva något om gasmasker för kusar men Daniel har nog sagt det mesta ovan.
Bild
Det kanske inte var ett alldeles trivialt problem att konstruera en gasmask för en häst och att
sen få det stackars djuret att bära masken ........ En gasmask bromsar ju luftflödet rätt så rejält och
jag undrar hur en häst skulle reagera när det blir tungt att andas. Kavalleri-anfall var väl inte så
vanligt i första världskriget och med gasmask på hästen så lär det inte ha galopperats särskilt långt.
Draghästar för artilleri arbetar också hårt så gasmask lär inte ha varit praktiskt användbar ....

Apropå lansen: Den ska ju vara lätt konisk .... kan en bambusticka vara något ?

/ Robin
Hästar och gasmasker är inget större problem. Det räcker med att titta på hästshowen i Globen där de klädde ut hästar till drakar och lät dem spruta riktig eld. Man trär på hästarna grimmor dagligen. PÅ löp och tävlingar så finns det alla sorters möjliga huvudlag som man trär på dem. Huvor med blinkers för att begränsa sikten. Norska huvudlag med fällbara blinkers. Huvor med flugögon för att skydda dem mot sprutet från framförvarande hästar och sulkys i trav och galopptävlingar. Man har även testat hästars syreupptagning med olika masker...

Kavallerianfall förekom i början på kriget. Det var den tiden "blixtkrigföring". Men vad hästar framför allt användes till var som ordonanser. Det var den tiden telegrambud när trådarna inte var utlagda.Och så användes de även under andra världskriget. Och i bägge krign användes hästarna som dragdjur.

Tror inte bilden är så talande i sig. Förmodligen har fotografen bett ryttaren ta på sig masken för att det skall se mer spännande ut. Och då bhöver man ju inte hänga upp sig på att hästen saknar mask..

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Lurifax skrev:
Andre B. skrev:Hästen ser fin ut rent grundmässigt. Undrar dock lite nyfiket... ...möter "sadelgjordarna" varandra undertill på hästen? Det ser lite ut som sadelgjord och padd sitter en decimeter längre bak på högersidan jämfört med vänstersidan?

/ Andre

Ja, där satte du mig på pottkanten rejält! :lol:

Om du menar de där repen under hästens mage som verkar vara till för att hålla fast sadeln så matchar de nog varandra på undersidan. Problemet är att de inte flutit ut riktigt i formen på i vänsterhalvan. Så det ser konstigt ut. Jag funderar på att försöka rätta till det men ... tja ... jag vet inte hur långt man ska gå. Jag funderar också på att rätta till könsdelarna som ser gravt missbildade ut men jag vågar inte ge mig ut på nätet efter refernsbilder. :oops:
Du har helt rätt. Det är "repen" under hästens mage för att hålla sadeln på plats jag tänker på. De skall normalt inte vara längre bakom hästens "armbåge" än någon handbredd- När man lägger på sadeln så drar man sadelgjorden precis bakom frambenen- Sedan lyfter man upp frambenen och sadelgjorden hamnar rätt. Sedan drar man åt den en gång till. Och yterliggare en gång till när man kommit upp på hästen. Remmarna som går framåt från sadeln kallas för "brösta" och är till för att den inte skall glida bakåt.

Och nej, man luras inte direkt av benens läge. Så stort avstånd som det är på ena sidan från frambenet skulle det bara bli om man lyfte upp benet framåt. Tyvärr är sadelgjordens läge det som de flesta modellörer och konstnärer gör fel på. Räcker med att titta på en del figurer som HäT tillverkar. Hästarna har sadelgjorden hängande under magen istället för under sadelläget på bröstkorgen...

Men jag tycker att dinUlan ser rätt ok ut. :-)

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Andre B. skrev:
Lurifax skrev:
Andre B. skrev:Hästen ser fin ut rent grundmässigt. Undrar dock lite nyfiket... ...möter "sadelgjordarna" varandra undertill på hästen? Det ser lite ut som sadelgjord och padd sitter en decimeter längre bak på högersidan jämfört med vänstersidan?

/ Andre

Ja, där satte du mig på pottkanten rejält! :lol:

Om du menar de där repen under hästens mage som verkar vara till för att hålla fast sadeln så matchar de nog varandra på undersidan. Problemet är att de inte flutit ut riktigt i formen på i vänsterhalvan. Så det ser konstigt ut. Jag funderar på att försöka rätta till det men ... tja ... jag vet inte hur långt man ska gå. Jag funderar också på att rätta till könsdelarna som ser gravt missbildade ut men jag vågar inte ge mig ut på nätet efter refernsbilder. :oops:
Du har helt rätt. Det är "repen" under hästens mage för att hålla sadeln på plats jag tänker på. De skall normalt inte vara längre bakom hästens "armbåge" än någon handbredd- När man lägger på sadeln så drar man sadelgjorden precis bakom frambenen- Sedan lyfter man upp frambenen och sadelgjorden hamnar rätt. Sedan drar man åt den en gång till. Och yterliggare en gång till när man kommit upp på hästen. Remmarna som går framåt från sadeln kallas för "brösta" och är till för att den inte skall glida bakåt.

Och nej, man luras inte direkt av benens läge. Så stort avstånd som det är på ena sidan från frambenet skulle det bara bli om man lyfte upp benet framåt. Tyvärr är sadelgjordens läge det som de flesta modellörer och konstnärer gör fel på. Räcker med att titta på en del figurer som HäT tillverkar. Hästarna har sadelgjorden hängande under magen istället för under sadelläget på bröstkorgen...

Men jag tycker att dinUlan ser rätt ok ut. :-)

Mvh. Andre
Stort tack för all häst-info André. Kul med folk med andra kompetenser än bara kulsprutor, bomber och granater. :)

Stort tack även alla ni andra som bidragit med idéer, bilder, synpunkter eller glada kommentarer. Det har gett mig energi att gå vidare med projektet.
Senast redigerad av Lurifax den 04 feb 2014, 17:22, redigerad totalt 1 gånger.
holst

CU@C4
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Andre B. skrev:
Kavallerianfall förekom i början på kriget. Det var den tiden "blixtkrigföring". Men vad hästar framför allt användes till var som ordonanser. Det var den tiden telegrambud när trådarna inte var utlagda.Och så användes de även under andra världskriget. Och i bägge krign användes hästarna som dragdjur.

Tror inte bilden är så talande i sig. Förmodligen har fotografen bett ryttaren ta på sig masken för att det skall se mer spännande ut. Och då bhöver man ju inte hänga upp sig på att hästen saknar mask..

Mvh. Andre
Stort tack för all info. Jag vill bara tillägga att högerflygeln i Schlieffens berömda plan 1914 utgjordes till stor del av kavalleri. Men de fungerade förmodligen oftast som ridande infanteri snarare än kavalleri. Man kan ju fråga sig varför de envisades med lansar, de borde ha fungerat lika bra med pistol. Å andra sidan ska man kanske inte underskatta den psykologiska effekten av en lång lans. Att bli spetsad på en sådan kanske upplevs som mer skrämmande än att bli träffad av en pistolkula.

Kavalleri anvädes väl även till spanning på östfronten där kriget var mindre statiskt.

Jag tror f ö att din kommentar angående frånvaron av mask på hästen kommer sanningen närmast.
holst

CU@C4
Anders_Isaksson

Inlägg av Anders_Isaksson »

En sån klassiker, ska bli kul att se denna ta form framöver.
Vilken primer tänker du använda när det blir så dags?
zapper

Inlägg av zapper »

Gör hela paketet och ställ sedan ut i dokumentationsklassen!

Visste förresten inte att Tsahal hade hästar... inte 1982 iaf...

/E
Erik von Rosen
Skriv svar