Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Har aldrig byggt eller målar en figur tidigare men nu ska det ske. Har börjat med ansiktet på denna rysse. Vill lova att de var svårt. Man ser ju inget i 35 skalan. Måste skaffa mig en lupp. På normalt avstånd tycker jag han ser helt ok ut men då man ser en närbild så ser man vad som behöver förbättras. Den vänstra pupillen sett från betraktaren blev lite för stor. Ögonbrynen ser bra ut på avstånd men är ojämna på nära håll. Jag måste även tunna färgerna lite mer så det blir lättare att "smälta ihop" de olika tonerna i skuggor, basfärger och högdagrar. Förutom detta är jag faktisk rätt nöjd
Jag är också inne och tassar på detta området och har bestämt mig för att vara nöjd med att det ser ok ut för ögat. Kameran har inte varit speciellt snäll mot mina försök... Ta det lite lugnare med ögonen, jag tror det är värre när de ser stirriga ut än när ögonen är för diskreta. Jag målade mina ögonvitor med en mycket ljus hudfärg och det ser inte så påträngande ut då, irisarna markerade jag med grått.
Han blev lite stirrig i närbild men hans uttryck är ganska uppspärrat. Har gjort precis som du och använt en ljus hudton till ögonvitan. Ska experimentera med fler huvuden imorgon. Har bestämt mig för att det ska gå att få till en schysst 35 ansikte även i närbild
Ser bra ut. Att ögonbrynen ligger lite olika tycker jag inte gör något, han ser ut att vara panikslagen och på väg att släppa allt! Känslan har du absolut fått dit. Fina övergångar i huden fick du också till. Skugga lite mer i munnen och med en fin pensel markerar du med en gulvit färg lite tänder så blir det super!
Ett tips jag fick lära mig för 120mm figurer men som jag testat på mindre skalor är att i en något ljusare ton än grundfärgen måla en linje under ögat där ljus reflekteras. När du lägger högdagar så är det värt att komma ihåg det. Nu har din figur uppspärrade ögon så då ska man naturligtvis låta bli eller vara försiktig med att måla den linjen. För att slippa stora stirrande mangaögon ska man "klippa av" övre delen av ögonvitan med en skugghudton och nedre med en ljus hudton.
På figurer som kisar eller ser koncentrerade ut blir det kalas.
Knajd skrev:Ser bra ut. Att ögonbrynen ligger lite olika tycker jag inte gör något, han ser ut att vara panikslagen och på väg att släppa allt! Känslan har du absolut fått dit. Fina övergångar i huden fick du också till. Skugga lite mer i munnen och med en fin pensel markerar du med en gulvit färg lite tänder så blir det super!
Ett tips jag fick lära mig för 120mm figurer men som jag testat på mindre skalor är att i en något ljusare ton än grundfärgen måla en linje under ögat där ljus reflekteras. När du lägger högdagar så är det värt att komma ihåg det. Nu har din figur uppspärrade ögon så då ska man naturligtvis låta bli eller vara försiktig med att måla den linjen. För att slippa stora stirrande mangaögon ska man "klippa av" övre delen av ögonvitan med en skugghudton och nedre med en ljus hudton.
På figurer som kisar eller ser koncentrerade ut blir det kalas.
Tack för det Knajd!
Fina tips du kommer med. Ska absolut testas då jag målar nästa.
Jodu Robin! En man med pondus. Både till karaktär och ögonbryn
Apropå allt möjligt: Jag får intrycket att figurers ögon ofta görs för öppna ? Då blir det stirrigt .... kolla Leonids gluggar, undre och övre ögonlocken täcker delar av iris ....
Det kanske går att stämpla iris på figuren med tandpetare (kapa spetsen så att den blir tvär och sen färga in den som en stämpeldyna ???
Kanske kunde fungera för att få runda ögon ....
Robin Nilsson skrev:Apropå allt möjligt: Jag får intrycket att figurers ögon ofta görs för öppna ? Då blir det stirrigt .... kolla Leonids gluggar, undre och övre ögonlocken täcker delar av iris ....
Det kanske går att stämpla iris på figuren med tandpetare (kapa spetsen så att den blir tvär och sen färga in den som en stämpeldyna ???
Kanske kunde fungera för att få runda ögon ....
/ Robin
Det är nybörjarmisstag 1A - mangaögon med kalkvita ögonvitor. Ögonlocken ska gärna täcka en tredjedel av ögat om figuren inte stirrar - övre locket ska ha skuggfärg och undre högdagar. Pupiller gör jag ofta med en .005-penna om det är så liten skala så ögonfärgen inte syns så bra men man kan göra det med en fin pensel.
Figurmålning är förövrigt en materialsport - köp en handfull dyra penslar som både håller färg, har flexibla borst för fina linjer samt är slitstarka. Winsor & Newtons serie 7 omnämns ofta bland de duktiga och jag kan bara instämma. En pensel som sköts omsorgsfullt håller i många, många år.