152mm Br-2 m1935 Trumpeter

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Re: 152mm Br-2 m1935 Trumpeter

Inlägg av kallenordlund »

Hepp!!!
Har hållit på med alla smådelar i en evighet nu känns det som. Nu är dock det mesta på plats och allting har fått en omgång primer. Har banden kvar att göra men det får bli ett terapiarbete senare under veckan. I morgon blir det lite chipping och ett par omgångar russian green.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
jfall
Namn: Jakob Fall

Inlägg av jfall »

Snyggt jobbat, har sett fram emot en uppdatering. Hur har du tänkt att gå vidare sedan? Blir den uppställd eller ska du ha den bakom en dragare, det skulle i alla fall jag tycka var coolt. Vad har du använt för primer förresten?

Jakob
Jakob Fall
AP
kallenordlund

jfall skrev:Snyggt jobbat, har sett fram emot en uppdatering. Hur har du tänkt att gå vidare sedan? Blir den uppställd eller ska du ha den bakom en dragare, det skulle i alla fall jag tycka var coolt. Vad har du använt för primer förresten?

Jakob
Tack Jakob! Den blir uppställd eftersom den ska ingå i ett dio. Med dragbil blir den så tusans lång. Håller dock med om att vore häftigt. Kommer antagligen att plocka bort draghjulen och ställa den på sin stödplatta. Har använt Tamiyas XF-64, redbrown.
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Det tar sig :-)
Dragfordonet var nog oftast en band-traktor så det blir lite kortare än en lastbil med motsvarande dragkraft men ekipaget blir långt i alla fall ...
/ Robin
kallenordlund

Robin Nilsson skrev:Det tar sig :-)
Dragfordonet var nog oftast en band-traktor så det blir lite kortare än en lastbil med motsvarande dragkraft men ekipaget blir långt i alla fall ...
/ Robin
Visst är det så Robin! :D Ja, en rejäl pjäs är det. Måste ha skramlat rätt bra om man satt i stolarna när salvan drog iväg :lol:
Micke A

Inlägg av Micke A »

Imponerande stor!!!
Ligger en i min stora hög och jag blir mer och mer peppad att dra igång bygget.... 8-) Spännande att se slutresulatet :)

Micke A
som först borde bygga klart det som är påbörjat men....
kallenordlund

Micke A skrev:Imponerande stor!!!
Ligger en i min stora hög och jag blir mer och mer peppad att dra igång bygget.... 8-) Spännande att se slutresulatet :)

Micke A
Ja det är en rejäl pjäs. Ett kul bygge men det finns rätt mycket gjutskägg på alla smådelar samt lite taskiga skarver som jag har tvingats dölja med varmdragen gjutstam. Ska man spackla och slipa så går alla nitar förlorade. Ingen Tamiya passform men den går ihop. :)
jfall
Namn: Jakob Fall

Inlägg av jfall »

kallenordlund skrev:
Micke A skrev:Imponerande stor!!!

Micke A
Ja det är en rejäl pjäs. Ett kul bygge men det finns rätt mycket gjutskägg på alla smådelar samt lite taskiga skarver som jag har tvingats dölja med varmdragen gjutstam. Ska man spackla och slipa så går alla nitar förlorade. Ingen Tamiya passform men den går ihop. :)
Passformen är och gjutskägg är nog ett medvetet val från Trumpeter. Man vill att bygget ska ha ett autentiskt sovjetisk känsla även i byggprocessen.

Jakob
Jakob Fall
AP
kallenordlund

Ligger nog något i det Jakob :D

Nu har jag målat lite till. Ett par lager russian green blev det. Vill lova att det var knepigt att komma åt på alla ställen men jag tror att jag har lyckats ganska bra.

Sedan blev det torrborstning för att lyft fram lite högdagrar samt skapa visst slitage. Till sist har jag gått fram med en svamp och skapat lite mer slitage på ytor som används såsom fotsteg, stolar m.m. Nu ska allt få torka riktigt ordentligt innan den får ett lager klarlack och lite washer samt oljor.
Bild
Bild
Bild
kallenordlund

Blanklackad och med en mörkbrun wash. Ser lite rörigt ut för tillfället men bara washen har torkat så ska jag putsa till henne med lite white spirit.
Bild
Skriv svar