98 USSR recycling (Sovremmeniy Destroyer wreck) [Färdig!]
Re: 98 USSR recycling (Sovremmeniy Destroyer wreck)
Tusan Robin, kunde du inte sagt att det skulle bli blött??!!! Å vad slabbigt det blev...
Stellan Schroeder Englund
-
Byt till Horffdorffmeyer-blandare, det är den enda sorten som har en intern säkerhetsventil så att man kan byta den yttre delen utan att det blir full sprut på vattnet 

Fartygen vilade väl på tungt vatten, så det är väl föga otroligt om det blev högt vattentryck från bottenventilerna. Som en tub räkost ungefär 

-
- Namn: Nikolaj
Impressive!
How do you paint fresh rust strains?
Thanks for your comments!VolshebNik skrev:Impressive!
Fresh rust is painted with artist oils (Burnt sienna and burnt umber). A small blob is put in place and carefully blended with a solvent moist brush. Whenever it gets to much I remove it with a cotton swab and start over.
Jonas
Hej,
dags för uppdatering.
Arbetet med mitt Murmanskvrak fortskrider. Största böket var att få till en snygg kant/skärning av fartyget. Se nedan metoden med plasticard.

Det hela slutade med att jag byggde kanten runt båten och sedan anpassade plattan och dioramat i övrigt att passa i. Kommer bli riktigt snyggt tror jag.

På några av de bökigaste platserna använde jag flytande gips för att få en övertygande isyta. Se bild. (Observera omålat)

Dioramat just nu.
Återstår:
- torr-rost behandling med pigment
- Snö på själva fartyget, kranen, fordonen, magasinet.
- Detaljer såsom lampor, pollare et c.
- Snömålning och pulversnö.
Jonas
dags för uppdatering.
Arbetet med mitt Murmanskvrak fortskrider. Största böket var att få till en snygg kant/skärning av fartyget. Se nedan metoden med plasticard.

Det hela slutade med att jag byggde kanten runt båten och sedan anpassade plattan och dioramat i övrigt att passa i. Kommer bli riktigt snyggt tror jag.

På några av de bökigaste platserna använde jag flytande gips för att få en övertygande isyta. Se bild. (Observera omålat)

Dioramat just nu.
Återstår:
- torr-rost behandling med pigment
- Snö på själva fartyget, kranen, fordonen, magasinet.
- Detaljer såsom lampor, pollare et c.
- Snömålning och pulversnö.
Jonas
-
Ser väldigt bra ut.
Kom på en grej. Ett fåtal avslitna riggvajrar som hänger ned från masterna skulle kunna ge än mer rumskänsla åt bygget.
Uffe
Kom på en grej. Ett fåtal avslitna riggvajrar som hänger ned från masterna skulle kunna ge än mer rumskänsla åt bygget.
Uffe
-
Ulf Lundberg skrev:Ser väldigt bra ut.
Uffe
Det tror jag att du har absolut rätt i, gärna med lätt uppslitsade ändar .....
/ Robin
Det där är bara sjukt bra!!!
Boris
Boris
Tack för kommentarerna!
Här kommer byggbilder + färdigbilder:

Ramen på dioramat omsorgsfullt maskerat för att få perfekta kanter mellan snö och svart.
Färdig!!
Här kommer hon i färdigt skick. Komplett med antenner, riggdelar, istappar, snö och lokala återvinningsexperter.
Istapparna är gjorda av supertunn fiskelina som jag kladdat Woodland Scenics watereffekt på och sedan låtit torka i spänn. Tamiya Base använt för ytfrost. Figurer från Preiser, Kran från Kibri och båten från Bronco.
Skala 1/200.

Och sist men inte minst det obligatoriska. Hur stor är modellen jämfört med en tändsticksask?
Ett kul bygge konstaterar jag glatt!
Jonas
Här kommer byggbilder + färdigbilder:

Ramen på dioramat omsorgsfullt maskerat för att få perfekta kanter mellan snö och svart.
Färdig!!
Här kommer hon i färdigt skick. Komplett med antenner, riggdelar, istappar, snö och lokala återvinningsexperter.
Istapparna är gjorda av supertunn fiskelina som jag kladdat Woodland Scenics watereffekt på och sedan låtit torka i spänn. Tamiya Base använt för ytfrost. Figurer från Preiser, Kran från Kibri och båten från Bronco.
Skala 1/200.

Och sist men inte minst det obligatoriska. Hur stor är modellen jämfört med en tändsticksask?
Ett kul bygge konstaterar jag glatt!
Jonas