Hiroo Onoda, siste japanen att kapitulera 1974 avlider vid 91 års ålder.
http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-25772192
Det fanns visserligen en som gav upp/sig till känna, i december 1974, men han hade blivit bonde och förde knappast gerillakrig.
Jag läste Onodas berättelse i början på 80-talet. Klart imponerande.
Janne Nilsson
Siste kämpen dör.
-
Siste kämpen dör.
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
-
Re: Siste kämpen dör.
Tack för länken! Har läst om herr Onoda tidigare. Väldigt fascinerande.
Jag måste nog läsa om honom, låter som en fsntastisk berättalse. All ära till mannen, vilken loyalitet.
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Såg en dokumentär om honom för några år sedan.
Måste säga att jag inte kände så mycket positivt för honom efter detta. Han mördade som sagt ett trettiotal civila bönder på ön, han bedrev ett "krig" mot civila på ön där han bla brändederas skördar. Efter hans återkomst till Japan tyckte han att man hade lämnat "traditionella japanska värden" så mycket att hann flyttade till Brasilien. Fascinerande öde, visst men inget ärofyllt i min värld.
Öken-Erik
CU@C4
Måste säga att jag inte kände så mycket positivt för honom efter detta. Han mördade som sagt ett trettiotal civila bönder på ön, han bedrev ett "krig" mot civila på ön där han bla brändederas skördar. Efter hans återkomst till Japan tyckte han att man hade lämnat "traditionella japanska värden" så mycket att hann flyttade till Brasilien. Fascinerande öde, visst men inget ärofyllt i min värld.
Öken-Erik
CU@C4
-
Ja, envishet och uthållighet kan vara såväl en gåva som en förbannelse beroende på hur det används.
Janne Nilsson
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Ungefär så tänkte jag Janne. I detta fallet hade världen varit bättre om "gåvan" INTE hade använts sas.
Öken-Erik
CU@C4
Öken-Erik
CU@C4
-
Jag tror att det var de förväntningar den japanska krigarkulturen hade på de enskilda soldaterna som gjorde det. Attityden att bara viljan fanns så skulle det gå. Samt förnekelse och skammen över att ha förlorat.
Det var inte ovanligt att man hittade agressiva motståndsnästen de närmsta åren efter kriget. I det här fallet så flydde man ut i djungeln.
Men med tanke på hur många man dödat så kanske myndigheterna borde ha lagt ner mer resurser på att hitta dem. Fast tekniken på 60-70-talet för detta var väl i det närmaste obefintlig?
Om jag minns rätt så dödades de flesta av de som dog strax efter krigsslutet när man skickade trupper efter dem. Indonesiska trupper som inte var stridserfarna. Men jag kan minnas fel?
Janne Nilsson
Det var inte ovanligt att man hittade agressiva motståndsnästen de närmsta åren efter kriget. I det här fallet så flydde man ut i djungeln.
Men med tanke på hur många man dödat så kanske myndigheterna borde ha lagt ner mer resurser på att hitta dem. Fast tekniken på 60-70-talet för detta var väl i det närmaste obefintlig?
Om jag minns rätt så dödades de flesta av de som dog strax efter krigsslutet när man skickade trupper efter dem. Indonesiska trupper som inte var stridserfarna. Men jag kan minnas fel?
Janne Nilsson