Lite trögt var det i början, men efter jul hamnade den äntligen på byggbordet. Har sedan dess byggt på lite parallellt med Monogram F-111:an. Och jo, det är rätt trångt i hobbyrummet just nu. Cockpit med monterade luftintag är en fascinerande konstruktion som påminner mer om något från Star Wars.

Det mesta blir rätt ur lådan. Vid en första anblick verkade instrumentpanelerna lite väl förenklade, men när allt är målat funkar det riktigt bra. Stolarna kommer senare.

Modellen i sig är helt underbar. Fin detaljering, kanske lite grova panellinjer, men inte värre än hos de flesta andra tillverkare. Gjutningen håller hög klass, men se upp för de små sjunkmärken som finns på några ställen. De är inte alls djupa och det funkar utmärkt att slipa bort dem, men man gör klokt i att göra det på ett tidigt stadium. Ett exempel skymtar här, två parallella märken som orsakats av konstruktionen för infästning av utblåsrören på baksidan.
EDIT. Ser nu att det knappt syns alls... Men ni som bygger denna, håll utkik här. Det syns rätt tydligt i verkligheten.

Konstruktionen är som sagt lite annorlunda. Nästa steg är att montera rören för utblåset, som målades först. Sedan ska allt tryckas ner i kroppens undersida. Som så ofta med nya Airfix är det viktigt att man gör allt exakt rätt, då passar det klockrent. Minsta slarv när man trycker dit delarna får en massa mindre trevliga konsekvenser. I mitt fall innebar det att luftintagen inte passade alls när kroppen väl monterades ihop, det blev en del slipande och en glipa på insidan. Nu gör just detta inte så mycket eftersom jag ska använda täckluckorna, men ändå. Ni som bygger denna bör se upp här. Jag har sett på andra byggen att passformen är klockren bara man gör rätt. En bättre metod än den som jag använde och som ritningen rekommenderar, är nog att göra som denne byggare på Britmodeller. Börja med rören och kläm in cockpiten efteråt.

Till slut löste sig det mesta och kroppen gick ihop riktigt fint: