Min Strv 103.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Knajd

Min Strv 103.

Inlägg av Knajd »

Nu är min Strv 103C i 1/72 färdig. Byggd OOB. Många här på forumet har säkert byggt någon av Trumpeters stridsvagn S i 1/35 eller 1/72. Jag tänkte bara lite kort skriva vad jag tycker om produkten.

Trumpeters byggsats är bra, jag saknar bogserkablar och vissa handtag ska man byta ut mot tråd men överlag tycker jag det blir en trovärdig vagn direkt ur lådan. Jag är väldigt nöjd med mitt färgval - Vallejo 823 för det mörkgröna (gärna med en droppe blått eller sjögrönt i för att få till den blåare nyansen på dunkarna och lådorna som är av plast), 850 för det ljusgröna, 825 för det bruna (varieras med en droppe av någon beige färg) samt gråsvart 862. Det ser bättre ut i verkligheten än mina bilder.

Där Trumpeter skiter i det blå skåpet är målningsbeskrivningen och dekalerna. Jag insåg tidigt och vis av tidigare Trumpetersatser att dessa beskrivningar inte är att lita på. Stort tack till Kjell som skickade det grundläggande schemat - vagnarnas kammo var det samma i stora drag och sedan varierades detaljerna (speciellt på dunkarna och lådorna). Jag handmålade fälten och det såg bra ut. Jag har en ask med Faber-Castells färgpennor för porträttbilder. Asken innehåller mest bruna och gröna toner som är utmärkta för att simulera repor med. De flesta dekalerna man behöver finns med i satsen men reflektorerna på sidorna ska vara orangea inte röda. Synd att Trumpeter inte lägger ner mer jobb på en annars fin liten stridsvagn.

Jag hade också tänkt mig en tung vädring. Efter att ha tittat på bilder på nätet och SPHF:s informativa fotoguide om Strv 103 så såg jag att vagnarna med sin låga profil ofta fick ett rejält lager damm på ovansidan. Till det lade jag ett rejält lager smuts och färsk lera nere och bak. Bilderna gör som sagt inte orginalet rättvisa. Knajd är nöjd!

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Knajd den 19 jan 2014, 12:40, redigerad totalt 1 gånger.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Min Strv 103.

Inlägg av Andre B. »

Tjusigt!
Kanske en tråd att länka in till kunskapsbanken?

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Knajd

Inlägg av Knajd »

En ytterligare sak att notera är att dunkarna på vänstersidan (del C4) är ovanligt monterade. Oftast var de vända med handtagen främst men modellen har locken framåt. Det är inte fel, det finns bilder där locken är främst, men det verkar varit väldigt ovanligt att dunkarna satt åt det hållet.
HenrikB

Inlägg av HenrikB »

Det korrekta målningsschemat, är det nåt som går att lägga ut eller få tag på? Jag har den här modellen i garderoben också, och jag har tittat med avsmak på den svarta blobben som är det medskickade målningsschemat.

Din version ser bra ut!
Knajd

Inlägg av Knajd »

HenrikB skrev:Det korrekta målningsschemat, är det nåt som går att lägga ut eller få tag på? Jag har den här modellen i garderoben också, och jag har tittat med avsmak på den svarta blobben som är det medskickade målningsschemat.

Din version ser bra ut!
Jag har skickat ett mail till Kjell om det är okej att målningsschemat läggs upp.
Skriv svar