Rysk storm i 1/35

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Rysk storm i 1/35

Inlägg av kallenordlund »

Slänger upp ett par bilder på mitt första pansarbygge någonsin. Tänkte att jag skulle testa något nytt och jag måste erkänna att det är riktigt roligt. Det skiljer sig markant från flygbyggandet. Valde denna pjäs då jag tycker den ser så jäkla maffig ut. Håller som bäst på med detaljmålning av verktyg, vajrar m.m. När det är klart ska den förses med gnuggisar från Archer och sedan kan vädringen börja på riktigt :D Kommentera gärna ni som är pansarexperter :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Henrik R

Re: Rysk storm i 1/35

Inlägg av Henrik R »

Jag har också lust att prova bygga pansar nån dag, men det är ju en sak jag inte behärskar alls och kan för lite om dem. Tycker du lyckats riktigt bra endå. Ser bra ut än så länge Kalle!
kallenordlund

Tack Henrik! Ja det här är en riktig utmaning vill jag lova. Min plan var ett bortnött vintercamo men den där förbaskade hårsprayen ville inte lösa upp sig så den vita färgen satt som berget. Allt slutade med att jag fick slipa bort dekalerna och gör om allt. Nu blev det inget vintercamo utan den ser ut så här för tillfället. Väntar på ett par lager Klear och sedan ska hon vädras.

Håller även på med scratchbyggda stålsängar som ska bli panzerfaustskydd. Dessa ska monteras på sidorna av tornet.

Bild
Bild
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Du har fått till en bra grön färg, men några kommentarer om märkningen:
1. Texten på eldröret: ändra det andra "P" till ett "B" så blir det mer rätt (=Kirovskaja). Nu står det Kirorskaja.
2. Den vita örnen är nationsemblemet för polska folkarmén (LWP, Ludowe Wojsko Polskie) och bör inte kombineras med den sovjetiska stjärnan.
3. Det vita bandet längs med tornet är en del av ID-märkningen för Berlinoffensiven och den skulle officiellt kombineras med ett vitt kors på taket.

Övriga saker som kan göras är att måla strålkastaren svart, vilket var väldigt vanligt. Det finns även några bilder med svart mynningsbroms. Vissa detaljer grundmålades svarta (eller annan färg) och oftast målades de inte över i samband med att vagnen fick ett lager 4BO-grönt - det var inget självändamål med enhetliga färger, alternativt monterades de efter målning.
/G
Bizarre
Kontakt:

Inlägg av Bizarre »

Helt enig med Mahatma om 1. og 2.
kallenordlund

Mahatma G skrev:Du har fått till en bra grön färg, men några kommentarer om märkningen:
1. Texten på eldröret: ändra det andra "P" till ett "B" så blir det mer rätt (=Kirovskaja). Nu står det Kirorskaja.
2. Den vita örnen är nationsemblemet för polska folkarmén (LWP, Ludowe Wojsko Polskie) och bör inte kombineras med den sovjetiska stjärnan.
3. Det vita bandet längs med tornet är en del av ID-märkningen för Berlinoffensiven och den skulle officiellt kombineras med ett vitt kors på taket.

Övriga saker som kan göras är att måla strålkastaren svart, vilket var väldigt vanligt. Det finns även några bilder med svart mynningsbroms. Vissa detaljer grundmålades svarta (eller annan färg) och oftast målades de inte över i samband med att vagnen fick ett lager 4BO-grönt - det var inget självändamål med enhetliga färger, alternativt monterades de efter målning.
Tusen tack för infon! Som sagt, jag har aldrig byggt pansar tidigare så jag har väldigt dålig koll på märkningar. Ryska är heller inte min starka sida :D Texten tog jag rakt av från Archers dekalark. Ska ta en pensel och ändra texten så den blir korrekt. Även örnen går att ta bort eftersom hon inte
är klarlackad än.
Jag trodde det fanns polska besättningar i sovjetisk tjänst och därav örnen. Det vita korset på taket har jag sett på bilder men jag visste inte att det var en märkning för Berlinoffensiven.
Det är jäkligt kul när man gör något nytt. Man lär sig alltid en massa :) Kom jättegärna med mer info och kritik vartefter bygget fortskrider. Som sagt, riktigt kul att testa något med larvfötter istället för propeller.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Jättekul att du ger dig på pansar, Kalle, och bra jobbat så här långt. Det är kanonsvårt att måla slarvigt målade vita band/linjer som ser övertygande ut i modellform, men du verkar ha prickat det.

Lägg gärna på lite filter se'n så det hela tonas ner lite.

Hoppas du bygger ännu mer pansar i framtiden också.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

kallenordlund skrev:Jag trodde det fanns polska besättningar i sovjetisk tjänst och därav örnen.
Ja, det fanns det, men de organiserades i egna förband - dock med ryska högre chefer - och hänfördes till den nämnda polska folkarmén. De är rätt intressanta ur modellbyggarsynpunkt eftersom de ofta har väldigt distinkt märkning. Jag håller själv på med en SU-85M som kommer att bli från antingen 24:e eller 27:e polska bandartilleriregementet.
Det vita korset på taket har jag sett på bilder men jag visste inte att det var en märkning för Berlinoffensiven.
Det är egentligen en av de allra vanligaste ryska symbolerna för att märka ut egna förband för flyg. Enbart ett vitt kors användes exempelvis vid invasionen av de baltiska staterna 1940. Berlinmärkningen bestod av korset i kombination med ett vitt band runt tornet eller överbyggnaden. Under de sista veckorna ändrades korset till en vit triangel, med basen nedåt/framåt. Den märkningen är inte alltför vanlig men syntes bl.a. på ryska styrkor i Tjeckoslovakien.
/G
kallenordlund

Mahatma G skrev:
kallenordlund skrev:Jag trodde det fanns polska besättningar i sovjetisk tjänst och därav örnen.
Ja, det fanns det, men de organiserades i egna förband - dock med ryska högre chefer - och hänfördes till den nämnda polska folkarmén. De är rätt intressanta ur modellbyggarsynpunkt eftersom de ofta har väldigt distinkt märkning. Jag håller själv på med en SU-85M som kommer att bli från antingen 24:e eller 27:e polska bandartilleriregementet.
Det vita korset på taket har jag sett på bilder men jag visste inte att det var en märkning för Berlinoffensiven.
Det är egentligen en av de allra vanligaste ryska symbolerna för att märka ut egna förband för flyg. Enbart ett vitt kors användes exempelvis vid invasionen av de baltiska staterna 1940. Berlinmärkningen bestod av korset i kombination med ett vitt band runt tornet eller överbyggnaden. Under de sista veckorna ändrades korset till en vit triangel, med basen nedåt/framåt. Den märkningen är inte alltför vanlig men syntes bl.a. på ryska styrkor i Tjeckoslovakien.
Aha! Intressant att veta. Jag satt för mig själv och tänkte att det säkert kunde vara på samma sätt som britterna hade polacker i RAF. Man flög med brittiska märkningar men även det polska flygvapnets insignia på nosen. Hursomhelst var det bra att jag fick det korrigerat. =)

Intressant. Hade ingen aning om detta heller då jag är totalt insnöad på flyg. Såg en målad SU-85 på nätet med just det vita bandet och en vit triangel tillhörande LWP. Som sagt. Man lär sig hela tiden och det är väldigt intressant.
kallenordlund

SvenYoung skrev:Jättekul att du ger dig på pansar, Kalle, och bra jobbat så här långt. Det är kanonsvårt att måla slarvigt målade vita band/linjer som ser övertygande ut i modellform, men du verkar ha prickat det.

Lägg gärna på lite filter se'n så det hela tonas ner lite.

Hoppas du bygger ännu mer pansar i framtiden också.
Tack Sven! :) Ja, jag måste faktiskt säga att jag blev riktigt nöjd med den vita bården. Jag använde maskeringstejp som jag rev på längden. Använde sedan den rivna sidan mot målningen och fick då ett ojämt mönster. Sedan lade jag till lite rinningar med vitfärg och pensel.

Ja, det ska bli mer vädring. Vilka filter kan rekommenderas för denna gröna. Vågar man använda gult tro??? Eller blir det för varmgrönt? Blir blått för kallt och konstigt? Kom gärna med tips. =)
Skriv svar