Lugn o fin nu!
Det finns ingen anledning för någon att varken be om ursäkt eller ta illa vid sej.
Det är det som är det fina när man diskuterar, man KAN och BÖR ha olika åsikter så att man kan lära sej av varandra och försöka se saker från en annan synvinkel.
"Lets agree top disagree" utan att för den saken vara ovänner el annat.
Först vill jag tacka för tipsen.
Det finns en hel del matnyttigt på "Bildombudsmannens" hemsida så tack för den länken Emma.
Samtidigt förstår jag Henriks kritik mot sidan, "Ombudsman" får den att låta som om den representerar någon slags myndighet, lite fult kan jag tycka.
Jag har ställt samma fråga på lite olika ställen och det finns MASSOR av tyckande o troende ang detta, sedan är det ju internet och olika länder o så...
Men jag har också pratat med folk i tidnings/förlagsbranchen som kan detta. Tydligen är det så att man kan scanna delar från tex en tidskrift (gärna lite mer än en bild alltså, tex även bildtexten) och lägga upp det, det räknas då som "faksimil" och är då tillåtet.
Givetvis bör (skall?) källa anges.
Det absolut värsta som kan hända är att jag blir ombedd att plocka bort materialet.
Jag vill också påpeka att jag ABSOLUT inte har för avsikt att sno bilder från någon o lägga upp på denna FB grupp. Dom bilder som läggs upp kommer att vara mina egna bilder (och dom får vem som helst sno, inga problem!).
Det min fråga gäller är gamla bilder mm från tidskriftsartiklar i SE, The WarIllustrated, Signal mfl. Andra saker som jag vill scanna o lägga ut är militära instruktionsböcker mm.
Gemensamt för dessa trycksaker är att dom är gamla och att dom i dom flesta fall trycktes i propagandasyfte/utbildningssyfte.
Det finns dock massor av intressant material för oss modellbyggare.
Jag har svårt att se att jag trampar någon på tårna här men det var detta min urprungliga fråga gällde.
Jag kommer också scanna delar ur gamla kataloger, boxart o byggbeskrivningar, kan inte heller här se några problem.
Så för er som har FB konto, håll utkik efter en FB grupp vid namnet "Desert-Eriks world of modelling" eller nåt (namnförslag mottages tacksamt fö!).
Öken-Erik
CU@C4