AV-8B 1/48..En vinter Harrier som nu är klar sid 2
Re: AV-8B 1/48..En vinter Harrier.
Hello Nikolaj, Thanks.
The HUD frame is Aires Photo-etch part merged to the hasegawa kit panel.
The HUD frame is Aires Photo-etch part merged to the hasegawa kit panel.
Jaha, en liten uppdatering kring AV-8:an då.
Jag fick till insugskanalerna riktigt bra. dock följde jag inte ritningen att montera insugen sist. Det var bra mycket enklare att slipa insugen när dom satt i främre kroppen.

Passformen blev success och med hjälp av min vän tvingen så blev sammanfogningen bra.

Men jag behövde staga upp insidan så LEX och plåten vid huven kommer bra i linje.

Även stöden fick sig en dust med slangar och kablar.

Då var det dags för lackvekstan att göra lite målningsjobb..Bliderna talar för sig själva

Sen lite maskjobb!

Lite lagom så där!!

Jag fick till insugskanalerna riktigt bra. dock följde jag inte ritningen att montera insugen sist. Det var bra mycket enklare att slipa insugen när dom satt i främre kroppen.

Passformen blev success och med hjälp av min vän tvingen så blev sammanfogningen bra.

Men jag behövde staga upp insidan så LEX och plåten vid huven kommer bra i linje.

Även stöden fick sig en dust med slangar och kablar.

Då var det dags för lackvekstan att göra lite målningsjobb..Bliderna talar för sig själva

Sen lite maskjobb!

Lite lagom så där!!

-
Ser bra ut!
Är det där svarta du maskar med vanlig häftmassa?
Är det där svarta du maskar med vanlig häftmassa?
Hallå Anders, Nej det är inte häftmassa, utan det är "apskit". Det är en massa man använder till att få tätt mellan väggplåtar eller takplåtar. Men mitt recept är att rulla den på bordet först ett par minuter innan, så blir den inte lika vidhäftig som den annars är, Den är grymt effektiv och fullkomligt gratis! 
Hur som helst så är AV:n nu blanklackad och en del dekaler har fastnat. Jag håller parallellt på med lasten samtidigt som dekaleringen

Hur som helst så är AV:n nu blanklackad och en del dekaler har fastnat. Jag håller parallellt på med lasten samtidigt som dekaleringen

Ja nu verkar den ha blivit klar. Ovanligt fin modell, det är första Hasse G jag bygger av Harriern. Den blev helt ok. Det saknas en detalj framme vid vindrutans kant, ett sorts pitotrör. Fråga mig inte varför jag inte monterade den vid fototillfället 
Minus på denna modell är få-räknade, men ett av dem är ventilationsrören bakom huven, sätter man dem enligt ritning så går det inte öppna huven med än såhär. Vilket mög!!! Airescocken ska synas, annars försvinner 50% av den fina detaljeringen. Får se om jag kan lösa det där i efterhand utan att måla om den. Dekalerna var som sagt Superdecals och var enligt mig helt suveräna.
DET-corden är fotoets och var 1000 gånger bättre än dekaltrimning.

Minus på denna modell är få-räknade, men ett av dem är ventilationsrören bakom huven, sätter man dem enligt ritning så går det inte öppna huven med än såhär. Vilket mög!!! Airescocken ska synas, annars försvinner 50% av den fina detaljeringen. Får se om jag kan lösa det där i efterhand utan att måla om den. Dekalerna var som sagt Superdecals och var enligt mig helt suveräna.
DET-corden är fotoets och var 1000 gånger bättre än dekaltrimning.

Re: AV-8B 1/48..En vinter Harrier som nu är klar sid 2
Inte en chans att hänga med i ditt tempo som vanligt... Snyggt Henrik!
Hälsningar Magnus
Hälsningar Magnus
Stön, här gick det undan! Snyggt. Men lasten, var är lasten?
Stellan Schroeder Englund
Tack Stellan och Magnus.
Det hann inte ens bli vinter, så det är väl fel att kalla den vinter-Harrier
Stellan, det är så där med Hasegawa, ibland får man inte med ett skit att ha under. Jag tänkte ta bomber från en annan modell, men det är lite jobb att lägga igen hålen och anpassa dem för Hasse G-balkar.
Det hann inte ens bli vinter, så det är väl fel att kalla den vinter-Harrier

Stellan, det är så där med Hasegawa, ibland får man inte med ett skit att ha under. Jag tänkte ta bomber från en annan modell, men det är lite jobb att lägga igen hålen och anpassa dem för Hasse G-balkar.

Tänk om en annan hade din byggtakt Henrik, då kanske man fått lite gjort nån gång... 
Snyggt blev det i alla fall, lite trist på den knappt öppnade huven dock. Undrar för övrigt samma sak som Stellan, var är resten av lasten!?
Men du har nog tid på dig, för min motsvarande Harrier i 1/72 tog det ett par-tre år innan jag fick på lasten...

Snyggt blev det i alla fall, lite trist på den knappt öppnade huven dock. Undrar för övrigt samma sak som Stellan, var är resten av lasten!?

Men du har nog tid på dig, för min motsvarande Harrier i 1/72 tog det ett par-tre år innan jag fick på lasten...

Tack Niklas. Jo ett par sidvindar och GBUs kan jag nog sätta dit inom kort