När slutar en plastmodell vara plast och blir en resin model

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: När slutar en plastmodell vara plast och blir en resin m

Inlägg av Erik_G »

Robin Nilsson skrev:Det är väl bara att bygga i metall som vanligt och sen fylla alla tomrum med härdplast, om man lyckas få in såpass mycket plast (resin) att 51% av vikten är plast (resin) så borde ju saken vara biff eller ... ??
Kan vara svårt om det är en sån här man byggt:

Bild

Byggartikel: http://www.aircraftresourcecenter.com/r ... p?id=13214

:-)

/E
olindau
Site Admin
Namn: Olle Lindau

Inlägg av olindau »

Erik_G skrev: Den enda materialbegränsningen är väl att om man ska vara med i en IPMS-tävling, så måste huvuddelen av modellen vara i plast.
Hur funkar detta med "Modellbyggar SM" förresten? Om man är skitduktig byggare som bara jobbar i trä och mässing, får man då bara vara med i SM var tredje år, när tävlingen hålls nere i Malmö, eller kan man vara med på "dispans" på SM-tävlingarna som hålls på IPMS-tävlingarna. Eller är det så att SM-tävlingarna drivs av IPMS och kommer bara dela ut pris till modeller som uppfyller kriterierna "plastmodell"?

/E
08-Open är en modelltävling som anordnas av IPMS Stockholm.
Kravet på plast försvann i regelrevisionen när vi skapade den nya tävlingen.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Mej veterligen försvann regeln om plast långt före att IPMS Open gick i graven.
Sist jag stötte på den var på IPMS Helsingborgs tävling för runt sju år sedan.

Öken-Erik

CU@C4
Erik_G
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

olindau skrev: 08-Open är en modelltävling som anordnas av IPMS Stockholm.
Kravet på plast försvann i regelrevisionen när vi skapade den nya tävlingen.
Ok, av olika skäl har jag missat den detaljen. Dock så finns det t.ex fortfarande ett litet förbehåll i reglerna för Modell Göteborg som säger:
En grundregel är att det mesta av modellen ska vara av plast
eller resin, men vi brukar acceptera andra material.
Så jag antar att min scratchbyggda Defiant i skala 1/13,7 byggd i marsipan möjligen kan vara med och tävla i SM i modellbygge när den tävlingen avgörs i Göteborg i höst? Om jag inte hinner äta upp den på tåget till Stockholm först.

För att parafrasera den ursprungliga frågan:

När upphör en modell att vara en modell, och när blir den ett bakverk?

/E - något fikasugen
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Å andra sidan har väl Modell Gtbrg upphört att existera, kanske vi får se helt nya regler där även marsipan och lakrits ingår i tillståndna material? Göteborgarnas tävling som flyttade till annan ort har väl annonserats flyttats igen? Å stockholmarnas tävling ligger i grannstaden och Kristianstads tävling flyttade till Malmö.

Jag vill lyfta frågan om att man ska bygga som man vill med de medel man föredrar. Vad som får tävla eller i vilken klass får bli en senare fråga. Lägg inte band på er när ni bygger bara för att något bakverk/ regelverk säger en viss sak.
Stellan Schroeder Englund
Erik_G
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Jo, men kan GÖTEBORGSkex ligga i Kungälv, kan väl Modell Göteborg också det? Fast Modell Göteborg ska ju gå i Göteborg detta året.

Men kom inte o säg att ni stockholmare ens märkt att MG inte gått i Göteborg.. Göta älv är ju göta älv, och den där ruinen måste ju vara Liseberg som alla snackar om, eller? :-P
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Vi är så vana vid att vår egen stad/kommun liksom breder ut sig som en amöba runt och bakom grannkommunerna så vi reflekterar inte över skillnaden mellan Göteborgs kommun och eventuella förorter med eller utan egen kommunstyrelse.
tjo / Robin
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Stellan skrev:.....

Jag vill lyfta frågan om att man ska bygga som man vill med de medel man föredrar. .....
Mja. En bekant berättade om en av sina vänner som byggt en mycket snygg modell av en av deras bekantas utedass och, i den skämtsamma stil som ibland brukas "grabbar emellan", försett det lilla huset med "naturligt innehåll" innan det lämnades över till den som ägde 1:1 versionen. Jag anser nog att det inte alltid utan undantag är den byggandes ensak, i alla fall inte när verket ska presenteras för andra ;-)
tjo / Robin
Skriv svar