Sånt här kan nog inte hända i Sverige

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Robin Nilsson

Re: Sånt här kan nog inte hända i Sverige

Inlägg av Robin Nilsson »

Att de som anser sig veta bättre än andra gärna vill tala om för andra hur de ska leva och hur allt ska fungera är inget direkt nytt. Det förekom redan på senhösten 1917 i Ryssland, i religiösa sammanhang har det varit normen i tusentals år ....
häpp / Robin
Hobby-Importen
Namn: Jens Lindell

Inlägg av Hobby-Importen »

BGB skrev:Hallå därJens!
Nu var jag visst orsak till nåt som inte var riktigt min tanke,för det första gillar jag inte att bli sammanblandad med folk som vill vara hemliga på nätet,du har mitt namn och kan maila mig när du vill.

För det andra så trodde jag att det handlade om böcker och byggmodeller det är väl ändå en sajt om byggmodeller?
Jag tänkte mest på det glade 80talet när någon korrekt person fick för sig att allt som hade med soldater och dylikt var mindre blodigt om det gällde tiden före 1a Världskriget och satte helt sonika stopp för militära Leksaker/ byggmodeller i leksaksaffärerna.

Dessutom är det bara skitsnack att uttrycket bara används av Extremhögern det avänds av vanligt folk när dom tycker att nåt ärsom kommer från maktens korridorer är helt uppåt väggarna.
Boris
Verkar som mitt första svar försvann...

Nå, ett varv till.
Självklart var det inte meningen att sätta en politisk etikett på dig, jag har varken viljan, rätten eller kunskapen
att göra detta, i synnerhet inte med grund av en enda mening, (som jag dessutom betraktar ha viss ironi med 
sig sig). Tog du illa upp, så ber jag ärligt om ursäkt!

Fast meningen (och dess varianter) som sådan är intressant. Den "övertogs" på yttersta högern som gjort
den till sitt signum. De finns äldre varianter som har politiska kopplingar på samma sätt, till exempel:
"Solidaritet"- vänstern (S + V), "Valfrihet" - Liberalerna (M + FP), "Grönt" - (MP + C).
Signumet är ju längre och används av allt fler, och på så sätt så ger man cred till de som kopplas ihop med
de som oftast använder den, och man köper (indirekt) deras verklighetsbeskrivning.

Underskatta inte ordens makt och symbolik, hur ofta hör man inte åsiktminoriteter skrika högt så fort man
säger emot dom att man är så "jäkla PK" i brist på sakargument som inte håller för granskning eller oförmåga
att framföra "sakliga" åsikter. Ett sätt att använda "härskarteknik" genom att antyda ett (påhittat) underläge.

Men för att återgå till början och det viktigaste i inlägget, ber åter om ursäkt Boris, ifall du tog illa upp,
var aldrig min tanke!

Jens
Daedalus Models
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Så här säger Wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Political_correctness

Och att den får mothugg och används förlöljigande har väl snarare att göra med att den har och fortfarande sätts över fakta och verklighet?

Vilket också bevisar att innebörden av ord och termer förändras helt utan skaparnas möjlighet att påverka.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Och nu hittade moderator-Magnus den här tråden och tog ut en prenumeration på den. Bara så ni vet :-) !

Kramiskramis!

Magnus
Hobby-Importen

Janne Nilsson skrev:Så här säger Wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Political_correctness

Och att den får mothugg och används förlöljigande har väl snarare att göra med att den har och fortfarande sätts över fakta och verklighet?

Vilket också bevisar att innebörden av ord och termer förändras helt utan skaparnas möjlighet att påverka.

Janne Nilsson
Vet inte hur amerikanska förhållanden kan översättas till svenska, även om det säkerligen finns likheter
men historiebeskrivningen täcker ju en period på 80 år, och idag går det ju oehört mycket fortare. 

Men jag begrep inte meningen:
"Och att den får mothugg och används förlöljigande har väl snarare att göra med att den har och fortfarande sätts över fakta och verklighet?"

Utveckla gärna,

Jens
Daedalus Models
Janne Nilsson

magnusf skrev:Och nu hittade moderator-Magnus den här tråden och tog ut en prenumeration på den. Bara så ni vet :-) !

Kramiskramis!

Magnus
Jädrans Moderat! :P

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Nice try Janne :-) !

/M
BGB

Inlägg av BGB »

Jens ! det är ingen fara!
reagerade lite på det där om Anonym bara. jag använder ordet politiskt Korrekt när jag anser att Makten har gjort nåt helt ogenomtänkt och ibland rent av löjligt.
Du verkar insatt så då vet du väl att det var Leo Trotski som myntade uttrycket.
Men som sagt inga ledsna miner här inte.
Boris
Hobby-Importen

magnusf skrev:Och nu hittade moderator-Magnus den här tråden och tog ut en prenumeration på den. Bara så ni vet :-) !

Kramiskramis!

Magnus
F.n, måste alltså börja vårda språket!
Blundar du ifall jag köper en massa böcker av dig? :D

Jens
Daedalus Models
Janne Nilsson

Vi kan väl ta förbjud av krigsleksaker som ett exempel.

Man hävdar att det är skadligt och att barn bli våldsamma av det. Trots att inga bevis finns för något sådant.

Man ignorerar att trots förbjudet så minskar inte våldet i samhället. Man lyssnar inte på de barnpsykologer att den typen av lek är ett sätt för barn att hantera jobbiga saker. När det gäller plastmodeller är det heller inte relevant att målgruppen är tonåringar och uppåt.

Sen kommer varianter av det här som tex. Djävulsdyrkan och självmordsuppmaningar i hårdrock, videovåldet med Siwert Öholm och Dataspelsvåld är andra varianter. Om än mer debatterade i alla fall.

Janne Nilsson
Skriv svar