Mopar Muscle
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
- Ort: Uppsala
Re: Mopar Muscle
Robin, jag är fullt medveten om det redan, men det blir ett väldigt jobb med att riva fronten för att rätta till det problemet, men jag insåg just att det går nog också att slipa på plats och maskera rubbet för att lösa det hela.
Mattias Linde
http://www.ipmsuppsala.forum24.se/
http://www.ipmsuppsala.forum24.se/
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Mopar Muscle
Ibland suger det när man "försent" inser att något inte riktigt till 100% är så bra som man vill .....
Digitalkameror är både en välsignelse och en förbannelse ....
Du får se det som en kurs i "avancerad slipning"
häpp/ Robin
Digitalkameror är både en välsignelse och en förbannelse ....
Du får se det som en kurs i "avancerad slipning"

häpp/ Robin
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
- Ort: Uppsala
Re: Mopar Muscle
Håller helt med dig. Slipnings- och spackelarbetet har påbörjats...
Mattias Linde
http://www.ipmsuppsala.forum24.se/
http://www.ipmsuppsala.forum24.se/
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Mopar Muscle
Sliptips:
Nån gång när jag hade en svåråtkomlig slipning så kapade jag en bit gjutstam i sned vinkel (tämligen spetsig) och limmade en plan plastbit på den kapade ytan med fasade kanter. Sen limmade jag slip-papper på plattan. Nu hade jag ett litet skaft som höll en liten, 4x4 mm, slipkloss och sen var det bara att börja slipa.
/ Robin
Nån gång när jag hade en svåråtkomlig slipning så kapade jag en bit gjutstam i sned vinkel (tämligen spetsig) och limmade en plan plastbit på den kapade ytan med fasade kanter. Sen limmade jag slip-papper på plattan. Nu hade jag ett litet skaft som höll en liten, 4x4 mm, slipkloss och sen var det bara att börja slipa.
/ Robin
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
- Ort: Uppsala
Re: Mopar Muscle
Dags för nästa uppdatering. Först så togs gjutskarvarna på fläkten och bränslepumpen om hand genom att slipa med en tunn slipsticka. Omkringliggande områden maskerades bort innan ett nytt lager med färg lades på.

Här med lite splackel innan målning.
På tur att komma på plats var tändfördelare och tändspole. Jag har flyttat lite på fästet till tändfördelaren lite längre ned mot generatorn, filat ned fästet i motorblocket i samma vinkel som fördelaren ska sitta i samt kapat fästet ungefär i höjd med dess knä. Sedan tillverkade jag en liten bockad platta i mässingsplåt som skruvades fast på undersidan av fördelarens fäste med hjälp av en liten överbliven skruv från en Tamiya MC-byggsats. Fästet till vacuumdelen såg så extremt modellaktigt ut så det kapades bort och ersattes med ett nytt i mässingsplåt målat i Alclad. Samtidigt blev jag tvungen att bättra på fördelarkåpan i brunt. Jag hittade ungefär rätt nyans, problemet var att den var matt, så den fick sig ett lager med Tamiya TS-13 klarlack ovanpå. Botten på fördelaren var dessutom ihålig men det fylldes ut med pc och spackel.

Fördelaren limmades fast med 2-komponents epoxi.

Kabeln mellan spolen och fördelaren är modifierad med ny gummitråd, enbart ändhattarna är kvar från original. Jag kapade av hatten och borrade upp ett litet hål i hatten (inte det lättaste i vinyl) och trädde sedan kabeln in i hålet (inte lätt det heller, till slut gick det med hjälp av en liten hylsa som verktyg).
Sist ett par bilder på choken som sitter monterad på bakre förgasaren. Den hade gjutna skruvar mellan fram- och baksida som jag bytte ut mot plasttråd.


Fortsätning följer.

Här med lite splackel innan målning.
På tur att komma på plats var tändfördelare och tändspole. Jag har flyttat lite på fästet till tändfördelaren lite längre ned mot generatorn, filat ned fästet i motorblocket i samma vinkel som fördelaren ska sitta i samt kapat fästet ungefär i höjd med dess knä. Sedan tillverkade jag en liten bockad platta i mässingsplåt som skruvades fast på undersidan av fördelarens fäste med hjälp av en liten överbliven skruv från en Tamiya MC-byggsats. Fästet till vacuumdelen såg så extremt modellaktigt ut så det kapades bort och ersattes med ett nytt i mässingsplåt målat i Alclad. Samtidigt blev jag tvungen att bättra på fördelarkåpan i brunt. Jag hittade ungefär rätt nyans, problemet var att den var matt, så den fick sig ett lager med Tamiya TS-13 klarlack ovanpå. Botten på fördelaren var dessutom ihålig men det fylldes ut med pc och spackel.

Fördelaren limmades fast med 2-komponents epoxi.

Kabeln mellan spolen och fördelaren är modifierad med ny gummitråd, enbart ändhattarna är kvar från original. Jag kapade av hatten och borrade upp ett litet hål i hatten (inte det lättaste i vinyl) och trädde sedan kabeln in i hålet (inte lätt det heller, till slut gick det med hjälp av en liten hylsa som verktyg).
Sist ett par bilder på choken som sitter monterad på bakre förgasaren. Den hade gjutna skruvar mellan fram- och baksida som jag bytte ut mot plasttråd.


Fortsätning följer.
Mattias Linde
http://www.ipmsuppsala.forum24.se/
http://www.ipmsuppsala.forum24.se/
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
- Ort: Uppsala
Re: Mopar Muscle
Hallå! Helgen har varit produktiv, här kommer en uppdatrering med resultatet.

Största del av tiden har gått åt till att bygga om bränsleledningarna. Enbart filtrena och den mässingsfärgade biten är kvar från original, resten är utbytt. Ledningarna är 1.6 mm rå aluminiumtråd och de svarta delarna kommer från höljet på elkablar. Jag passade även på att fylla i tomrummet på baksidan av filtena. Slangklämorna är tillverkade av 0.5 mm mässingstråd och muttrarna är Detail Master Pipe Fitting #5.


På plats. Vacuumslangen har också kommit på plats, liksom slangen till chokekontrollen. Chokekontrollslangen är lindad med Tamiyatejp som sedan är målad i matt vit färg. Tejpen ska försöka efterlikna värmeisolering.
Efter det har äntligen ventilkåporna kommit på plats. Jag har medvetet valt att montera dessa senare än vad byggbeskrivningen säger för att lättare komma åt alla småsaker som måste dit. Även dessa ventilkåpor skruvades fast och skruvhålen döljs med ett par pluppar som trycks ned i hålen. Två stycken lock målade med Alclad Chrome monterades fast på ventilkåporna. Sist så monterades en 2.6 mm gummikabel från den högra ventilkåpan till baksidan av den bakre förgasaren. Den fick en bit aluminiumtråd i ena änden. Nedan syns resultatet.





Hoppas att ni gillar det. Nu känns det som att det inte är långt kvar, i stort sett bara tändkablarna kvar.

Största del av tiden har gått åt till att bygga om bränsleledningarna. Enbart filtrena och den mässingsfärgade biten är kvar från original, resten är utbytt. Ledningarna är 1.6 mm rå aluminiumtråd och de svarta delarna kommer från höljet på elkablar. Jag passade även på att fylla i tomrummet på baksidan av filtena. Slangklämorna är tillverkade av 0.5 mm mässingstråd och muttrarna är Detail Master Pipe Fitting #5.


På plats. Vacuumslangen har också kommit på plats, liksom slangen till chokekontrollen. Chokekontrollslangen är lindad med Tamiyatejp som sedan är målad i matt vit färg. Tejpen ska försöka efterlikna värmeisolering.
Efter det har äntligen ventilkåporna kommit på plats. Jag har medvetet valt att montera dessa senare än vad byggbeskrivningen säger för att lättare komma åt alla småsaker som måste dit. Även dessa ventilkåpor skruvades fast och skruvhålen döljs med ett par pluppar som trycks ned i hålen. Två stycken lock målade med Alclad Chrome monterades fast på ventilkåporna. Sist så monterades en 2.6 mm gummikabel från den högra ventilkåpan till baksidan av den bakre förgasaren. Den fick en bit aluminiumtråd i ena änden. Nedan syns resultatet.





Hoppas att ni gillar det. Nu känns det som att det inte är långt kvar, i stort sett bara tändkablarna kvar.
Mattias Linde
http://www.ipmsuppsala.forum24.se/
http://www.ipmsuppsala.forum24.se/
Re: Mopar Muscle
Tänk vad du kan! Och jag som har svårt att knyta skosnörena 

Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Mopar Muscle
Ska du ha luftfilter ovanpå förgasarna? Annars finns det sjunkmärken på "vinklarna" som sitter inuti den stora hålet ...
Det syns tydligast på den första bilden där du monterat bränsleledningarna.
Snyggt jobbat med gjutskarvarna som jag gnällde om tidigare
/ Robin
Det syns tydligast på den första bilden där du monterat bränsleledningarna.
Snyggt jobbat med gjutskarvarna som jag gnällde om tidigare

/ Robin
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
- Ort: Uppsala
Re: Mopar Muscle
Skarpa ögon du har Robin! Tack, det sjunkmärket hade jag missat. Jo jag ska ha luftfiltret på, fast det kommer vara lätt att ta av det för att kunna beskåda detaljerna.
Mattias Linde
http://www.ipmsuppsala.forum24.se/
http://www.ipmsuppsala.forum24.se/
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
- Ort: Uppsala
Re: Mopar Muscle
Tack Stellan. Jo det var lite pilligt att få till.Stellan skrev:Tänk vad du kan! Och jag som har svårt att knyta skosnörena
Mattias Linde
http://www.ipmsuppsala.forum24.se/
http://www.ipmsuppsala.forum24.se/